Knut i Hishult

Forumsvar skapade

Visar 8 inlägg - 31 till 38 (av 38 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • som svar på: Galvanisk korrosion #39264
    Knut i Hishult
    Deltagare

      Åh så klart!! Den slags magnetism har jag själv drabbats av då jag (olyckligtvis) långtidsparkerat över
      linjeskärningar i Currie/Hartmann systemet. Det är många faror som lurar på oss Land Rover-akrobater.
      Efter några iskalla avrivningar och lite ECT, brukar den mest efterhängsna rosthackan släppa från åsyftade
      magnituder. Inte gripas av panik..ljuset i tunneln kan komma från en Land Rover med normalspårvidd.
      K i H

      som svar på: Galvanisk korrosion #39232
      Knut i Hishult
      Deltagare

        Bästa Systrar & Bröder Land Rover-rostare!!

        Klockan klämtar för ett rostskyddssymposium i ev. klubbens regi. Vi verkar i likhet med många andra,  vara utsatta för rost och andra galvaniska fenomen i våra tillsynes hållbara bilar..Kanske vi skulle kunna starta något i våra sydliga lättrostande distrikt?? I våra ”galvaniska fenomen” ruvar flera enkla och initiala lösningar. Framför allt!! se till att inga elektriska funktioner minusjordas i annat än ramen och eller motor/transmissionsdelar.

        Jag minns det som igår, när Rover/BMW införde sådana moderniteter som bl.a elbakruta och dito torkare på Defender/Disco I `s bakluckor/dörrar.Dessa moderna utrustningsdetaljer  fick bakdörrarna att fjälla som vissna torskar.De var ”jordade” i aluminiumgods. Det snöade alu-oxid..!! Tidiga Range Rover behöver vi inte nämna…

        Alu-plåten var inte bättre förr, men alu. mötte inte svartplåt på samma sätt som i de senare bilarna.Idag har vi möjligheten att extrautrusta våra nyare bilar med all slags el.tillbehör. Då är det viktigt att all ”minus-jordning” sker vid gemensamma ”jordskenor”/punkter, som inte nås via alu.gods. När det gäller alu.plåtkvaliteten så har JLR sedan Fordtidens början c;a 1997 samköpt mycket aluplåt med BAE/Westland Helicopters. Kvaliteten på plåten var/är hög!! ….MEN så har vi det där med anod/katod vem ska offra sig. Lack och galv/svartstål har ett svårt samliv..en ständig kamp mot yttre påverkan/klimat och ägarnas/brukarnas intresse/kunskap. Som min Land Rover-ägande tandläkare säger: ”Med noggrann hygien kan vi kanske bota både oral och anal galvanism. Så tillsist. udvik stärkande salta bad utan badmössa och innerskärmar

        En vacker vinterkväll i semlans tecken..

        Knut

         

         

         

         

         

        som svar på: Rostskydda Land Rover #39199
        Knut i Hishult
        Deltagare

          Beklagar att ”tryskfejlsnisse” skrev fel om den engelska specialisten mot rost verksamheten heter

          ”WAXOYL” <<waxoylshop.com>> och inget annat…

          Sorry../ Knut insnöad i Hishult

           

          som svar på: Rostskydda Land Rover #39197
          Knut i Hishult
          Deltagare

            Hej där i ”Dinitectylträsket! Det kan säkert skrivas hyllmetrar om hur , var och när en Series/Defender Land Rover ska rostskyddas. Alla s.k. rostskyddsproffs har vad de menar är ett ”sprutschema”……MEN ingen verkar i nutid ha haft närkontakt med den ”verkliga” verkligheten.. Waxyoil i England är ett seriöst ”preparatföretag”  som tillsammans med vissa utvalda verkstäder lyckas bra. Det hela handlar om bilens ålder/tidigare behandlingar. Kokt linolja med tillsats av lämpligt ”förtunningsmedel” är utmärkt för de nyaste utgåvorna, där bitumenpreparat saknas (?) Blandning av Linoljebaserade medel och dito bitumen bör absolut undvikas.

            Har men en fin bil som man vill åldras tillsammans med !! Så gäller det att arbeta metodiskt. Jag har faktiskt lyft av karossen på flera bilar inför rostskydd.. Då kan man ordna div. annat som kan vara svåråtkomligt. Vid något tillfälle visade det sig att ett rambyte blev nödvändigt. En helgalvad,icke-indisk (TD5-ram) kan hålla i evigheter. Även den bör slitageskyddas med ”något” på utsatta ställen. De sista årgångarna 2010–2015,5 fick något ”lättare” läs tunnare gods” ramar, med invändig vaxbegjutning. Den beryktade bakstammen fick dock behålla sin förfärliga konstruktion , utan vaxskydd. Frågan för många LR-ägare hur länge vill jag ha min bil….rätt vårdad är en Defender ganska värdestabil trots allt. Måste man börja svetsa och lappa….Hm!  Att skrapa och måla på ,från början ,dåligt härdat stål ?? När jag idag ”hejarsmider” på min bakgård och i min smedja, så hamnar järnet i linolja för att ”svartbrännas” så att rosten kan känna sig ”dissad”. Sensmoral: är en Defender bara en engelsk obsolet ”skitbil” eller en kamrat för livet som kämpar mot en dagsländeaktig skräpkultur.

            Tankar i Snöstormen

            Knut

             

             

             

             

             

            .

             

             

             

             

             

             

            som svar på: Rostskydda Land Rover #39161
            Knut i Hishult
            Deltagare

              Hej igen Micke! Vill du veta mer om bra rostskyddsmöjligheter i Halland där jag finns (Hishult ligger i Laholms kommun), kan du kontakta mig på<  forests.pipewood@gmail.com> så kan jag bli mer konkret med råd och ev. dåd. En Defender kräver något helt annat än dagens”moderna” s.k. bilar.

              I all hast

              Knut

              som svar på: Hollandsresa i maj #39154
              Knut i Hishult
              Deltagare

                Hej Håkan! Det låter som ett trevligt tilltag att samåka till Holland. kanske vi kan samlas gemensamt innan vi lämnar någon av Billebergas förorter. Hur korsar ett nu tänkt resesällskap vårt svenska fostervatten resp. danska ”farvand”?? Bro eller båt? Kanske ””kapten Bölja” alias Wernberg-Persson kan råda oss. Stor eller liten båt. De flesta av oss kanske har släpvagn så då kan en längre Autohof-paus vara bra. Men hamnar man i ”suget” bakom en ”överladdad holländsk trailerdragare så går det kanske på en dag. Med hänsyn till ankomst på öppningsdagen, så är nog förmiddag att föredra. ”If the speed kills (?!) a Land Rover driver will live for ever…”??

                Knut & Co

                 

                 

                som svar på: Rostskydda Land Rover #39147
                Knut i Hishult
                Deltagare

                  Hej Micke! Att rostskydda en Defender  eller Series bil är en grannlaga uppgift. Ramen är den viktigaste delen. Många s.k. rostskyddsfirmor glömmer insidan på ramen. Där kan mycket otrevligt fuktbevarande/rostfrämjande grus m.m samlas. En radikal lösning är att till sin högtryckstvätt skaffa en avlopps-rens-slang en s.k. ”iller” som man långsamt för in framifrån i ramens längsgående balkar. Innan dess bör man ha borrat några extra dräneringshål underst på balkarna. Så bör man palla upp bilen och göra samma sak bakifrån. Då är det lämpligt att borra upp ingångs- hål där bakre tvärbalken möter de längsgående rambalkarna. Urtorkningen av ramen kan man göra med att på något sätt anbringa en ”skotork med extra långa luftslangar.  Utvändigt rost skydd föregås av rentvättning och skrapning av ev. behandlade ytor. Synlig ytrost behandlas  ”rostätare”. En komplettering av s.k. innerskärmar är ett måste.. likaså bättre form av stänkskydd särskilt i bakvagnen. Bitumenprodukter för ytskiktet tunnare penetrerande  för invändigt… Dörrar bör få tynnflytande medel, särskilt viktigt  där alu. möter stål . Torpedväggen kräver mycket extrahål för injektion av tynnflytande medel. Det är minst en veckas arbete med ordentlig urtorkning och applicering av div. passande rostskyddsmedel. jag har aldrig låtit någon ”rostskyddsverkstad” behandla mina bilar. Har sett förmycket resultat av okunskap, bristande intresse (fusk?) hos s.k. proffs-aktörer. Jag har aldrig haft rost i eller på någon av mina Def./series-bilar sedan 1961., Men minst vartannat år/sommar har de fått en grundlig behandling.. Så har vi förstås alu.karrossen som kan börja”fjälla”vit alu.oxid. men det är ett kapitel för sig….

                  mvh Knut

                   

                   

                   

                   

                   

                   

                   

                   

                   

                   

                  som svar på: Traditionell Chileglögg träff #38366
                  Knut i Hishult
                  Deltagare

                    Hejsan i Saxtorpet!

                    Hittade in på forumet, och med höjda ögonbryn kunde jag med glädje konstatera att Chileglöggandet hos  är en solid tradition och inte dålig vana. Gillar ert gebyr, men kommer att medtaga ved och vedkorg, sam valda delar av den alltmer uttunnade släkten. Hunden Tail är just nu skendräktig, säkert beroende på förmycket S-bahn åkande i Hamburg…eller? God fortsättning på helgerna..ser fram till att få fira min namnsdag hos er.

                    Knut & Eva

                     

                     

                     

                  Visar 8 inlägg - 31 till 38 (av 38 totalt)