Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Oj trodde inte det första inlägget kom in!
[quote quote=87559]De slocknar själv om du åtgärdar felet[/quote]
Tack för svaret, det var vad jag hoppades på. Smidigt om man slipper släcka koder osv. Gäller det för de flesta fel på defendern? Eller finns det saker som måste släckas också?
Tack för era tips, har kontrollerat givarna och försökt sätta ned dom igen men utan resultat, lamporna lyser fortfarande. Har dock ett litet glapp på höger framhjul som jag upptäckte för ett tag sedan vid däckbyta. Gissar på hjullager om om det är vanligt att detta fel även kan orsaka ABS/tc fel så låter det ju troligt.
Det konstiga är bara att glappet verkar inte vara mer nu än sist när det upptäcktes och har kört en del utan dessa lysande lampor. Varför börjar de lysa först nu?
[quote quote=73904]Låter som en abs-givare… går dom att justera på Defender?? En nanocom eller liknande borde väl kunna tala om vilken det är…[/quote]
Inte tillgång till någon nanocom tyvärr, men om det är dessa givare som spökar kanske det är värt att testa. Är det bökigt att byta ut dessa? Kräver det mycket demontering eller bara lyfta lös och ersätta?
[quote quote=55120]Enligt monteringsinstruktionen från Calix så skall värmaren monters vertikalt i en Defender men horisontellt i en Discovery. Jag förstår inte varför det är olika men Patrik kan nog förklara. mvh/Hans <noscript></noscript>[/quote]
Konstigt, vad gäller defa värmaren så ska den monteras horisontellt i både disco och defendern med td5 motorn enligt deras egna monteringsråd.
Måste kanske ha att göra med hur dom ser ut, har som sagt för mig att dom inte är” bryta” lika kontakterna ut från blocket. Ser ut som att calix har en vinkel av 90 grader mot blocket medan defan verkar ligga mer mot 120 grader uppskattningsvis av bilder att döma.
Men Patrik hade ja ske båda monterat och kan ge oss en kommentar kring detta?
Tack för svar alla, bakom oljestickan då har jag koll på vilken frostpluggen är, ser att era calix är mer böjda än den defa jag sett till td5:an. Och ser att dom har rekommenderat håll på värmaren mest troligt för att den ska rymmas.
Enligt manualen för defas 411111 så ska den på defendern monteras in mot torpedväggen, klockan nio, men den ser väldigt rak ut kontakten i förhållande till calix värmaren.
Men bara den passar och ryms borde väl orienteringen inte vara något som påverkar funktionen av värmaren?
Tackar för svar, jag hade tänkt ha en calix inledningsvis, men den som levererades var en ersättare till den som tidigare fanns och den passar inte längre. Så calix är uteslutet. Dom verkar inte ha till td5 i lager längre.
Blir en defa men vill slippa beställa fel igen.
Ska se om jag kan tyda vart din värmare sitter, men ser ut som att den sitter närmast torpedväggen.
Funkar det bra med blockvärmare till alla dom liter kylarvätska som finns i defendern? Märker du någon skillnad?
Tack Edfors, har hittat de rätta delarna nu. Har inte bestämt mig för om det blir en reparationssats för packningen till denna ”ball joint” eller om det blir en ny ”drop arm”. Verkar kunna sitta som sten armen i styrboxen.
Men jag måste ju testa ta lös den. Frågan är då bara om det räcker med att lyfta upp förarsidan? Styrdelarna sitter ju ihop så jag blir osäker. Eller är det passagerarsida?
Tänkte återkoppla då problemet åtgärdats. För säkerhetsskull beställdes allt misstänkt (+lite till för skojs skull) när man likas lägger en beställning. Mina misstankar var hastighetsväljaren för torkarna, själv torkarmotorn eller park switch. Då den sistnämnda är bytt på två minuter testade jag såjlart den först, och problemet åtgärdades direkt. Mest troligt har det skett ett brott eller lödning som gått på någon av kontakterna inne i plastbiten som gjorde att allt var totalt dött, även spolarna som ju löper genom där eftersom även torkarna aktiveras vid nedtryckt på spaken.
Allt gott så långt! Nu är det dags för besiktning inom 2 veckor så då får vi se vad nästa sak att fundera över blir.
Tack för hjälpen, har gjort precis det idag. Och när jag väl lyfter upp torkararmarna från rutan och ska provköra smäller säkringen. Den gick ju igår osmörjd med armarna upplyfta.
Det jag gjorde igår var att plocka löd alla kontakter till park switch och motorn samt spraya spaken med elektronokspray. Kort därefter gick det.
Idag började jag dessutom med att trycka in spaken för att använda spolarvätska men säkringen gick direkt. Utan att torkarmotorn eller park switch behöver användas. Då känns det mer som att det borde vara spaken som spökar? Eller är jag fel ute. Spolarvätska har ju inget med torkarmotorn att göra.
Det enda dom har gemensamt är väl spaken alternativ någon jord.
Har ni fler tankar så får ni gärna delge dessa, kortslutning i kablage, dålig jord? Vad kan få en säkring att smälla?
Hej, och tack för responsen Edfors. Hur gick du till väga vid smörjningen, går det göra på något enkelt sätt? Och varifrån angrep du med rörtång?
Har jag så otur att jag måste öppna upp allt och demontera inredningen för att komma åt? Ta lös och öppna upp torkarmotorn för att komma åt vajern?
<p style=”text-align: center;”>Kanske räcker med torkararmarnas axlar till att börja med. Är dessa bara rycka loss? Och sedan kleta lite fett på?</p>Forskat lite mer, ställer jag ut torkarbladen från rutan smäller inte säkringen. Då funkar alla hastighetsnivåer som de ska etc. Men direkt jag sätter ner bladen mot rutan går säkringen.
Kan det vara något annat än motorn då? Är den svår att byta?
- FörfattareInlägg