Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Och nej, jag har inte hunnit kika på filtren heller, bytte rören på min förra d2a då dom började läcka, så jag har pillat lite med dom.. upptäckte ljudet häromdagen och kände att jag måste prata med proffsen först innan jag börja felsöka ?
Tack så otroligt mycket för genomförligt svar! Oljan var det första jag kollade.
Då har jag lite att kollaSatt häromdagen och skulle beställa en ff framstötfångare till min d2a.. skit oxå.. gillar designen dom hade
Yes! Bilen har varit igång idag för första gången på nästan 5 veckor, Hedin Bil i Göteborg har gett mig en felaktig Eka kod! Så i 3 veckor har jag på olika sätt försökt mata in en kod som är fel, suck!
Nu har jag kommit förbi immobilisern så i helgen ska jag försöka programmera två nycklar.. känns som ett stort steg i rätt riktning!En lite uppföljare, ifall fler får samma bekymmer med eka koden, pratade med en kille hos en landrover återförsäljare i Stockholm, han sa åt mig att ta instruktionsboken å torka mig där bak med den, den är direkt översatt från högerstyrt så att mata in eka som det står i boken blir fel.. man ska vända på inmatningskoden, första koden som ska vara med vridning mot fronten, blir med våra vänsterstyrda bilar med vridning mot aktern, så att slå in koden hundra ggr åt fel håll gör ingen nytta, nu är det dåligt väder och bilen står utanför staden samt att jag har jour och står utan bil… så detta får jag fullfölja i helgen, kan jag bara få imobilisern upplåst så kommer jag in med min dator, och jag ska även plocka fram min 433mhz komradio å kolla signalen ifrån nyckeln, troligvis är det den som gett upp då den legat i fickan ihop med mitt chip till garage porten hemma
[quote quote=83501]Låser den alla dörrar när du låser?[/quote]
Japp alla dörrar låser och låser upp sig, har varit i kontakt med landrover i Stockholm och fick lite tips på idéer jag ska prova när jag får möjlighet
[quote quote=83376]Vad händer när du vrider nyckeln i dörren?[/quote]
Låser jag upp bilen med nyckeln så låser jag på första vridet upp förardörren och enbart förardörren samt innerbelysningen, indikering på instrumentpanelen blinkar intensivt. i andra vridningen så låser den upp alla dörrar,
Håller jag nyckeln i 5sek så kommer indikeringen på att EKA kan användas, men hur jag än gör med min eka så indikerar den på fel kod,- Det här svaret redigerades för 3 år, 7 månader sedan av .
Ingen som vet om det går komma in och programera nyckel eller dylikt utan att kunna stänga bort immobilisern? Eller få fram EKA kod eller vad som? Jag har försökt med olika tips och idéer i 4 veckor utan resultat nu. Finns ingen ärg i boxar eller dylikt. Nyckelmottagaren är nybytt mot en exakt likadan helt ny, batteriet i nyckeln har jag bytt. Den eka som landrover får fram fungerar inte, misstänker att nån bytt eka utan att notera detta. Måste ju finnas något sätt att lösa nyckelproblemet utan att transportera bilen till landrover verkstad 25 mil bort?
[quote quote=82076]Osäker på hur man gör… men om man byter land på bilen till Saudiarabien så ska larmet kopplas bort… Blev rek. det när jag ville ha bort larmet på min p38!! Hedins är lustiga!! 1a gången jag behövde EKA fick jag åka dit och visa körkort… 2a och 3e gången fick jag det på telefon… 4e gången skulle dom höra av sig… det är över ett år sen!! Och har inte hört av dom…[/quote]
Det har nog med att göra vem man pratar med, dock funderar jag på varför jag inte får koden att fungera, larmet ljuder endast en gång när koden är inkörd. Det tyder ju på att det är antingen fel kod, eller att något i inmatning glappar..
[quote quote=82035]Tänds innerbelysningen när du öppnar förardörren? Får du kvitteringen när du ska nyckla EKA-koden? Det kan vara kabelfel eller fel på switcharna i dörrlåset. Om centrallåset reagerar på nyckeln åt bägge håll är nyckelswitcharna ok, då borde eka fungera. Larmmottagaren är samma för alla d2 i europa. YWY000080 heter den, har nyss bytt på min.[/quote]
Innerbelysningen tänds och centrallåset reagerar som det ska. Pratade med Hedins bil i Göteborg häromdagen, mekanikern ville inte ge ut EKA utan ägarbevis samt körkort, dock medgav han att han har samma kod som mig när jag uppgav min kod, som egentligen är nyckelkoden. Det var enda koden dom kunde få fram, har beställt en ny mottagare gjorde det igår efter att jag fick fram min trots att jag saknar taklucka, å slapp ta ut innertaket ?. Får byta mottagaren å be till landrover guden att det löser problemet. Har även fått tag i en verkstad här i Lidköping som påstår sig kunna gå in och avaktivera larmet på min bil..
Just nu står discon i ett varmgarage å mår gott, själv får jag åka fyrhjuling när jag ska ta mig till och från jobbet ?- Det här svaret redigerades för 3 år, 7 månader sedan av .
[quote quote=81908]Jag vet att det går med Nanocom, har inte erfarenhet av Hawkeye. En förutsättning är dock att att bilen är avlarmad med EKA-koden innan man kan modifiera inställningarna. Man kan stänga av larmet och startspärren helt om man vill, eller välja att nyckeln kan stänga av. Felet är antagligen mottagaren för nyckeln som sitter i taket. Den kan bytas utan att man behöver programmera något.[/quote]
Tack!
Jag har en EKA i min instruktionsbok och har försökt 5ggr utan resultat.
Misstänker att jag måste se vad jag har för mottagare först. Idag fick jag ett nytt fenomen, låser jag upp bilen med nyckel manuellt går inte larmet förrens jag vrider tändningen till läge 2.. helskumt detta[quote quote=76878]De har haft uppehåll på internationella beställningar i avvaktan på vad som sker med Brexit. Det bör komma upp info på deras hemsida inom kort nu när det finns ett färdigt avtal.
Dock så kan det ta lite tid innan det som står där omsätts i praktiken.
Behöver du tidigare kolla med Henry Baker/LandyMan i Täby.[/quote]Aha bra tips! Tack!
[quote quote=76853]Yes I have parts on order stuck in the system, they sent me an email saying that due to the COVID closure of the ports delays will be experienced. Also other companies are warning of delays to Brexit.
My advice is to order your parts now, as they will still be liable to EU rules if ordered before 31 Dec, after that it will involve customs charges. I checked this on the EU site.
Hope this helps.[/quote]Thanks, very helpful! I hope everything turns out to the very best in the end. But i’m sure we all have to do some sacrifice for the moment. At least the swedish landy fans will have to
https://www.paddockspares.com/off-road/bumpers/first-four-winch-bumpers.html
Sen beror det på årsmodell och besikningsman… helbilstypgodkännandet ställer till det efter -03 tror jag det är
[quote quote=70272]Hej Dennis! Har exakt samma bekymmer i min disc II:a. Alltid våt matta på förarsidan. Hittade du var vattnet kröp in? Var borrade du för dräneringen?
Med vänlig hälsning, Andreas[/quote]Förlåt för sent svar, det kröp in via kabelgenomföringen mot dörren, gjorde hål enligt bilden in mot sparklådan så långt ner jag kunde.
En liten uppdatering nu då, bilen har varit med om riktigt ordentliga regnväder sedan åtgärden och är fortfarande torr invändigt- FörfattareInlägg