Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Ray, vill gärna behålla den, ja. Har 3 andra som behöver omsorg, men de kanske får samsas. Är lite genant att berätta, men ok; Har ju försökt klura ut vad orkeslösheten berott på, inte mkt framgång i det. Läste på ett UK-forum om ”How fast have you driven you S3?” och såg då en post som sade ”Overdrive can only be put in when 4th gear selected”. Hm kan det vara så enkelt att jag har haft OD i hela tiden?
Eftersom jag inte hade monterat spakarna kunde jag inte veta. Dagen efter gick jag ut i garaget, satte dit OD-spaken, lade ur OD (jovisst) startade, körde iväg som en Tesla (nåja). That’s it. Går som en klocka?Kan berätta att motorn/drivlina funkar precis som de skall nu?
Mvh CalleTack Ray:)
Ett par bilder på DEFA. Helt nödvändig också, bilen hoppar igång direkt, efter bara 3 timmars värmning. Inga spontanturer just nu alltså.
Mvh CalleI helgen drog jag om elen, till bränslepump och fule cut off solenoid. Visade sig att jag hade ström på dem i tändningsläge, men inte när startmotorn slår till. Platschefens tidigare inställning/hållning om elförbud var alltså kanske inte helt fel. Lyckades dock imponera när jag visade att all el nu faktiskt funkar, vilket renderade i att jag får fortsätta med bil-el. 2.8an hade också en gammal DEFA-värmare installerad. Jag hade en kabelhärva sedan tidigare, och kopplade sålunda in grejerna igen. Det kändes lite som att häda, när uttaget monterades i kylarsupporten, men det måste funka praktiskt också. Hursom, nu startar Landyn på nyckeln, och flera provturer har gjorts nu, nästan på dagen 1 år sedan det här projektet startade. Sen söndag eftermiddag, efter att ha tvingat dottern assistera vid luftning av bromsar och koppling, kördes 88an ut ur garaget för att parkeras vid sidan av. Utan förvarning började det regna olja. Eller regna – det sprutade svart motorolja över hela bilen. Slog av tändningen och gick ut för att inspektera skadorna. Visade sig att marginalerna vid oljefilterflytten nog ändå var lite knappt tilltagna. Styrlänkaget/drop arm hade tagit tag i slangen och helt sonika dragit bort den från fästet. Resultatet blev 4 liter olja, dels över hela motorutrymmet och dels på uppfarten, som turligt nog, på grund av ett antal fordonsprojekt inte är grusad ännu. Tur ändå att det skedde på hemmaplan och inte i landsvägsfart, och kanske ännu turligare att platschefen tillfälligt befinner sig på annan ort. Hade inte klarat av även ett oljeembargo på toppen av allt annat.
Jag betraktar nu och trots en del kvar att göra, det här projektet som ”ännu inte helt färdigställt” men ändå väldigt glad att levererat ungefär enligt plan, om än något försenat. Det känns som att Helmers gårdsprojekt i alla fall har god prognos om fortsatt leverne. Motorn behöver ”justeras” så full kraft finns att tillgå. Inredningen, inklusive färdigmontering av battery-under-seat skall skruvas ihop igen. Takräcket skall tillbaka, nu med ett par LED-ramper monterade och förstås lite annat småfix. All el skall märkas upp, och när tiden tillåter tänkte jag också byta ut alla främre kabelkopplingar till modernare, vattentäta diton. Kylaren behöver nämligen lödas om och det vore skönt att bara dra isär kopplingarna, skruva ur kylen med skärmarna kvar. Jag har faktiskt fått ett fleratl propåer från en av sonens kompisar, som vill köpa Landyn. Ofattbart att unga, kloka människor kan tänka sig hoppa ned i det här hålet helt frivilligt, men å andra sidan roligt att det finns återväxt. Har dock inte bestämt mig ännu. Jag gillar 88an men behöver också plats för andra projekt, men de kanske kan samsas.
Det sagt kommer den här tråden troligen uppdateras även någon gång i framtiden, troligen intermittent och med lägre frekvens då. Skall tex försöka uppdatera bildbanken när alla grejer är på plats igen.
Tack för glada tillrop under den här tiden? Skulle du när du är i mina trakter, någon gång behöva hjälp med tex ett komplicerat elproblem, så vet du vem du kan kontakta?
Mvh CalleDet syns isf om du skruvar av och kollar oljepåfyllningslocket. En grå smet där är ett säkert tecken, kolla i själva locket. Jag tror nog som Ray mer på ett läckage nånstans. Inte troligt att det går att köra nån längre sträcka.med trasig toppackning.
Lycka till?
Mvh CalleHej Stefan!
Vill gärna höra lite mer om kylaren som läcker när bilen körs. Hur vet du att den läcker då? Kollar du nivån innan och efter, eller ser du vattenläckaget på något sätt? Är läckaget så pass att motorn blir onormalt varm när du kör?
Mvh CalleMotorn. Den satt sedan rätt länge i en S3 110″. Den bilen stod dock pga växellådshaveri stilla ett par år innan jag köpte den. Vi provstartade dock motorn innan vi lyfte ur den, men utan att belasta den något alls.
Mvh CalleTack Håkan, uppskattar all input?
Mvh Calle
Jag borde ju uppdatera den här nu. I helgen plockades 88an ihop, åtminstone temporärt. Vi har fortfarande problem med att 2.8an måste mutas med startgas. När den väl startar går den ok på tomgång, men vid provkörning är den rätt kraftlös. Det blev alltså provkörning i går. Jag vet ju att allt inte lirar riktigt ännu, men nån gång måste det ju provas. På den positiva sidan alltså att den faktiskt hoppade igång till slut, och går att köra. Växlarna verkar funka, men när backen läggs i slår växelföraren emot instrumentbrädan. Man ”kommer” inte längre fram med växelföraren, växeln går inte riktigt i, med påföljd att backväxeln vill hoppa ur. Jag hoppas det bara är en justeringsfråga, det vore skönt med en fungerande växellåda just nu. Styrningen känns bra. ”Distinkt” är väl att ta i, men inga jätteglapp som upptäcktes på den här korta turen ändå. Bromsarna finns också där, men det är också allt. Eller, den bromsar faktiskt, men det tar ett tag. På listan nu är att få tag i någon som faktiskt kan nåt om dieselmotorer. Jag har ju ägt och kört rätt många, men inte ägnat så mycket tid att skruva med dem, det bara går och går ju.
Mvh CalleTack Johan. Jag fick bra hjälp av Emberton Imperial för ett par veckor sedan. Boxen är installerad?
Mvh CalleDet hade varit kul att säga ”allt funkar” men inte riktigt ännu.. Avgassystemet är iaf i det mesta klart. Det blev 2″ hela vägen med en (1) slutburk, jag tror det blir bra. Fattas ett par upphängningar, men det får nog vänta tills jag får upp bilen på lyft. Har också installerat elpump mellan tank och filter och sedan luftat systemet. Provade att dra runt på nyckeln utan framgång, men när vi adderade lite startgas hoppade den igång direkt. Gick fint på tomgång, svarade på lätt gaspådrag, stängde av efter 20 sekunder eftersom kylaren inte var på plats. Skruvade dit kylaren med tillhörande elfläkt – det är lite tajt därframme – och nu funkade det inte alls. Den hostar till på lite startgas men inte mer. Törs inte heller gå på för hårt med startgasen. Just nu goolglar jag på ”använda dieselmotor som bojsänke”.
//CalleLite har det blivit sedan sist iaf. Har börjat med avgassystemet, som ju måste dras om. Jag räddade delar av det som satt ihop med 2.8an, så jag får några böjar på köpet. Nån licenssvetsare blir man ju inte, men det är riktigt kul när man väl får in flytet. Blir tyvärr väldigt skitigt och rökigt i garaget, men det går ju att städa bort. Vet inte om jag behöver 2 ljuddämpare, men det blir knepigt att få plats med dem i så fall. Börjar med en så får vi se vad platschef och besiktning säger småningom. Nya under the seat batteriboxen kom också, och naturligtvis var jag tvungen att prova passformen. Passar som handsken och kommer bli jättebra därunder. Köpte ett större batteri också, 90 AH, som skall på plats inom kort. Sätter dels en fast underhålls laddare i boxen, och dels en huvudströmbrytare på sätesboxen.´, för att slippa lyfta bort hela paketet för att komma åt batteriet. Får väl ordna nån vickfunktion på sätet ändå antar jag. Oljefiltret, som jag redan flyttat på – Kolla gärna bilden, så gott om plats det blev för styrlänkaget/Drop arm?- har fått ett nytt fäste på främre cross membern. Vet inte om det hamnar i vägen för något där, men punktade dit det så länge ändå.
Provstart planerad till helgen, om det hinns med. Ledningar skall dras klart, systemet måste luftas, kolla glödstift etc. Får återkomma om det.Mvh Calle
Hej Louise, välkommen till forumet!
Är själv relativt nybliven LR/Serie 3-ägare och har inte jättemycket insiktsfulla kommentarer om just FL2, men gratulerar förstås till det ev valet av fjällbil. Håller också med Thomas, kolla särskilt batteri och glödstift. Kanske satsa på ett helt nytt batteri med bra kapacitet, om bilen du köper är bortåt 8 år och aldrig är bytt på. Tror det är 96 AH i de där. Om det är start/stopp-funktion skall det vara 110 AH. Inte billigt med batterier, men en bra investering att ”ta direkt” och särskilt om man lever och verkar i polarzoner.
Lycka till?
Mvh CalleVi får ta denna störtflod av röster, 1 st om jag räknat rätt, och återkomma med beslut. Tack för ert engagemang?
Mvh CalleTack Ray. Jag avvaktar omröstningsfloden och återkommer.
Mvh Calle- FörfattareInlägg