HerrMagnus

Forumsvar skapade

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • som svar på: Läckande styrservoslangar #120554
    HerrMagnus
    Deltagare

      Det blev ett byte av styrservopumpen inklusive en av slangarna och kostade betydligt mer än förväntat. Men iaf åtgärdat nu 🙂

      som svar på: Läckage styrservo? #110398
      HerrMagnus
      Deltagare

        [quote quote=97481]

        Jag har haft två läckage på min D2:a 1: Returslangen/röret från pumpen, kommer inte exakt ihåg, men tror att det var två rör som gnagde hål på varandra, eller iaf det ena. I mitt fall var det returen som läckte, den är ju i princip trycklös oich går bra att ersätta med en oljebeständig slang. 2: Oljan går i ett kylrör under radiatorn, det hade rostat hål på min, jag bytte rör , du kan nog kika in från höger hjulhus under kylaren om det kommer där.

        Hej,
        För att hjälpa någon så hittade jag läckan. Det var som du sa Per (och även Jim). Slangen mellan behållaren och pumpen har legat emot motorn och det har blivit ett litet hål där vätskan sipprat ut. Tack för hjälpen![/quote]

        Hå och hej 🙂 En fråga till Er. Jag har en Discovery 2 årsmodell 2001 och jag tror också mina rör, iaf ett av dem har börjat läcka i veckan. Det är två som går från behållaren, (och två ytterligare som kommer i retur till behållaren) ) tror det är det längre och som går in och under och ser inte vart det tar vägen. Det andra röret är ju kortare och slutar högre upp. Hur som, jag är inte så händig. Så hur byter jag dem eller iaf det längre? Någon nämnde att jag måsta ta bort kylaren eller så…någon som kan förklara för en novis som jag och om jag ska försöka mig på det här själv!? Tydligen också svårt att få tag på de här slangarna. De fanns ej på Mekonomen och liknande ställen så jag behöver väl beställa från Autodoc eller så! Förresten, det kortare röret/slangen är det för ACEn? Och det längre för styrservon ?

        som svar på: Larm och startspärr !? #70181
        HerrMagnus
        Deltagare

          Hjälp!!! Håller på att plocka bort innertaket nu…men hittar ju ej sensorn som jag letar efter!!!! Var sitter den på en Disco 2 ?

          som svar på: Larm och startspärr !? #69938
          HerrMagnus
          Deltagare

            Hej! Har sökt häruppe men ej hittat någon ännu. Var någonstans i Västmanland är det isf jag ska bege mig?

            som svar på: Larm och startspärr !? #69864
            HerrMagnus
            Deltagare

              Tack för erbjudandet, det var vänligt 🙂 Ska se om det dyker upp ngn häromkring eller om jag har möjlighet att åka ner!
              Checkar och återkommer…

              som svar på: Larm och startspärr !? #69845
              HerrMagnus
              Deltagare

                [quote quote=67856]Det känns spontant att det är nått fel på larmet eftersom det går av sig själv. Det känns som man skulle behöva koppla upp till en nanocom eller liknande var i landet bor du?[/quote]

                Jämtland men kan ju resa en bit. Vet du ngn som har en sådan och kan hjälpa till ?

                som svar på: Larm och startspärr !? #69844
                HerrMagnus
                Deltagare

                  [quote quote=67071]Hej!

                  Problemet med startspärren och larmet kvarstår. Och nu beöver jag snarast hitta en lösning. Är det någon i Jämtland, Hälsingland, Dalarna, Västerbotten eller i närheten som har en sådan där Hawkeye eller liknande som kan hjälpa mig att programmera om systemet. Och ta bort startspärren och larmet. Jag behöver det inte…..så trött på det här nu!

                  Häromdagen när jag parkerade med min Disco 2 och lämnade rutorna lite nere då jag hade hundarna kvar i bilen Medans jag var hos tandläkaren. När jag kom tillbaka och skulle låsa upp fungerade ej fjärrlåset. Öppnade då istället manuellt varvid larmet förstås gick igång och jag kunde ej heller starta bilen. Efter mycket möda och stort besvär fick jag genom Pikab i Sthlm besked att jag måste koda om/avkoda med den där fyrsiffriga koden, vilken jag fick fram genom dem ? Tog mig flera dgr dock innan jag lyckades förstå beskrivningen i instruktionsboken!? Nu kan jag öppna och starta upp bilen men måste varje gång köra den här kodningen vilket tar ca en kvart. Och varje gång jag slår av motorn och parkerar. Så är det samma sak igen nästa gång. Så frågan är, hur kan jag få fjärrkontrollen att fungera igen? För det är väl det som är lösningen, eller kan jag få det att fungera manuellt också? Har dock inte lyckats med det hittills!?[/quote]

                  som svar på: Larm och startspärr !? #69843
                  HerrMagnus
                  Deltagare

                    Hej. Har bytt batteri i nyckeln men problemet kvarstår! Ngn var det du som skrev att det kan vara sensorn i taket. Ibland fungerar nyckeln och oftast inte. Och isf har jag alternativet att riva taket och kika på den där sensorn, vilket verkar vara bökigt värre eller så få tag i ngn som har Hawkeye och kan programmera om systemet och ta bort startspärren och larmet. Och det senare känns ju enklast iaf om jag lyckas hitta nfgn som kan hjälpa mig.

                    som svar på: Larm och startspärr !? #68306
                    HerrMagnus
                    Deltagare

                      Ja kanske det är det där. I helgen har den fungerat helt plötsligt. Har tagit ur kablarna till battetriet på nätterna och ej låst den i men i övrigt kört som vanligt och fjärren, låste och allt fungerat klanderfritt……gör anteckningar varje gång om vad jag gör och inte gör för att se om jag kan utesluta vartefter……..

                      som svar på: Larm och startspärr !? #68064
                      HerrMagnus
                      Deltagare

                        [quote quote=68037]Om man låser med nyckel så aktiveras inte rörelsesensorn i bilen, om det finns sådan. En finess om man har hund i bilen, funkar naturligtvis så även om man har en fungerande fjärr. En del inlägg pratar om erfarenheter av äldre defender och kanske D1. Larm och startspärr är helt annorlunda på D2, integrerat i bilens elboxar. Man kan programmera bort både larm och startspärr med nanocom och antagligen med hawkeye förutom LR verkstadspc med T4. Man kan också välja att larmet stängs av med nyckel. Att fjärren inte funkar och att larmet går igång av sig själv behöver inte hänga ihop, men fukt i BCU, ärgade kontakter eller jordpunkter kan skapa spännande fel. Men vad det gäller fjärren så tror jag på mottagaren i innertaket.[/quote]

                        Fukt i BCUn kan det vara alltså!? Känns som någon händig borde göra det här, vilket jag inte alltid är! Och jag byter batterier i fjärren idag, men tror det ej handlar om det. Den här sensorn i innertaket ska jag checka, var sitter den och hur checkar jag den då? Jag har plockat bort säkringen för signalhornet och jag har dragit ur kontakten till det andra larm/hornet som sitter upp till vänster o motorutrymmet. Så tillfälligtvis tjuter det inte men problemet med att larmet och startspärren går igång kvarstår dock. Plockar bort kablarna till batteriet varje gång och startar om allt när jag ska använda bilen. Och då går larmet igång ibland men jag kan iaf stänga av det med fjärren då. Så efter att jagtagit bort kablar från batteriet och satt dit dem igen så funkar fjärren…känns som ngt osynkat i det här systemet…

                        som svar på: Larm och startspärr !? #68063
                        HerrMagnus
                        Deltagare

                          [quote quote=67856]

                          Det känns spontant att det är nått fel på larmet eftersom det går av sig själv. Det känns som man skulle behöva koppla upp till en nanocom eller liknande var i landet bor du?[/quote]

                          Jag bor i Årefjällen, Jämtland. Jag finns det någon med Nanocom eller Hawkeye eller vad de heter som kan programmera om BCU eller den här boxen? Alternativt om jag kan ta mig ner till Hälsingland Bollnäs/Söderhamn typ…

                          som svar på: Larm och startspärr !? #67784
                          HerrMagnus
                          Deltagare

                            [quote quote=67540]Med Nanocom kan man programmera nyckeln till D2 med hjälp av numret på kortet i nyckeln. Det vore roligt om Herr Magnus kunde återkomma med om han testat/kollat batteriet i nyckeln och om lysdioden i nyckeln lyser när han trycker på knappen? Och finns det mer än en nyckel, och är det samma med den?[/

                            Hej. Ska hämta batterier till nyckeln idag, om jag nu kan köra bilen! Ja lysdioden lyser på nyckeln. Reservnyckeln är trasig. Funkar bars manuellt. Inatt har larmet kört igång två ggr. Tystnade då jag plockade bort kablarna till batteriet…,ska kanskeköoa nytt batteri också. Har i två veckor använt mig av den där 4-siffriga koden för att kåsa upp startspärren ich det har funkat. Men idag började larmet tjuta mitt i natten! Är ju enormt påfrestande när grannar står oxh flor typ!

                            som svar på: Larm och startspärr !? #67782
                            HerrMagnus
                            Deltagare

                              [quote quote=67781]

                              Om man vet hur larmen fungerar och läser på i Rave så är det rätt så simpla system och lätta att reparera jämfört med moderna system. Det som kan jäklas är om fjärren tappar minnet och man inte har kvar streckkoden från när nyckeln var ny…. Då åker man på en dyr ny nyckel (gäller DII) till Defender och Freelander 1 så är det enkelt att koda om befintliga nycklar med LR original verktyg och troligtvis med eftermarknads också. Det går även enkelt att stänga av immobiliser och larm genom att programmera om till GCC market, ex. UAE eller Saudi. Så slipper man riva i elen… Men det löser ju inte problemet med fjärrkontrollen. Som föreslagits ovan, har du provat med ett nytt batteri? Lyser röd LED när du trycker på en knapp eller sätter nyckeln i tändningslåset?[/
                              Hej. Har beställt nya batterier till nyckeln och kanske ska köpa ett nytt startbatteri också. Larmet har kört igång två gånger i natt. Första gången slutade det efter 30 SEK. Andra gången slutade det aldrig. Inte förrän jag ryckte loss kablarna till batteriet. Trodde ju att larmsirenen hade ett eget batteri nånstans. Just nu fattar jag nada vad sim händer !?[/

                              Och funderar ju på om jag kan plocka bort larmsirenen? Någon skrev att den sitter bakom tanklocket höger sida! Stämmer det och hur plockar jag bort den isf ?

                              som svar på: Larm och startspärr !? #67781
                              HerrMagnus
                              Deltagare

                                [quote quote=67532]Om man vet hur larmen fungerar och läser på i Rave så är det rätt så simpla system och lätta att reparera jämfört med moderna system. Det som kan jäklas är om fjärren tappar minnet och man inte har kvar streckkoden från när nyckeln var ny…. Då åker man på en dyr ny nyckel (gäller DII) till Defender och Freelander 1 så är det enkelt att koda om befintliga nycklar med LR original verktyg och troligtvis med eftermarknads också.
                                Det går även enkelt att stänga av immobiliser och larm genom att programmera om till GCC market, ex. UAE eller Saudi. Så slipper man riva i elen… Men det löser ju inte problemet med fjärrkontrollen. Som föreslagits ovan, har du provat med ett nytt batteri? Lyser röd LED när du trycker på en knapp eller sätter nyckeln i tändningslåset?[/

                                Hej. Har beställt nya batterier till nyckeln och kanske ska köpa ett nytt startbatteri också. Larmet har kört igång två gånger i natt. Första gången slutade det efter 30 SEK. Andra gången slutade det aldrig. Inte förrän jag ryckte loss kablarna till batteriet. Trodde ju att larmsirenen hade ett eget batteri nånstans. Just nu fattar jag nada vad sim händer !?

                                som svar på: Larm och startspärr !? #67780
                                HerrMagnus
                                Deltagare

                                  [quote quote=67311]Landroverlarm är något hemmasnickrat skit. Hade ständiga problem med min. En gång var jag hos en VVS handlar och lastat kärran fuld, sedan startade inte skitet.Där stod jag med en fuldlastat trailer, fick ringa the Lady of the Manor, hon kom med en fungerande bil i hushållet, en Subaru förstås och drog släpet hem Lady Def(ect) kom med ”sjuktransport” till Hörby, 9 mil fråm mit hem. Landroververkstäderligger ju imte runt hörnet här i södern. Man lyckades inte att få Defenderen i gång. En engelsk expert skulle komma, och misslyckades oxå Han rådade mig att plocka hela skitet bort och det fik han göra. Sedan har Defender startat snällt alla dagar Det skall sägas att det inte är helt lät att plocka larmet då det visst är på samma print som ECU’n Nu går den inte att starta med nycklen men via en ”hemlig” brytare, och ingen har stulet fanskapet än Mitt råd är kort och gott: om du vill släppa mer strul, kopla bort larmet. När först det börjar strula , kan du plötsligt bli stående lite varstans, t ex när du skall köra av färjan elle annat pinsamt
                                  Good luck and Stay Safe[/

                                  Hej. Ja nu inatt har det kört igång två ggr. Till slut ryckte jag bort kablarna till batteriet ich då tystnade det. Men trodde ju att larmsirenen hade ett eget batteri så det tog mig en timme innan jag provade!

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)