Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Tack för svar hörrni! Jag har inte hunnit testa någon av nlsöningarna ännu men ska verkligen göra det!
Jag har en ny observation också. När bilen stått stilla en längre så är styrningen inte så farligt seg. Men om man kör en stund och sedan stannar och kör iväg igen kort därefter är det mycket stor skillnad. Jag undrar om det kan vara någon ventil i servon som spökar? Jag vet inte hur servon fungerar, men jag tänker att det finns något som justerar trögheten i styrningen beroende på vilken hastighet man kör i? Kan det vara något sånt?
[quote quote=121835]Hej Ett bra ställe att börja leta efter information är från det engelska Disco forumet disco3.co.uk. Där finns info om Disco 4 också och mer eller mindre guider i trådarna.
Scheman på elsystemet finns att köpa på eBay och ladda ner direkt.
Med IIDTool kan du sedan aktivera den inmonterade utrustningen med enkelhet.[/quote]Tack för mycket bra tips!
2023-07-16 kl. 13:30 som svar på: Svagt rasslande ljud som från en dammsugare som suger upp större skräp? #122875[quote quote=122818]Prova stäng av kupefläkten några dagar.[/quote]
Bra ide! Tack, ska testa detta. Man kanske kan blåsa ur/dammsuga fläkten också på något sätt.
Hej!
Tack för tipsen ??
Jag hoppade denna, det blev en 2014 S istället. Mindre el – mindre strul.
2023-03-22 kl. 15:35 som svar på: ”Vibrationer i bil vid vanlig körning” vad kan det betyda? #117371Jag kollade servicehistoriken på nätet. Den har alla regelbunden serivice utförda varje år fram till 2021. Allt på Land Rover-certifierade verkstäder. Endast en ägare. Drivrem bytt 2020. Inga andra reparationer gjorda som är utöver det vanliga. Gått 24 000 mil nu.
Så jag antar att hjulupphängningen aldrig har fixats ännu. Det här är en nästan 10 år gammal bil, så det kanske är dags för just det?
2022-11-25 kl. 14:27 som svar på: Vilken Defender skulle du helst köra ofta och ibland långt med? #111735Summa summarum verkar det vara en 110 2007+ jag letar efter. Gärna med 2.4 motorn. En förhoppning som jag haft är att få tag på en lastbilsreggad för att halvera den hysteriska skatten. Men det verkar som att med de nya skattesatserna som gäller för 2006 och framåt finns det ingen poäng med att lastbilsregga längre? Det är ju 5000 spänn man hellre lägger på kontot för framtida service.
Har sett 110or som är lastbilsreggade med baksäte, det hade ju varit najs. Men en Puma med vettig AC, annat lull och trevligare att långköra är ju svårt att inte vilja ha.
Men lite klokare har jag allt blivit, tack igen! 🙂
2022-11-21 kl. 13:53 som svar på: Vilken Defender skulle du helst köra ofta och ibland långt med? #111527[quote quote=111517]En 110 om Du vill åka på långresa med den. Bäst vore Tdi, dock med Dina krav skulle jag välja en Td5, helst från 2002 framåt. Dina övriga frågor: efter tycke och behag ?[/quote]
Ja, lite rymligare bilar för sånt 🙂 Varför 2002 och framåt? Kom de bilarna med några trevliga uppgraderingar?
2022-11-20 kl. 13:57 som svar på: Vilken Defender skulle du helst köra ofta och ibland långt med? #111478Helt fantastiska svar. Man kan ju inte annat än att älska det här forumet ?
Varför inte en 110? Är det inte mer praktiskt om man ska köra lite längre expeditioner? Fnns det anledningar som gör att 110an är problematisk?
Tack för alla svar!
Jag fortsätter bomba på med frågor. Jag kollar på bilar i årtalen c:a 1999-2001. Vilka stora ”no no:es” ska man hålla sig undan från?
Vad tror ni om den möjliga värdeökningen på en sån här bil? Måste chassit vara i princip rostfritt för att det ska vara en rimlig kalkyl, eller funkar det med lite normalt slitage.
Har ni något tips på vilken typ av användarhistorik man ska leta efter?
[quote quote=110530]Du kan använda en Defender som vardagsbil, men som enda bil är det en rejäl chansning. Bilen har ju dessutom >20år på nacken, så räkna med att något krånglar (när Du minst behöver det) och då står Du där utan lämpligt fordon. Framförallt om Du behöver använda den dagligen och kör ett antal mil. Been there… Du behöver alltså minst ett fordon till som backup, ifall Din Defender blir stående. Helst såklart av samma märke (en Discovery skulle vara ett vettigt komplement). Själv har jag löst det såhär att jag hade en vardagsbil, en i reserv och en jag höll på att meka med. Nu har jag dock tjänstebil och kan bara konstatera att det har förändrat mycket i mitt liv ? (inte minst i plånboken). Cheers[/quote]
Haha, ja då blir det väl att köpa en liten Toyota som är ungefär lika gammal. Dom går aldrig sönder 😀
[quote quote=110521]an använda en Defender som vardagsbil, men som enda bil är det en rejäl chansning. Bilen[/quote]
Vad jag förstår (!!!INTE SÄKER FAKTA!!!) så kan du inte länger lastbilsregistrera en 110 och fortsätta använda baksätet. De nya reglerna gör att utrymmet i lastutrymmet behöver bara större. Så gallret måste vara direkt bakom framsätena. Men någon som kan något för gärna kommentera på hur det ligger till. Jag har ju inte ens en Landy själv, så jag vet inget egentligen 🙂
Tack! Ni verkar enat positiva ?
Skatt och försäkring blir ju kostsamt. Kan det vara en ide att försöka hitta en som registrerades om till LB innan de nya reglerna? Kan det också vara värt att köra med halvförsäkring?
?Kan det här vara något: Land Rover Defender 110 Kombi 2.5 TD5 4×4 122hk Svensksåld https://www.blocket.se/annons/uppsala/land_rover_defender_110_kombi_2_5_td5_4x4_122hk_svensksald/103850545 ?
- Det här svaret redigerades för 2 år, 4 månader sedan av .
Hej!
Tyvärr inte. Jag har jagat ägaren men han är svårt att få tag på ? Tråkigt när sådana klenoder står och rostar bort.
- Det här svaret redigerades för 2 år, 2 månader sedan av .
Motvikten är brukar normalt ligga på havets botten och hålla i liten boj 🙂
2019-08-27 kl. 14:34 som svar på: "Suspension fault" fel MEN fungerar efter omstart av motor. #49716[quote quote=48461]Min D3:a började med sådana meddelanden och symptom vilket slutade i ett kompressorbyte så småningom, vilket är fullt normalt. Du får smyga systemet för att se om det finns några läckor och att nivåregleringen vid varje hjul är hel och inte kärvar. Har du ingen felkodsläsare blir det både knepigt och dyrt genom att bara byta delar. Fungerar nivåregleringen upp & ner? Står bilen snett? Tar den (lång) tid på sig upp & ner? Går kompressorn länge? Är det andra fel i bilen som snarare tyder på dåligt batteri/dålig laddning än just fel i fjädringen?
OM det är kompressorn kan du antingen renovera den eller byta hela. Prylar finns i England. Enklast är att byta men det är roligare att renovera[/quote]
Tack för svar!
Jag har en hel radda med misstänkte problem. Men ingen som jag vet har något med kompressorn att göra. BIlen verkar höjja sig rätt. Jag tycker inte den är långsam, det är ju många KG som ska upp. Tar några sekunder upp och ner. Den höjer först baken och därefter kommer fronten seglandes uppåt 1-2 sekunder senare.
Parkeringssensor ur funktion
Klickande/kluckande ljud vid inbromsning
Gnisslade bromsar
”Suspension fault”
Ratt vibrerar
Baklucka går ej att öppna utan nyckel
Reservdäcksvinch sitter fast i uppdraget läge (tagit av reservhjulet och vevat upp den dum som man var)
Backkamera släcks inte direkt man slutar backa utan fortsätter ibland upp till 10 sekunder fast man kör framåt.Batteriet varnar konstant också för att det är dåligt.
Ska lämna in bilen till Sam Bilmode i Göteborg så får de kolla om detta är ”normala” slitage fel eller om jag ska gå tilblaka till handlaren med detta.
- FörfattareInlägg