Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Har mailat med SFRO och fick följande svar:
Hej,
Okej. Det finns som sagt inget formellt som hindrar att man reparerar
halva ramen med nya delar, så länge de är identiska med original.Spara biten med ID-nummer, stansa in det på nytt på samma ställe och
dokumentera det så ska det gå bra.Gustaf
____________
Gustaf Ulander
SFROSpontant känns det som man aldrig riktigt får fason på ramen genom att klippa och klistra nya delar vart och varannat år så då blir ett halvt chassi bättre och jag har inget emot att spendera lite pengar på bilen.
Hjulhusen fram hade rost men jag har åtgärdat ena sidan. Trösklarna hade också rost men är reparerade. Golvet på förarsidan var angripet pågrund av läckande tak men också åtgärdat. Ramen runt rutan slipades och målades när jag bytte ut vindrutan.
Nästa steg blir att undersöka chassit längre fram och se hur illa det ser ut. Som en evig optimist tänker jag att det går att byta ut halva chassit utan pelarlyft men jag borde nog se mig om efter en verkstad som kan ta sig an detta.
Hej Per, tack för ditt svar och vad kul att du vill hjälpa!
Hur skulle vi då lägga upp det? Ska jag ta mig till dig? Såg i ett annat inlägg att du håller till i Kungälv?
De finns i Bohuslän. Kan hämtas i Uddevalla.
Tack igen för svar. Får kika i service manualen om filterbyte är något jag kan ge mig på på egen hand. Risken att jag förstör locket eller inte lyckas lufta system är relativt stor. Vill inte ”störa” systemet för mycket eftersom jag inte egentligen har något problem med det utöver lampan som lyste vid ett tillfälle och aldrig kom tillbaka. Att få bytt vätskan känns som ett logiskt första steg.
Helt kolsvart nu. Inte funderat så mycket på just den vätskan med tanke på allt annat som har behövts fixas men fick en orange varningslampa för ACE som slocknade efter omstart men det fick mig att uppmärksamma problemet.
Okej, tack för svar! Tanken var att jag skulle byta ACE filter och vätskan eftersom jag inte kan hitta i historiken att den blivit bytt tidigare (24k mil) men risken att jag inte får ut det får mig att överväga att suga ut vätska från behållaren och toppa upp ett antal gånger för att få det så rent som möjligt.
Tack för svar.
Tittar jag på sidor som lrparts.net så säljer de rock oil CHF olja som ace vätska https://www.lrparts.net/stc50519-ace-fluid-active-cornering-enhancement-fluid-for-land-rover-and-range-rover-cold-climate-power-steering-fluid.html
Biltema säljer också CHF olja https://www.biltema.se/bil—mc/bilreservdelar/motorolja/transmissionsoljor/styrservoolja-chf-2000028148?gclid=CjwKCAiAxp-ABhALEiwAXm6IyWj34WvR7X2XE5crVwOxM1qkWOyKooPA3wLEqRmwq8YLiVLr8Y9PKhoCOWQQAvD_BwE
Borde inte den oljan också vara kompatibel? Kommer förmodligen välja orginalvätskan för att vara på säkra sidan men egentligen borde det ju fungera.Samma gäller glykolen. Biltem säljer longlife etylenglykol https://www.biltema.se/bilvard/tillsatsmedel/glykol/glykol-longlife-koncentrerad-2000038425
Borde väl vara samma där? Står inget om OAT där dock.
Säljer swedol till privatpersoner förövrigt?Jag har en uppsättning med 4 st 16” lättmetallfälgar med 255/65 ms-däck ståendes. Runt 3 mm kvar. Finns även ett original reservdäck på plåtfälg.
De är inte vackra men om allt är av intresse så!
Finns i BohuslänHej, har 4 alufälgar 16” med m+s däck och ett reserv på plåtfälg. Ca 4 Mm kvar. Reservdäck helt nytt.
Suttit på Discovery 2.Hej!
Precis fått tag i fälgar med däck, tack ändå!Hej igen!
Har tänkt uppdatera länge vad som egentligen blev av allt men har haft fullt upp med att åka omkring med min NYA växellåda.
Vad som egentligen var problemet med den blev aldrig klarlagt men som någon nämnde här så blev växlingarna hårdare och problemen bara större.
Efter lite korrespondens med Ashcroft Transmissions i England så beställdes en renoverad låda och en kraftigare flexplatta för den nätta summan 1710£ Inklusive skatt och transport.
Tog in offerter via autobutler och lämnade in bilen till Bosch Autoservice i Göteborg. Offerterna som autobutler lämnar bör man ta med en nypa salt men är helnöjd med både bemötande och arbetet som verkstaden gjorde. Med byte av samtliga oljor i växellåda, fördelningslåda och axlar installation av ny oljekylare och slanga till växellådan, nya fästen för lådan och packbox till fördelningslådan hamnade notan på nästan 14000. De hade bilen fredag till måndag och lämnade 3 års garanti på arbetet.
Nu är det dags att skicka tillbaka den gamla lådan och få tillbaka cirka 7000 på totala inköpspriset på den nya lådan. Slutet gott allting gott.
Till hösten fortsätter projektet med nya däck, nya vindruta och allmän uppfräschning av bilen som nu är skyldig mig nästan 70000 kr sen inköp. Men tanken är att bilen ska vara mitt nöjesåk i många år framöver och att pilla med den är nästan roligare än att köra så jag kunde inte vara mer nöjd.
Tack för svar!Tack för svar!
Ja tanken är ju att växellådan ska bytas, får se vad verkstaden kommer med för förslag. De får dubbelkolla så fördelningslådan är i OK skick och att det inte är något glapp i drivaxlarna som kan orsaka det hemska klonket.
Har tittat en del på Ashcroft Transmissions och verkar som att man kommer undan för runt 16000 kr för bara lådan om man lyckas skicka tillbaka sin gamla i okej skick. Då har jag inte räknat med frakten tillbaka dock. Någon som haft någon erfarenhet av att skicka växellådor/ motor utomlands?- FörfattareInlägg