FreeFoot

Forumsvar skapade

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • som svar på: Födelsedagskalaset 2020 Lunda #58506
    FreeFoot
    Deltagare

      [quote quote=57731]Låter trevligt, tar mig dit på något sätt. (Några korvar går ned ? men inte Tårta ? )[/quote]

      Livets nycker, kan inte delta av annat måste.

      som svar på: HVO100 #58475
      FreeFoot
      Deltagare

        Hej, har testat QStars HVO100. Hade förhandlat mig till en rabatt på 50 öre litern innan jag ens visste om HVO100 funkade i mitt fall.

        Freelander 2003 Td4 2.0L:
        Fyllde fullt med HVO100 från ca 5 L B5 i tanken (innan B7 blev aktuellt). Tomgången höjdes i princip direkt med ca 100 v/m. Märkbart slö och vid start fick jag gasa på lite extra för att slippa motorstopp. Det absolut värsta var att då jag kom hem efter ca 3 mil efter att ha tankat fullt med HVO100 lät jag motorn gå på tomgång (som alltid) för att kyla ned turbon. Efter ca 30 sek börjar motorn skaka och detta eskalerar våldsamt så det var bara att stänga av. Efter funderande och samtal till QStar i Norrköping beslöts att tömma tanken helt på ”smörjan”. Fick rådet att tanka upp helt med B0 för att rena och som tur var hade jag detta till traktorn. Redan efter några km funkade motorn som tidigare fast med bättre vrid p.g.a. B0. B7 är märkbart sämre men motorn vibrerar lite på tomgång med knappt märkbar tomgångshöjning. Vad ska man göra? Har börjat tanka hälften B7 och hälften B0 men det kostar. Tror ändå att B0 med diesel booster tillsats håller liv i motorn längre än med enbart B7. Men utan mätresurser blir att ”tro”.

        AUDI A4 Quattro Allroad TDi 2.0L:
        Gjorde lika med den från nästan tom tank. Det höll på att gå åt helvete för motorn närapå villa hoppa ur fästena. Bara att akut panik slanga ur tanken och byta dieselfilter. Hade dock ringt AUDI HK innan testet och begärt information via epost. Deras svar var lite svävande att min AUDI inte är godkänd för HVO100. Även AUDI: n blev ”frisk” igen efter full tank med B0.

        Det kostar att ta reda på fakta när ingen annan vill informera i klartext. Nu funderar man ju på hur B7 förkortar motorfunktioner och när det visar sig?? Ingen ska tro att någon ”ansvarsfull” fordonsfabrikant vill erkänna fel/störningar som orsakats av 30 % HVO100 inblandning i B7.

        Någon som har koll på om det går att mappa om ECU i syfte att på något sätt kompensera för HVO100?
        HVO100 har ju högre tändvillighet men trots detta sämre effektkurva.

        Vi kanske kan få ihop en ”forskargrupp” inom LR forumets sfär?

        • Det här svaret redigerades för 4 år, 11 månader sedan av .
        som svar på: BREXIT > LR-EXIT: Debatt ”Land Rover döden”. #57237
        FreeFoot
        Deltagare

          Hej Niclas, tack för synpunkter trots att du halkade ned i teknikområdet 🙂 då tråden är tänkt mer som allmän debatt över den eskalerande avvecklingen av auktoriserade LR-serviceverkstäder.

          För flera år sedan hade jag förmånen att som bilägare få tekniksupport från generalagenten i form av sådant två LR-verkstäder inte ville svara på med mindre än att de först fick jobbet. Plötsligt blev det tvärnobben från generalagenten. Har traumatiskt mycket svårt att acceptera den typen av affärsidéer. Kan skriva en uppsats om hur detta sedan utvecklades. Därav också min debatt tråd för att se om jag lever i en egen inbillad bubbla eller om det finns stöd för opinion som leder till uppställning hos generalagenten.

          Intressant det du skriver. Har två bildiagnoser, en AUTEL MaxiDiag Elite och en iCarSoft Pro. MaxiDiagen är nyligen uppdaterad och kraftfullare än iCarSoften avseende min gamla Frille. Att veta vilken analysator som är bäst är för mig svårt att reda ut. Kan någon stötta är det välkommet.

          Svarade Patrik och berättade där att min Frille ”dog” igår. Håller med om det mesta men förstår ännu inte varför ni ser utvecklingen av lägre andrahandsvärde som positivt men kanske kan ni försöka radikalisera mig till bättre vetande 🙂 för jag uppfattar inte era inlägg som ironiska.

          Har sett dina inlägg om BREXIT. Bra att du belyser detta. Har själv sedan jag blev nobbad att få support från generalagenten börjat luska. Sedan några år köper även jag det mesta utomlands och det finns fler att välja på. Detta + min reservdelsbil är tyvärr mitt bidrag till att försämra service i Sverige men med e priser jag tidigare betalat är de facto ocker samt en verkstad som slarvat orsakade ett turbohaveri. Detta ledde till att jag nu har både bil lyft, däckmaskiner och i takt med reparationer ännu mer anpassade verktyg. Har också en livstidslicens på digitala verkstadshandboken hos Haynes. Tyvärr klarar man inte det fel Frillen står med just nu med de verkstadshandböcker jag som privat ägare kommer över.
          Så om mot förmodan någon hos generalagenten ser detta så för @ tänk till avseende medgivande av teknisk support.

          Ni nämner något om skrotarna. Har luskat lite och min nuvarande slutsats är att skrotarna förfogar över en ”riksdatabas” som genererar fantasipriser vilket blir heltokigt ibland då skrotpriset är högre än nypriset hos märkesverkstaden. Men detta är inte hela sanningen. Det värsta är att Försäkringsbolagen har tjingavtal med skrotar och försäkringsbolagen betalar därför på bilägarens bekostnad högre och därmed ett upptrissat pris på ersättningsdelar. Kanske blir en ny tråd så vi får höra andras erfarenheter.

          Har ni planer på att ansluta till kalaset i Uppsala? Skicka ett PM (Hittar inte någon medlemsmatrikel så man ser var ni håller hus)

          som svar på: BREXIT > LR-EXIT: Debatt ”Land Rover döden”. #57234
          FreeFoot
          Deltagare

            Hej Patrik, verkar (:)) som att både ni och Niclas är ”radikaliserade” LR anhängare.
            Mitt inlägg var mera avsett som debatt i syfte att få igång någon form av opinion för den utveckling jag ser leder till sämre LR service.

            Tillhör Södermanland och har ännu inte tagit steget till min lokala klubb eller ens ut i leran som ni gjort. Men visst skulle det vara intressant att besöka Uppsala.
            Har dock visat intresse för gamla forumet i givande och tagande men försvann då forumet dog.

            Kommentar utom debatt,
            Min Frille vägrade plötsligt starta igår. Inte ens startmotorn reagerar. Felkod C1151 CAN Gearbox data failure och går inte att återställa. Startar dock efter minst fem försök helt normalt. Känns som lite omfattande utmaningar just nu. Ska ut i kallgaraget imorgon och börja kolla på en ”pedalsensor” eller nått annat okänt.

            Men visst skulle det vara kul att träffa självaste Patrik om Frillen vaknar till liv igen. Är det snö- och isfritt och Frillen inte funkar till dess blir jag kanske tvingad att åka i min andra bil (Audi A4 Tdi Quattro) men inte ut i terrängen. Frillen är helt överlägsen Quattron i alla väglag. Kanske blir man ombedd vända och parkera i stan och ta busen tillbaka till kalaset…

            Visst kan man lägga upp en tråd med rop på hjälp men frågan är när svaret kommer då forumet numera set ut att ha långa svarstider för får jag inte fart på Frillen i närtid tvingas jag tyvärr åka Quattro och därmed kanske byta klubb.

            Hörs…

          Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)