Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Det är nog inte sådär jättefel gissat.
För runt 200.000:- bör den vara i riktigt idiotfint skick, d.v.s. nära på mint condition. Lite beroende på utrustningsnivå m.m.
För runt 60.000:- får man en häck som kräver lika mycket till i delar & arbete för att kunna kallas vettig bruksbil.Sedan finns det ju naturligtvis ett önskevärde vilket ex.vis bilhandlarna ofta begär, samt ett realvärde. Sanningen brukar ligga någonstans mitt imellan.
Men 1.500 mil (om det stämmer) då ligger den nog i det övre registret.mvh. Ray.S. nr. 86.
Tyder på att du har ett litet oljeläckage UTIFRÅN, oljan hittar m.a.o. ner till tändstiftshålet. Troligtvis en otät packning. (ventilkåpa?) Som du ser så är nr.2 & 4 ljusbruna på den keramiska delen, vilket tyder på upphettad och förbränd olja. Vid nr. 4 har det samlats lite mer olja, vilket gör att gängorna blir oljeblöta när man skruvar ur stiftet. Inget att oroa sig för. Kolla var oljan kommer ifrån och byt packning.
Jag brukar f.ö. dutta på lite WD-40 eller liknande på de nya stiftens gängor innan de monteras, i synnerhet på motorer med alu topp.mvh. Ray.S. nr. 86.
”Fått in 88an i garaget” Ett kanonfint garage, tycker jag. Tummen upp!
mvh. Ray.S. nr. 86.
Sådär, ja. Idag blev GAA -153 nybesiktigad utan anmärkning, och därmed besiktningsbefriad framöver.
Firade med kaffe och rulltårta.mvh. Ray.S. nr. 86.
Ibland nördar man ner sig lite för mycket……. Jag har under några års tid kört med 7 tums fälgar breddade utåt så att däcken (grova 235-85-16 ) stuckit ut lite utanför karrossen. Detta i kombination med paraboliska fjädrar (2 tum högre) har bidragit till vad man kan kalla, en viss” fränfaktor” på åkdonet.
Besiktningen har släppt igenom bilen med viss tvekan p.g.a. spårvidden. Eftersom jag tröttnat lite på att ständigt passa ratten i kombination med trög styrning, provade jag idag att åter montera originalhjulen. Jösses vilken skillnad det blev! 88:an blev åter den lilla kvickmanövrerade iller som den en gång varit. Mycket lättare styrning, samt att man vid landsvägsåkning slipper att passa ratten. Man kan slappna av helt enkelt, åtminstone delvis.
Jag hade helt enkelt glömt bort hur fint bilen beter sig med originalhjulen, så nu får dom sitta på framöver.
”Looks arent everything”, men som sagt …. Ibland nördar man ner sig lite för mycket.mvh. Ray.S. nr. 86.
Hej!
Det kan möjligen vara glapp i drivaxlarnas splines/medbringarna ute vid hjulen om bilen gått långt. Börja med att kolla det. Tar ungefär 10 min. per axelsida.mvh. Ray.S. nr. 86.
Bilen såld.
mvh. Ray.S. nr. 86.
För några år sedan lastbilsregade jag min Defender -98. Monterade lastförskjutningsgaller och tog ur baksäten, bakre sidosäten, m.m.
Helt rätt, trodde jag……. Han som reg.besiktigade bilen sa däremot att jag inte behövde lastförskjutningsgaller. Det enda som jag hade behövt göra var att montera ur de 4 bakre sidosätena. Helt idiotiskt enligt min mening , men EU regler enligt besiktningsmannen.mvh. Ray.S. nr. 86.
Hej! Kanske en dum fråga, men hur lägger man ut en bild……?
mvh. Ray.S. nr. 86.
Kul att du bjuder på din renovering med bilder och lite kul text.
Den där ”luckanordningen” Hade jag på min 109 i början på 90-talet, och även på min nuvarande 88 SIII. Och du gissar helt rätt, Det underlättar betydligt när man håller på med kopplingens huvudcylinder.mvh. Ray.S. nr. 86.
Plockade in den sista veden för året, så nu är vedförrådet maxat och räcker c:a 5 år framåt. Därefter lyfte jag av Hard topen,(det var ju finväder)
Tog årets första tur utan Hard top och övre dörrhalvor. Och …..Det är helt oslagbart! Inte ens halva ljudnivån och full runtom sikt. Man hör t.o.m. fågelkvittret Yeah!
Får hoppas på en fin sommar så man kan åka mycket ”British open” som bilen ofta kallas.mvh. Ray.S. nr. 86. GAA 153
Krister….Härligt att du är på bättringsvägen!! Det var precis det jag ville läsa!
God läkning/bättring önskar Ray.S. nr. 86. GAA 153
Jag skrev det där utan att ha en aning om hur det ser ut på D2. Det var mest bara en idè` som funkade på Dodgen. Någon D2 kunnig här borde ju kunna hjälpa till.
mvh- Ray.S. nr. 86.
Hej!
Jag hade samma problem med en Dodge Dakota för några år sedan. Dodgens pump satt högst upp, varvid problemet enkelt löstes genom att ta en kortare rem som nu gick mellan de två hjulen under pumpen, vilket gjorde att man kunde köra ändå medans pumpen reoverades.
(pumpen återmonterades aldrig, ska tilläggas)mvh. Ray.S. nr. 86.
Hej!
Kolla här: http://www.zeus.commvh. Ray.S. nr. 86.
- FörfattareInlägg