Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Freelander M1, bensin. 117 hp
Efter kopplingsrenovering återfick jag bilen med en varningslampa som ihärdigt lös.
I mitt sökande till felkälla fick jag flera tips. Samtidigt som jag bytte bromsar fram och bak.
1, Viktigast är att undersöka om kontakt sitter där den ska under vätskebehållaren.
2, Kontrollera vätskenivån så att den inte överstiger MAX nivån.
Om inte detta ger effekt, så ta rast och drick en kopp te. Inom några timmar (dygn) efter
reducering av vätska stabiliseras bromssystemet och lampan slocknar.Har återkopplat kontakt intill bromsvätskebehållare. Minskat vätska till strax under MAX. Vad med kan man göra om man har en tom verktygslåda…
@Thomas WOW, ny kunskap! Jag är inte medveten om denna kontakt och kan det var som så att nivån i behållare också spelar in. Om den är för hög, t,ex.
Tack nu har jag något att kolla i morgon. Besiktning väntar och jag har letat möjlighet att rent fysiskt släcka lampan och har även tittat ner i handbromslådan utan att se någon kontakt. Finns det någon sådan där?,,,@Peter Hansson, Röd ring med utropstecken. Säger att det är bromssystemfel. Tändes efter byte av koppling med hydraulik, etc.
Jag antog att det var skivor fram, som såg rätt dåliga ut. Köpte nya skivor och bytte. Kollade samtidigt trummor bak, som såg okay ut. Dock hade handbromsvajer rostat fast, som jag smorde upp.Men lampa lyser fortfarande. Har lättat på kåpor kring handbroms för att se/känna om någon kontakt finns. Kan inte känna/hitta något.
Tack alla hjälpsamma, kom undan med en renovering av svänghjul och ny koppling.
Det är tydligen inte lådan som är paj, utan snarare urtrapnings ”gaffel” vad nu det kan vara. Vad det än är så sitter den fast och behöver smärglas/slipas och och olas in.
- Det här svaret redigerades för 3 år, 6 månader sedan av .
- FörfattareInlägg