Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Hej igen
Efter att ha bytt bränslepump samt givaren på svänghjulet gjordes ett nytt startförsök, men problemet kvarstod. Motorn gick fint tidvis men stannade efter att ha misstänt och gått mycket ojämt. Kollade bränslepumpens relä som ibland gjorde underliga tickande strax innan motorn stannade. Konsulterade Göran Kastell som rekommenderade att byta ECU. Beställde från Mastaz England 450 pund. Efter 3 dagar kom paketet till dörren. Monterade och startade.
Motorn går nu som en klocka.Beställer nu en Nanocom. Om jag haft en från början hade den sparat mycket tid
Jag har en TD5 modell -99 som haft startproblem de senaste dagarna. Bilen har stått stilla över sommaren.
Motorn startar och går ca en sekund sen dör den.
Kollat olja i datorkopplingen. Lite olja fanns där så jag bytte injektorkablarna och tätade med siliconpackning mot toppen.
Bytt bränsleregulatorn som läckte.
Kollat bränsletrycket som ligger stadigt på 4,4 bar.
Plockar ut bränslepumpen, och där satt problemet. BAKTERIER.
Bottensilen i pumpen var helt igensatt av svart gegga.
Väntar nu på en ny pump från Paddocks så jag är ju inte helt säker på att jag löst problemetHej Johan
Kul att du höra att du fick tag på en motor och att höra av dig. Vad har den för historia?
13000 mil är inget att bråka om. Kolla hur oljan och hur kamaxeln ser ut. Min hade små gropar på dom ytorna som tar mest stryk. Chippning tror jag det kallas och orsaken är djävligt stora tryck i kombination med dålig olja. Denna motorn är tyvärr ganska kräsen på olja och bör köras på bästa syntetoljan. Dyrt men då håller den ”hur länge som helst”. En liten tanke, det är ju en liten operation att plocka av sumpen och byta lager nu när motorn ändå är ute. lager bultar och packningar kostar ca 3000 kr. Kolla oljepumpens kedjedrev. Sen vet du hur slasket i botten av sumpen såg ut och du kommer att ha bra oljetryck många år framöver.
Ser definitivt spännande ut.
Min renovering går långsamt framåt. Jag fick rätt lagerskålar men fel ram- och vevlager bultar från Paddock, det är ju inte helt självklart till vilken motor bultarna är avsedda. Man blir ju bara så dj.. a arg när man förväntansfullt packar upp och det sen är fel. Jag har dragit ihop med de gamla bultarna men de måste bytas ut innan oljepumpen och sumpen åker på.
Jag kommer att ha diverse packningar över pga jag beställde både satser och lösa packningar. Det framgår ju inte vad satserna innehåller. Hör av dig, jag kan ha dubletter.
Jag har bytt ventiler och då tyckte jag att spelet i styrningarna var lite för stort och enligt Haynes bok var det mycket för stort, lämnade jag in toppen till SM-Motor i Göteborg (mkt trevliga förresten.) för utlåtande. Men inga problem. Glappet mätt vid 10mm utskjut är som mest 0,18 men ligger på 0,1 på bästa ventilen. Fick tips om att mäta ventilskaftet på olika ställen för att se om det skiljer. Jag skall också provtrycka bränslekanalerna i topplocket för att utesluta ”utspädd motorolja” som kan ha varit orsak till det ursprungliga haveriet. Mest trolig orsak är nog att turbon havererat pga lågt oljetryck eller ”dålig olja” eller annan orsak.
Jag skall också kolla om toppen inte är krökt. Jag talade med SM-Motor om ev omslipning som enl Haynes inte är möjlig, likaså ventilstyrningar skall heller inte vara utbytbara, men det är inga problem att både slipa toppen och att byta ut styrningarna.
Om någon annan har andra åsikter ang glapp och spel mm så hör av er, jag är ju bara amatör och lyssnar.
Bengt
Edfors skriver Har du RAVE. Nej vad är det? jag har tydligen missat något.
Jag har den stora vita manualen från Land Rover men den täcker ju inte allt, ex den innehåller inte info om monteringen av vev och ramlager så vilken ytterligare manual skall jag köpa? Jag har hittat det mesta på nätet, men en egen manual är ju alltid bäst.
För att välja rätt packning mäter man kolvarnas utstick över toppen. Den mest utstickande kolven avgör vilken packning man väljer. Saxat från nätet.
Haynes quotes these figures for selecting the gasket depending on our results:
Piston Protrusion Gasket Identification
0.351 to 0.500mm 2 Holes
0.501 to 0570mm 1 Hole
0.571 to 0.650mm 3 HolesEn annan fråga: skall man ”smörja ” ramlager- vevlager- samt topplockbultarna innan jag drar till rätt moment.
Jag vet att det inte får finnas någon olja i ”bulthålen ” men man kan väl inte dra till 70% av brott lasten med en ”torr ” bult. Eller?
Tackar för engagemang. Trevligt forum. Delar kommer idag hoppas jag.
- FörfattareInlägg