Ca11e

Forumsvar skapade

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 63 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • som svar på: Väcker liv i en 88″ Series 3 #96840
    Ca11e
    Deltagare

      En hel del smågrejer att fixa med nu. Tex nytt länkage till gaspedal och nytt fäste för flexslang/kopplingen. Fuel cut off solenoid har kopplats in, likaså dragit klart generator/reläanslutningar. Jag ägnade någon timme åt att översätta elschemat, eller iaf tolkningar av kablar/färger och vad de gör. Det kommer att underlätta när resten av elen, belysning etc skall göras. Efter fått tips från andra forum tänkte jag mig en liten tryckströmbrytare så glödstiften kan förvärmas. Antingen blir det den mer tidskorrekta (1) alt den med lite mer attityd (2). Jag tar gärna emot era synpunkter om vilken vi skall välja – jag har nog min favorit redan klar för mig.
      Har också jobbat lite med avgassystemet, och hur det skall dras. Jag har tänkt använda delar av det jag fick med 2.8an, som förstås är lite slitet men får duga. Får tyvärr tillstå att mina svetsfärdigheter inte utvecklats nämnvärt den senaste tiden, eller kan det vara fel på den nya svetsen? Måste få till det här innan provstart, då 88an står inklämd i garaget.

      Höll på att glömma luftning av kopplingen. Det ägnade jag bästa delen av lördagen till, utan att få till det. Riktigt frustrerande att se bubblorna komma, oavsett hur många liter DOT4 som hälldes i. Till sist kom jag på att jag när slavcylindern monterades, tänkte ”den här kan man ju sätta på två sätt”. Jag vände luftningsnippeln ned, enkelt att komma åt ju. Typiskt amatörfel, när jag i efterhand läste på forumen om det här. Med nippeln nedåt blir det alltid luft kvar i systemet – logiskt i efterhand förstås. Till slut och med min kompetente hustrus benägna assistans fick vi det att funka.

      Kvar innan provstart är bla att dra nya bränsleledningar. Tänkte ersätta de gamla halvhårda ledningarna med gummiditon och koppla förbi avskiljaren och istället använda ett filter med inbyggd avskiljare. Snart så?
      Mvh Calle

      som svar på: Väcker liv i en 88″ Series 3 #96738
      Ca11e
      Deltagare

        Tack för era glada tillrop, det värmer:)
        Jag kollade faktiskt med YR, men fick ingen respons därifrån, mitt mail drunknade väl i inkorgen runt Jul. Emberton Imperial hittade dock meddelandet, men svarade först för några dagar sedan. Boxen är på väg, beräknad leverans 21/1. Skönt att de lämnat EU så man kan bidra rejält till statsintäkterna igen.

        Hur ser lösningen i sätesboxen ut för att kunna ha batteriet (åtkomligt) under förarsätet? Mitt säte är skruvat i sätesboxen, och det begränsar ju avsevärt servicemöjligheterna. Jag har tänkt göra nån typ av gångjärnslösning för att kunna vicka förarsätet för att komma åt, men jag tänker kanske (läs förmodligen) fel?
        //Calle

        som svar på: Väcker liv i en 88″ Series 3 #96475
        Ca11e
        Deltagare

          Tack Ray:) Vi försöker klämma in en? här också:)

          som svar på: Väcker liv i en 88″ Series 3 #96450
          Ca11e
          Deltagare

            Med motorn väl på plats återstår bla en del eljobb. Platschefen misstror mig tyvärr i allt som har med el att göra. Det här tråkiga förhållandet beror på en olyckligt tvättmaskinsinstallation för 25 år sedan, en händelse som tydligen aldrig preskriberas. Får knappt byta batteri i fjärrkontrollen.

            Batteriet är ju, i väntan på att hitta en ”under seat battery box”*, tillfälligt omlokaliserat till golvet i kupén. Pluskabeln till startmotorn fick alltså bli ca 3 meter av lite grövre modell. Samtidigt drog jag med 2 st 6 mm2 pluskablar från batteriet. Den ena till tändningen, den andra till glödstiftsrelät som följde med 2.8an. Efter att ha dubbelkollat terminalerna på relät, ”vad skall kopplas ihop med vad”, gick det rätt snabbt att göra kopplingarna. Det mesta finns ju redan i motorrummet, men det gäller förstås att veta vad som kan tas bort och vad man kan använda kablarna till. När det här var klart var jag förstås tvungen att kolla om någon el faktiskt funkade. Slog på innerbelysningen, som ju inte varit tänd på 22 år, och ett vackert sken spreds i kupén, en knepigt skön känsla:) Instrumentbelysning, tankmätare, baklampor och varningsblinkers funkade även de, vilket alltså var mycket mer än förväntat. Alla lampglas är ju blekta och söndervittrade, så mina förhoppningar var låga. Desto roligare när det faktiskt funkar.

            Efter att ha lött ihop den avklippta vit/röda tråden från solenoiden, med motsvarande i kabelhärvan, testade jag att med nyckeln dra runt motorn. Nu hände dock ingenting, inte ens ett ”klick”. Jag ägnade en bra stund åt att kolla kontaktytor, och förstås även lödning men kunde inte hitta några fel. Det är dessutom rätt knepigt att kolla kontaktytor i motorrummet, när man själv står vid tändningslåset, och av redan förklarade skäl ville jag inte be platschefen att assistera mig. Jag insåg att tändningslåset fick plockas ned. Efter att ha mätt de 4 terminalerna där och så gott det gick, följt den rödvita kabeln, hittades felet. Den vit/röda var avklippt och sedan ihopskarvad med en blå, som sedan hade letts ut genom torpeden. Lite knepigt att komma åt med lödkolv, men till slut fick jag ihop den vit/röda igen, utan att elda upp resten av kablarna. Prövade att dra runt motorn igen, och voilá, nu snurrade det på ordentligt.

            Nu skulle vi egentligen kunna hårdtesta, och på allvar försöka få 2.8an att tända. Eller, först måste fuel cut off solenoid kopplas in. Ett 5-minutersjobb som säkert kommer att ta några timmar då jag vill ha den på tändningen. Har också avgassystemet kvar att ta tag i på allvar och eftersom mina svetskunskaper är, om möjligt ännu sämre än mina el-diton, så kommer det nog ta lite tid. Återkommer förstås med uppdateringar när det hänt nåt. Skall också försöka bli bättre på att ta bilder före/efter.

            *Sitter du eller någon du känner på en batteribox, och vill bli av med den? Skicka i så fall gärna ett PM.

            //Calle

            som svar på: Resistor, kabeldragning #96154
            Ca11e
            Deltagare

              Ok, ni kan sluta fundera på den här nu, frågan är löst.
              //Calle

              som svar på: Väcker liv i en 88″ Series 3 #95844
              Ca11e
              Deltagare

                Jo, helt ok, på högersidan iaf. Det blir lite pyssel med luftrenare och vakuumtank, får se var de hamnar. Grenrör/collector hamnar längre fram, får ta upp lite i skärmen för det, elfläkt är nog ett måste. Jaja, det är ju bara december ännu?
                //Calle

                som svar på: Väcker liv i en 88″ Series 3 #95830
                Ca11e
                Deltagare

                  I söndags blev det lite garagetid igen, eller rätt mycket garagetid faktiskt. Vad gör man annars på en juldag? Jag försökte förbereda så långt som möjligt, så allt som måste fixas innan var klart, innan vi skulle lägga i 2.8an. Lite pyssel med kopplingen, byte av bränslefilter och se över vilka kablar som kändes nödvändiga för den nya motorn. Jag ville egentligen inte göra det här helt på egen hand, men då ingen livlina fanns att tillgå och tidsfönstret höll på att stängas var det bara att sätta igång. På egen hand, med växellådan i bilen är det rätt knepigt att få till höjd och vinkel för att få ihop grejerna men till slut klonkade det till och motorn lade sig tillrätta. Nu återstår att lista ut hur de här prylarna skall kopplas – bla fuel cut solenoid, glow plug controller/relä och förstås bränsletillförsel. Jag försöker läsa på om den här motorn DL52, som använts i flera bilmodeller, men hittar tyvärr inte så mycket. Känns ändå som att det kan ordna sig, om och när vi väl kommer dit.
                  //Calle

                  • Det här svaret redigerades för 3 år sedan av .
                  som svar på: Väcker liv i en 88″ Series 3 #95372
                  Ca11e
                  Deltagare

                    Mager LR-helg, men handbromsmekaniken har iaf plockats ned, rengjorts och plockats ihop igen. Kopparpasta på axlar/rörliga delar borde kunna se till att den här okomplicerade… mekaniken funkar ett tag till. Får se om kalendern har en hjul-lucka, så vi kan gifta ihop 2.8an med bilen igen snart.
                    //Calle

                    • Det här svaret redigerades för 3 år, 1 månad sedan av .
                    • Det här svaret redigerades för 3 år, 1 månad sedan av .
                    som svar på: Väcker liv i en 88″ Series 3 #94749
                    Ca11e
                    Deltagare

                      Även denna helg blev det lite kvalitetstid i garaget och bestämde mig för att dels måla upp resten av det jag kommer åt på ramen, och dels försöka snygga till växellådan. Målningen var ju snabbt avklarad. Medan färgen torkade gick jag på växellådan, som förstås var täckt av 47 års vägdamm/oljefilm om vartannat. Den hade egentligen behövt en rejäl omgång avfettning/het-tvätt, men med -15 på termometern funkade inte det. Det blev istället att skrapa bort så mycket som möjligt, gå på med lite avfettning, gnugga – ja ni har säkert själva erfarenhet av det där. Inte jättekul, men lite terapeutiskt ändå. Jag hittade efter ett par timmar vad jag tror är ett serienummer som någon kanske kan tolka? Ser ut att vara ingraverat manuellt, man undrar om det fanns någon som bara hade den uppgiften när det begav sig…

                      Söndag eftermiddag och flera liter avfettning senare, var lådan ändå så pass ok att den kunde läggas tillbaka i bilen. Växelförarna fick också en släng av sleven. Eftersom de famösa golvplåtarna fortfarande sitter fastlimmade, övervägde jag att försöka lirka tillbaka lådan framifrån. Det ser ut att kunna gå, men i Haynes läser man ”Because the gearbox can only be removed via the passenger door…”. Alltså fick det bli den vägen, och det var ju också på det viset den kom ut. Med motorlyft, en garagedomkraft under och en bit överblivet parkettgolv som skydd för nymålade balkar, kunde lådan återförenas med chassit igen. Jag har nu lite att fixa innan 2.8an kan läggas ned på de vackra motorfästena igen. Skall försöka samla ihop och beställa lite smådelar som behöver kompletteras med innan helgerna, så får vi se vad som hinns med.
                      //Calle

                      som svar på: Väcker liv i en 88″ Series 3 #94447
                      Ca11e
                      Deltagare

                        Tack Ray? Återstår att bestämma vad man skall rostskydda inuti med. Kör man bara på med Carosol eller liknande, så stoppas ju/sannolikt inte rostprocessen. Alla delar som byttes ut nu behandlades med fosforbaserad primer, så jag funderar nu på att först behandla med roststoppare, och sedan gå på igen med rostskyddet. Får läsa på om det här, eller om någon har lite klokskap att dela med sig.
                        //Calle

                        som svar på: Väcker liv i en 88″ Series 3 #94430
                        Ca11e
                        Deltagare

                          Ja, eftersom jag inte har gedigna kunskaper om plåt- och rostjobb, har jag hittills aktat mig för objekt som beskrivits som ”Bra projekt med lite rost att fixa”. Jag måste haft skygglappar på när jag tog på mig det här. Jag förstår ju att ni erfarna LR-ägare har helt annan syn på det här problemet, och väl snarare betraktar omfattande rostlagning mer som obligatoriskt servicejobb, ungefär som att byta en säkring, eller olja.

                          Hursom, den mentala inställningen när vi fått upp 88an på lyft och omfattningen stod klart för mig, kan väl bäst beskrivas som ”inte på topp”. Hade inte Andy, som bygger bilar på heltid förbarmat sig, så hade det här projektet åkt i diket. Nu, 2 tio-timmarspass och 1 kvadratmeter plåt senare känns det betydligt bättre. Redan tidigare bestod ju det mesta av ramen av gamla lagningar av ännu äldre lagningar, vilka nu alltså ersatts av nya lagningar. Vänstra sidan var klart sämre än den högra, säkert ett fenomen många har konstaterat tidigare. Den tillknycklade tvärbalken kapades också bort, och avslöjade då ännu mer elände därbakom. Efter att ha knackat på karossbulten, främre karossfästet vänster sida, lossnade yttre delen av fästet och hängde löst i luften. Det verkade aldrig ta slut, men söndag (i går) kväll kunde jag i alla fall gå på med primer och sedan karosserifärg.
                          Lång väg kvar, men nu blev det iaf en betydligt större tugga av elefanten.
                          //Calle

                          som svar på: Väcker liv i en 88″ Series 3 #94279
                          Ca11e
                          Deltagare

                            I kväll skall 88an upp på lyften, och lördag/söndag blir det 2 heldagar med vinkelkap, ståltrissa och svets. Tyvärr är jag självs ansvarig för vinkelkap och ståltrissa, så förbereder mig med tät klädsel, glasögon och mask. Rost och fixa tvärbalk står på agendan. Jag blir inte förvånad om även golvdurkarna åker ut, även om jag helst har dem kvar. Får se om de går att rädda. Man vet som sagt aldrig vad man hittar när man väl sätter igång, och jag ogillar ju långa utdragna projekt. Ser ändå fram emot att få det här fixat. När vi ändå håller på passar vi på att snygga till ramen, så långt det nu är möjligt iaf.
                            Återkommer//Calle

                            [attachment file=94280]

                            som svar på: Väcker liv i en 88″ Series 3 #94206
                            Ca11e
                            Deltagare

                              Tack Ray. Jag har umgåtts med den tanken ja. Det är bra att bli påmind också?
                              Mvh Calle

                              som svar på: Väcker liv i en 88″ Series 3 #94185
                              Ca11e
                              Deltagare

                                Jaha, det var ett tag sedan. När jag ruskat sanden ur håret, kollade jag lite närmare på ramen, som jag tidigare bedömt som ”inte-så-farligt-mest-ytrost” Ett område på sidan av växellådan, ca 20 cm och ett längre bak, vid stötdämparfästet, båda på vänster sida. I helgen planerade jag att lyfta ur växellådan. Borde ju inte ta så lång tid tänker man, men efter att ha ägnat 2 timmar åt ett växellådsfäste fick jag tänka om. Allt slogs tillbaka. Vad är ”Whitmore”? Måste vara brittisk hämnd av något slag, eftersom inga hylsor passar. Eller så är det rost som ätit upp muttrarna. Brännaren och lilla kaprondellen är nu officiellt herrarna på täppan i garaget, hade inte klarat mig utan dem. De fastlimmade golvplåtarna fortsätter dessutom att streta emot. Jag vill inte slita bort dem, och inte kapa ur dem heller, men jag börjar lessna på dem. Hursom, det enkla jobbet tog bästa delen av söndagen i anspråk, men tillslut kunde ändå lådan lyftas ur. Nu skall 88an upp på lyft, rosten lagas, ramen snyggas till och den tillknycklade tvärbalken rätas ut. Tror på en helgs jobb, men vi får ju se vad vi hittar.

                                Har också tyvärr, och trots post-it lappar på skärmen med budskap ”Köp inga fler bilar”, ändå lyckats fumla till det igen. Nu kommer ytterligare ”en skatt” om ett par månader, och mitt 2-bilsgarage, där det nu står 3 bilar, skall därmed härbärgera 4 fordon. Platschefen är överlycklig. Har faktiskt umgåtts med tanken att låta 88:an tas om hand av någon som kan göra hen rättvisa, men jag är inte riktigt där ännu. Jag vill gärna iså fall lämna över den i ett bättre skick än när jag började med den. Jag håller tummarna för att vi på några veckor klarar att fixa rosten, snygga till växellådsbalken, få i maskin/låda och få bilen på fötter igen. Det kan gå.
                                Ja, vi hörs//Calle

                                som svar på: Hälsodiagnos 2,25 bensin Serie 3 -75 #92903
                                Ca11e
                                Deltagare

                                  Ett enkelt sätt att lokalisera missljud är ett motorstetoskop. Kostar som ett par liter bensin på det stora bildelsvaruhuset. Lycka tii?
                                  Mvh Calle

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 63 totalt)