Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Hej Jim, tusen tack för ditt svar. Jag ska gå ut i garaget senare och kolla om jag hittar tempgivare. Bensinmätaren fungerar fint. Jag kör med en bit kartong framför kylaren. den täcker 75%. Termostaten är 82graders. Om jag kör i ”skånsk vinter” det vill säga runt 5-8 plusgrader så rör sig vattentempen bara precis till den övre kanten av det vita fältet nederst på mätaren. Du menar att det kanske bara är så att den är ”over cooled”?
Fick tag på en bilmekaniker i dag. En äldre herre från tiden då databoxar inte fanns och då förgasare, fördelare och ventiljustering var en del av ”dagligt” underhåll. Behövde visserligen ställa både tändning och förgasare en aning, men knattret menade han högst antagligen kunde komma från en liten läcka i en grenrörspackning. Inga lagermissljud eller knack som kunde härledas från vev, stakar eller dylikt. Nåja, jag kör vidare och ser glad ut, så får jag testa att byta grenrörspackning nån kväll när lusten faller på./Magnus
Hej Calle! Tack för ditt svar. Jag ska ta en tur med bilen i morgon och se till att genomföra proceduren du beskriver. På tomgång har jag hittills inte noterat några knack. Inte heller om man varvar den lite. Det är först vid belastning som knattret hörs. Behövs inte tryckas gasen i botten utan bara lite halvgas så där. Tydligast i 3’an och 4’an vid lätt acc och/eller i motlut. Inbildar mig också att det knattrar mindre när bilen är genomvarm efter en kvarts körning eller så./Magnus
- FörfattareInlägg