Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Kopplingspedalen är väldigt trög. Man får trycka mycket hårdare än vanligt. Man hör ett gnissel när man trycker ned pedalen och det kvarstår så länge pedalen är nere.
Ja, kopplingen är ju sannolikt trasig. Värre är om det är andra fel också.
Tips på verkstad som kan åtgärda kopplingen till rimlig kostnad? Är denna modell/motor svårare än vanligt att byta koppling på? Något man kan klara av själv även om man har begränsad erfarenhet?
Bilen går bra att starta i friläge utan att ha kopplingen nedtryckt. Inga missljud. Om man sedan trycker ned kopplingen (växellådan fortfarande i friläge) så fortsätter motorn att gå utan problem men det hörs ett lite gnisslande ljud. Att sedan få i en växel är svårt (kopplingen fortfarande nedtryckt). Motorn tenderar att dö, men det går om man försöker några gånger. Bilen böjar då driva direkt och går framåt på ettans växel trots att kopplingen fortfarande är nedtryckt. Släpper man upp kopplingen när växeln är i dör motorn omgående.
Om man gör allt ovan men med lågväxel blir resultatet detsamma, men det är möjligen lite lättare att lägga i växel utan att motorn dör. Även med lågväxel börjar bilen driva framåt direkt när växel läggs i trots att kopplingen är nedtryckt.
Bilen har gått runt 17000 mil.
Tack för dina råd. Bilen står på annan ort nu, men jag återkommer när jag har haft möjlighet att testa.
Nja, den stannar framför allt om jag släpper upp kopplingen när jag har växel i. Däremot går det att köra bilen framåt långsamt om man har ettan i och pressar ned kopplingen maximalt (dvs när bilen egentligen inte ska gå framåt). Så fort kopplingen släpps upp dör motorn omedelbart.
- FörfattareInlägg