Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Verktygsboden har Fuel dryer/Water remover på flaska. Förr fans det något liknande på mackarna, men jag har inte haft diesel på några år så jag vet inte om det finns nuförtiden. Skulle inte förvåna mig om ex. vis Biltema har något liknande.
mvh. Ray.S. nr. 86.
Ja, det blev ju en rejäl tugga, det där. Snyggt jobbat!
mvh. Ray.S. nr. 86.
Nu har ordinarie firmabil reparerats, så 88:an kommer att tvättas och ställas in i garaget för lite småpyssel under vintern. Nytt avgassystem ska byggas, H4 lysen från Defender ska på, plus lite annat smått & gott. Bilen skulle ju få jobba 1-2 veckor var det tänkt, men det blev drygt 1 månad i stället, och den har gjort ett utmärkt jobb. Den har även funkat som jaktbil på helgerna och b.l.a. dragit fällt vildsvin över 700m. sankmark. Funkade mycket tack vare 235 85 16 M/T däck på 8 tums fälgar & lågt lufttryck. Ingen i jaktlaget trodde att det skulle gå, men seriebilen fixade det.
mvh. Ray.S. nr, 86.
Hej! När du lagat upp ramen…..Glöm inte att rostskyddsbehandla den inifrån med något tunnflytande. Ramarna rostar inifrån och utåt så att säga. Men det visste du antagligen redan. Men det tål att upprepas, eftersom många enbart blåser på ramens utsida med underredsmassa, och sedan rostar det lik förbannat.
mvh. Ray.S. nr. 86. (som gjort den tabben en gång)
2021-11-19 kl. 17:59 som svar på: HJÄLP! Ska jag köpa en Evoque eller har jag blivit dum i huvudet? #93933Hej! Dina ”miljömedvetna” vänners kommentarer kan du fullständigt skita i, eftersom ex.vis en Volvo Duett eller en LR seriebil totalt är en bättre
miljöbil än en modern laddhybrid, Detta när ALLT, alla faktorer är sammanräknade, från gruvan till skroten/återvinningen så att säga.
Skaffa det du gillar. Man lever bara 1 gång.mvh. Ray.S. nr. 86.
A Triumph 650 from aprox -68-69. Is it a Trophy (TR6, single carb) or a Bonneville (twin carbs)? Its difficult to see because of the angle of the picture.
In the mid 70-s i had a Triumph Daytona 500. from 1968. A very nice bike.mvh. Ray.S. nr. 86.
- Det här svaret redigerades för 3 år, 4 månader sedan av .
Njaa….. Jag har inte hittat någon vettig ersättare till firmabilen, så S III :an rullar fortfarande som ansiktet utåt i trädfällarfirman.
Vid första tecken på vägsalt tvättas den och ställs in.Senast min 88:a var ren arbetsbil var 1988. då användes den dagligen som firmabil, året runt.
P.g.a. haveri på nuvarande firmabil, fick seriebilen rycka in som tillfällig trädfällarbil. In med klätterutrustning, 4 sågar, fällriktare, soppa, olja, kilar, rep, m.m. och ut på jobb! Hardtopen satt redan på plats, så det fick regna bäst f-n det ville. 88:an gjorde succe` hos kunderna som samlades runt bilen och ställde frågor om den. Bilen sticker verkligen ut bland alla japs picuper och ”stresslådor” d.v.s. hantverkarskåp. Så den får nog tjänstgöra under resten av den här veckan. Dessutom är det riktigt kul att köra seriebil i arbetet.mvh. Ray.S. nr. 86. GAA 153
Bilden visar dräneringspluggen på växellådan. Påfyllningen sitter i sidan på lådan. Den är även nivåplugg.
Ställ bilen på plant underlag, fyll på tills det rinner ur nivåhålet. Klart. Olja: Växellådsolja 80-90 valfritt fabrikat, av typ API GL 4.mvh. Ray.S. nr. 86.
Hej!
Bara en tanke…… Men om du ändå ska byta balken så varför inte göra en egen balk av liknande modell som på Volvo Valpen. Där sitter den med 4st. 3/8″ bult på varje ramben, och det går skitfort att ex.vis byta koppling, m.m. Jag har fått uppfattningen att du har skruvat mycket och inte har tummen mitt i handen direkt.mvh. Ray.S. nr. 86.
Jag tycker att det bådar ganska gott ändå……. Själv har jag åkt serie III både som allmän brukis och ren arbetsbil i många år (dock inte nuförtiden)
Man sitter ju inte och halvsover/jäser direkt när man kör seriebil, utan man är ”med” på ett helt annat sätt.En skribent i tidningen Classic LandRover beskrev det på ett utmärkt sätt:
”Sitting in an old Land Rover reminds me of flying in a vintage aircraft. The switches, the draughts, the cold, the total lack of any ergonomic design
and once the thing is in motion, the noise!”mvh. Ray.S. nr. 86.
Och eftersom det långa axelröret inte ska flexa, svetsade man dit en förstyvning redan vid tillverkningen. Jag tog fram lite gamla bilder på de serie III;or jag ägt och samtliga ( 4st.) har den förstärkningen.
mvh. Ray.S. nr. 86.
Min 88″ serie III – 73 har ocksä den förstärkningen, och den är original, verkar det som.
mvh- Ray.S. nr. 86.
Hej!
Prova med att slå en signal till Kastells Bil & Lantbruksservice eller Landyman. Dom har garanterat koll på vilka dämpare du behöver.mvh. Ray.S. nr. 86.
Sista året innan elektroniken var -98.
mvh. Ray.S. nr. 86.
- FörfattareInlägg