Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Bytte båda för en månad sen
Bara halvljuset samt xenonljus….läste att det kunde vara ballasterna som är dåliga??? Men går båda sönder samtidigt???
Jag hade samma problem…borrade ut kolven och beställde nytt hos Cradock Ltd.
Kolla kablarna till pumpen. de är löjligt tunna och ligger mycket oskyddat. sen har du exaustvalven som oringarna kan bli otäta i pga gammalt fet.
Vattennivån är på max vid kallstart.. Fenomenet kommer när jag har kört några mil.. Då tänds varningen.. Kör jag vidare så håller sig temperaturen normal. Igår körde jag 30 mil och varningen lös hela vägen förutom de sista 5 milen då den slocknade utan att jag gjort något. Systemet har inte varit tomt på 3 år.. Dvs inga sådana reperationer är gjorda att man behöver tömma systemet.
Jag tog en metalgalje och böjdetill med två tappar längst fram som man för tillbaka locket med.
Det skumma är att vätskan är låg tills jag lättar på locket/trycket då återgår det till normalt
Felet hittat! På luftkompressorn sitter där en solonid ventil med 3 Oringar i.. när man öppnade denna så var där lite gammalt fet som gjorde att ventilen inte stängde ordentligt.
Rengjorde och bytte Oringarna och nu fungerar bilen klockrent igen.Så får Ni felkoden med att bilen inte hissas upp tillräckligt snabbt så lossa (1 på bilden) slangen och hör om det blåser ut luft där samtidigt som Ni försöker hissa upp.
ta även av locket (bild2) och rengör från gammalt fett och smuts. smörj in väggarna med några droppar symaskinsolja så kolven löper som den skall.Hoppas det kan vara till någon hjälp!
Ps. kontaktade en större verkstad i Malmö som är specialiserade på Land Rover och fick till svar att du måste byta kompressorn för den är sönder och de går inte att laga..15800 kr inkl. arbete.
Jag frågade vad det är som går sönder i dem när jag beskrev mitt problem och fick tillsvars att oftast så blir det hål i kolven !!!!! Jädra bedragare! detta arbetet kostade mig 3 nya Oringar och ett OBD2 instrument ICarsoft LR v1.0 från http://www.prylstaden.seOk får slänga ut en ny tråd så kanske någon vet, tack ändå för all hjälp
Avgasventilen på kompressorn.. hur fungerar den? när jag tog ut den så var den i två delar, skall den vara det.. hylsa med metalbläck för sig och själva kolven för sig..skall inte den stängas när bilen pumpas upp?..när jag startade den så kom det luft ur båda
C1A20 Pressure increases too slow when filling the reservoir fick jag som felkod. jag plockade ner pumpen och gick igenom den. filtret med granulat var ok. alla packningar var hela.
Startade pumpen med ett bilbatteri och den går.. kunde dock hålla för båda utblås utan problem.. lite tryck byggdes upp.. vet inte hur det skall vara ..skall man kunna hålla för?
Monterade allt igen och felet kvarstår.Beställde idag Icarsoft LR V1. 0 som skall klara av alla felkoder på LR.. Så nu är det bara att avvakt snigelposten…
Ok finns i Höllviken. Kan du rekommendera något bra diagnosverktyg?
Det som blinkar i Displyen är ”Fel på fjädringen” pumpen går med korta stötar typ 10 sek.
2021-04-06 kl. 16:28 som svar på: "Suspension fault" fel MEN fungerar efter omstart av motor. #82243hittade du felet?
- FörfattareInlägg