Disco3

Forumsvar skapade

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • som svar på: Vibrationer i automatlådan/momentomvandlare? #44495
    Disco3
    Deltagare

      Hej!
      Hur många mil har du på din automatlåda, transferbox och momentomvandlare/konverter?
      Har du någon dokumentation på när senaste olje- och filterbyte gjordes i lådan?

      Antar att du redan kollat på drivlina fram och bak.

      Själv har jag plockat isär och satt ihop två lådor av modellen 6HP26X som sitter i discovery 3. Har en i bilen nu och en i reserv. Jag köpte en reservlåda – automatlåda med transferbox – från england. Hade gått ca 10.000 mil men jag plockade isär och gick igenom den ändå för säkerhets skull. Gav 6800 kr inkl frakt från england. Momentomvandlare som jag fick med borde jag ha ersatt med en nyrenoverad istället – en uppgraderad/förstärkt sådan som fastiskt lär vara bättre än en helt ny momentomvandlare. Köpte nu en uppgraderad för 4600 kr inkl frakt från england. Det är ju inte alls ovanligt att en momentomvandlare ersätts med ny eller renoverad efter det att bilen rullat 20.000 mil. Jag kör alltid med Lubegard platinum i min låda. Dessutom kör jag på med RVS keramisk behandling i låda, transferbox, diffar och motor.

      Man måste ju vara lite frälst i Land Rover för att göra allt detta ?? Mkt jobb men ganska roligt ändå.

      // Stefan

      • Det här svaret redigerades för 5 år, 6 månader sedan av .
      som svar på: Råd inför köp #43403
      Disco3
      Deltagare

        …….

        som svar på: Luktar i kupen #43402
        Disco3
        Deltagare

          Lyfta kaross är ju kanske tidsmässigt fördelaktigt men jag bytte crosspipe separt men visst var det trångt (kanske lättare på disco 3 än disco 4). Det är ju kopparmuttrar och pinnbultar som håller crosspipe på plats och har man bara rätt verktyg så går det att få loss muttrarna ganska enkelt.

          Har även senare bytt till ny turbo men det va ju trångt som sjutton trots att jag hade automalåda och transferbox nertagen (renoverat och gått igenom båda enheterna vilket var en himla massa delar att få ihop på rätt sätt igen) och detta utan att lyfta kaross. Gjordes på garagegolv med växellådslyft. Tunga enheter så viktigt att säkra upp bilen så att den står stadigt och som alltid ha rätt verktyg.

          Om jag ska lyfta karossen så är det nog bara vid en motorrenovering ???

        Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)