Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Japp, det är samma! (Nu i alla fall)
Tack så mycket Peter!
Mycket till hjälp! Kollade mitt nummer och det stämmer att det är en -60. Jag ska bara kolla med besiktningsingenjören om det är tillräckligt, det certifikatet som man kan köpa där, för att byta årsmodellen.Tack för era svar!
Jag har varit i kontakt med en besiktningsingenjör som påstod att det ”bara” behövs ett intyg från Land Rover om att bilen är tillverkad vid ett visst datum för att ändra på en sådan sak. Det jag hade lite problem med var att hitta ett sätt att få tag på Land Rover i England. De var nämligen inte alls samarbetsvilliga i Sverige, hänvisade bara till Hedin Bil som ju inte kunde hjälpa mig med detta. Nu har jag dock hittat en mailadress och mailat Land Rover i England för att se vad de kan göra för mig. Hoppas att de kan de mig något i alla fall…Du får gärna kolla upp dedär med merca-motorn med adapterplatta om du vill.
Problemet med atraktorer är ju att de får besiktningsplikt, vilket gör att man i stort sett måste ha en laglig traktor för att få nått för den. Den måste ju dessutom ”gå” att köra, man ska ju inte behöva ligga på 4000 rpm med en diesel från 1980-talet. Det är ju förmodligen liknande krav på besiktning för atraktor som för bil.
Jag finns i Kungälv, strax norr om Göteborg. Jag tror det är en motor från 504, xd2 heter den.
Men jag tänker lite så som du skrev att det ser bättre ut, och blir förmodligen bättre om man sätter i en 200tdi. Men det är ju en relativt stor motor och eventuellt lite i överkant för växellådan.
Men har du en sån motor är jag definitivt intresserad.
Men jag tänker typ att det bland annat är glapp i ratten, inte helt säker på att ramen är ok, elen ser ut som ett råttbo, och sen är det ju motorn så klart. Det är ju inte den snyggaste motorinstallationen ja sett.
B-kortet är inte långt borta, men jag tror den är mer värd som bil. Den är ju en -60:a så den blir ju besiktningsfri och skattefri vilket höjer värdet ordentligt. Det är frågan om man orkar ge sig på det, man kan ju åka dit på lite vad som helst på besiktningen…
Det är en 88″ men eftersom att det inte är en Epa, utan en A-traktor finns det inga regler för hur lång (kort) den måste vara. Så den är inte kapad i, karossen är i stort sett original.
Frågan är väl kanske vilket som är mest penga- och tidseffektivt, mer än hur mycket man ska tjäna på den. Jag börjar bli lite trött på den och vill ha något annat snart, så jag vill egentligen bara få igång den så att jag får pengar för lite mer än bara karossen.
Tack för era svar!
Det är lite de nya reglerna som gör att jag överväger att kanske regga som bil. Jag har för mig att jag har läst om folk som som lyckats regga a traktorer som bilar, men jag vet inte om det är ”möjligt”.
Jag tänkte också att man nog får mer för den om den är bil. Det finns även nya regler för bilar äldre än 50 år som är väldigt förmånliga. Vet dock inte om man kan få de förmånerna om man bessar den efter den blivit 50 år till bil. Har för mig att man skulle ha bessat den innan den blev 50 år men inte helt säker. Den blir ju helt besfri!
Sen är de förmodligen ganska mycket hårdare om man ska bessa bil än a traktor, med el, axlar, läckage och liknande. Det är ju självklart också något att väga in. Jag har ju inte oändligt med tid och motivation, har redan lagt ett otaligt antal timmar på motorn och bilen i allmänhet.
200tdi:n är ju inte den billigaste motorn man kan hitta heller, finns på skroten för typ 6000.
Min slutsats är att jag ska börja med att se om det går att få liv i den motorn som sitter i nu, annars blir det nog kanske 200tdi eller kanske 200di (samma fast utan turbo) eller möjligen typ merca diesel…
- FörfattareInlägg