Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Tyvärr är väl tipset att gräva riktigt, riktigt noga i hur motorn mår, precis som du får tips om ovan så är det mycket vanligt att man byter packningar och planar toppen bara för att fem mil senare inse att motorn är skrot…..
Hmmm… högerstyrt…. 🙁
Jag gillar ju verkligen P38 men tror mekaniska bekymmer blir mig övermäktiga, tyvärr
Hej!
Var skickade du det, mail? Kan inte minnas att jag fått något, sökte i mailen men hittade inget
Vad kostade åtgärden, ungefär?
Jag fick byta en drivaxel på en D3:a för några år sedan och det sprang iväg på närmare 35000 vilket jag tyckte kändes dyrt
SDV6 är ju en konstruktion som togs fram i samarbete mellan Jaguar-Land Rover, Ford och Peugeot / Citroen så den finns i en uppsjö av olika fordon från dessa tillverkare.
Alla diesel-motorer i D3 och D4 är egentligen densamma, men i olika utföranden. De har också ungefär samma svagheter och styrkor, även om 3.0 anses vara något bättre.
Lycka till!
Om den lyser när det är så kallt är det kanske inte hela världen, i alla fall inte så länge den slocknar vid mer gynnsamt klimat. I sak är det förstås ett fel, men det går ju att leva med och är väldigt, väldigt vanligt.
Det är konstigt att de är så svårstartade kalla, men också ganska vanligt tyvärr. Troligen har du ett eller flera glödstift som är på väg att säga upp sig. Även en dieselbil ska ju starta i kyla.
Lampor lyser ju generellt inte utan anledning, någon parameter är utanför det tillåtna. Något måste vara fel, om inte annat så är det ju fel att lampan lyser och risken är förstår att felet blir värre och värre tills du blir mer eller mindre strandsatt.
Felkodsläsaren du nämner har ju lite olika mjukvaror, är du säker på att den som användes på din bil har förmågan att läsa felkoder på just LR/RR? Kommer du åt just specifikt den modulen som hanterar EAS-systemet?
Har du haft ovanligt kallt senaste dagarna? I teorin ska den ju såklart tåla det men i praktiken är det ju inte ovanligt med problem när det blir kallt, som ofta försvinner vid mer gynnsamt väder.
- Det här svaret redigerades för 1 år, 11 månader sedan av .
Kompletterande info, utöver mängder av småreparationer och oändligt med service är detta gjort;
Kamremmen är bytt på 16.500 mil och skall alltså bytas kring 33500mil, strax över 3500mil kvar alltså.
EGR-ventilerna är bytta vid 24.000 mil
Växellådsoljan byttes vid 20.000.- FörfattareInlägg