Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Hej!
Jag skulle nog börja med att riva av topplocket och kolla. I bästa fall är det en dålig toppackning, och i sämsta fall en sprucken topp. Är bottendelen frisk, kan det räcka med att byta packning och/eller topplock. Annars motorbyte som du skriver. Jag har faktiskt sett en och annan 300 motor på Blocket, men man vet ju inte hur friska dom är. Lite grisen i säcken köp, och det finns ju en anledning till att dom är urplockade……..mvh. Ray.S. nr. 86.
Hej!
Egentligen finns det massor att välja på, men A/T däck av känt fabrikat är en bra början. Inte lika extrema som M/T däcken, men duger hyfsat till lite av varje. Skippa ”no name” fabrikaten. Det finns en anledning till att dom är billiga.mvh. Ray.S. nr. 86.
På min serie 3 kör jag med 80/90 GL-4 olja rakt av i växellåda, fördelningslåda och axlar. Fabrikatet är ganska ointressant eftersom bilen bara går maximalt c:a 500 mil/år. Dessa oljor byter jag vartannat år. Förvisso lite överdrivet, men det känns bättre så.
mvh. Ray.S. nr. 86.
Jag gjorde så här: Jag valde en färg som är avsedd för metall, och lät den lokala färghandeln bryta så att det blev närapå identisk nyans som Bronze Green. Målade fälgarna med den.
mvh. Ray.S. nr. 86.
2,5 veckor har gått och ingen har hört av sig, vilket betyder att HT:n stannar kvar hos mig. Tråden avslutad.
mvh. Ray.S. nr. 86.
Kul ! Det betyder väl i klartext att försäljningen av åkdonet tillsvidare är inställd, eller….?
Vad var det för fel ?mvh. Ray.S. nr. 86.
Det var finväder imorse, så det blev en premiärtur med 88:an i öppet utförande. HT:n åkte av i fredags kväll och kommer nog inte på igen. Den blir nog till salu framöver.
mvh. Ray.S. nr. 86.
Glömde varianterna med & utan tak. Utan tak sjunker nog trivselhastigheten lite för min del också. I synnerhet utan övre dörrhalvor.
mvh. Ray.S. nr. 86.
Inga problem , än så länge i min S III med B18 motor. Den är inte ens konverterad till blyfritt. Häller i lite blyersättning emellanåt, och har inte märkt någon skillnad hittillls. Kör enbart på 98 oktan.
mvh. Ray.S. nr. 86.
Jag skulle inte chansa. Det är nog bara att bita i det sura äpplet och byta topplockspackning, när du ändå är igång med jobbet.
”Vad är risken med att fuska? ” Ja, det är väl ganska uppenbart. Det kan bli otätt, och då får man göra jobbet en gång till.Mvh. Ray.S. nr. 86.
Har för mig att det är 2,5-3mm. toe in.
mvh. Ray.S.
Hej! Har du fått tag i fälgarna? Om inte, så har jag 4st. Blackspoke 8×16 med Goodyear Wrangler MT/R. 235/85-16. Fälgarna har suttit på min serie 3, och är i närapå nyskick. Framdäcken har mönsterdjup på 5-6mm. Bakdäcken 8mm. 3.500 ;- vill jag ha för dom. sms:a eller ring 073-986 12 07 för bilder. Finns i Grödinge 5 mil Söder om Sthlm. eller 5.7 mil Norr om Nyköping.
mvh. Ray.S. nr. 86.
Dom tillverkas i portugal, och dom var inte så pigga på konversation, så jag sket helt enkelt i dom och köpte andra däck.
mvh. Ray.S. nr 86.
Problemet löst. Tråden avslutad.
mvh. Ray.S.
På de tidigare bilderna upplevde jag inte att det såg så trångt ut i motorutrymmet. Men av den sista bilden att döma, så får ordet skohornspassning en helt ny innebörd. I synnerhet den högra sidan (sett framifrån)
mvh. Ray.S. nr. 86.
- Det här svaret redigerades för 3 år sedan av .
- FörfattareInlägg