Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Förra året bytte jag ut alla styrleder. Även min serie III har under många år haft ett spel i ratten, vilket medfört att man måste ”passa ratten” hela tiden.
I samband med frramvagnsrenoveringen justerade jag styrsnäckan för mindre spel. Så nu kan man köra lite mer avslappnat..” Driving a classic Land Rover is like piloting a boat. Poor steering and no brakes”
mvh. Ray.S. nr. 86.
Hade en RRC årsm. -85 med larm där startspärren jävlades. Det slutade med att jag rev ut hela skiten. Det gick åt en lördag, men det var det värt. Fick en fullproppad ICA-kasse med kablar, diverse mackapärer, och övrig dynga över. Sedan startade den.
mvh. Ray.S. nr. 86.
Hej! Vet inte om det hjälper, men jag hade ett liknande problem med en Dodge Dakota för några år sedan. Tomgången varierade kraftigt mellan 300-3000 varv/min. Orsaken var en trasig TPS, Trottle position sensor. Spjällägesgivare på svenska. Lätt fixat, 250kr. och 3 minuters jobb, så var det klart. Prova att söka på youtube. Allltid någon som haft samma fel och gjort film av det.
mvh. Ray.S. nr. 86.
Hej!
Gå in på youtube.Sök Defender gearbox level plug, så visar filmen var den sitter på både växellådan och fördelningslådan.mvh. Ray.S. nr. 86.
Stor, lång, skruvmejsel med hårt handtag fungerar också fint. (handtagsknoppen mot örat såklart) Har hjälpt mig att lokalisera många gånger.
mvh. Ray.S. nr. 86.
Ont om bakdörrar var det tydligen gott om. ………Jag får nog tillverka en själv istället.
mvh. Ray.S. nr. 86.
Hej! Gummi är färskvara. Sätt dit riktiga skruvfjädrar istället. Det finns tydligen färdiga ombyggnadssatser om jag har fattat rätt. Säkert någon här som gjort det.
mvh. Ray.S.
Har du kollat drivaxlarna? Splinesen kan vara slut och då brukar det klonka.
mvh. Ray.S. nr. 86.
Vid närmare eftertanke hade även jag extraljusen påmonterade, Det hjälpte antagligen.Blev inga kommentarer gällande winchkofångaren.
Förresten…..Stefan. Jag skickade PM till dig för 2 månader sedan, men har inte fått svar. Har du fått det?mvh. Ray.S. nr. 86.
Hej! Min förra Defender hade winchkofångare och det blev inga kommentarer på besiktningen. Monterade den i samband med reg. bes. som LB.
mvh. Ray.S. nr. 86.
Igår byttes bakre 1/4 chassi på seriebilen. Återstår : att hitta en bakläm. (Någon som har en till salu? Hör av dig i så fall) samt lite småmek såsom byte av motorkuddar.
mvh. Ray.S. nr. 86. GAA 153
Varierande tomgång brukar normalt betyda ett byte av TPS = Trottle Position Sensor, d.v.s. Spjällägesgivare på svenska. Betr. lådan så finns det dom som kan den mycket bättre än mig.
mvh. Ray.S. nr. 86.
Jag kan ju dyka upp med mina 2 drivande jakthundar. En Kopov/Spr. spaniel korsning & en Basset Hound/Drever korsning. Jag kan släppa, så får vi lyssna till några fina drev……. (ni förstår att jag skämtar, va? )
mvh. Ray.S. nr. 86.
Årets första turer med den öppna S III:an avklarade. Solsken, c:a 5-6 plusgrader, samt rejäl klädsel inkl. toppluva gjorde åkningen njutbar.
mvh. Ray.S. nr. 86. GAA -153.
Håller med dig till fullo. Igår satte jag ut en annons på en hardtop till 88″ för 500 spänn. Det är f-n i mig närapå gratis. Ingen har hört av sig, vilket visar på en oerhört låg aktivitet på forumet. Jag tycker dock att vi ska behålla forumet, eftersom det är en väldigt bra kunskapsbank. Facebook i all ära, men det finns många som inte är med där, och som aldrig kommer att gå med. Det ska man respektera. Där fyller forumet ytterligare en funktion. Förresten….. Märkligt hur det kan skilja i aktivitet mellan olika forum. Jag brukar vara inne på ett jaktforum och där är det en väldans aktivitet, medans vi knappt har styrfart här.
mvh. Ray.S. nr. 86. (som börjar ledsna)
- Det här svaret redigerades för 5 år, 4 månader sedan av .
- FörfattareInlägg