Hans Petzelius

Forumsvar skapade

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • som svar på: Turbo rök #116404
    Hans Petzelius
    Deltagare

      Kanske inte konstigt, men när jag radera fel koden går motor rent och varvar ur nästan helt normalt.
      Felet och felkoden dyker inte upp medan kör, endast vi omstart och inte alltid.
      Säger det något om felet så skulle det vara intressant att höra.

      som svar på: Turbo rök #116391
      Hans Petzelius
      Deltagare

        Hämtat bilen, felkod P132 E ger som väntat begränsad prestanda, fick krypa hem i 40 km/tim.
        Motorn går mjukt och bra på låga varv utan belastning, den röker inte heller så alltid något.
        Finns det någon där ute som har tips.

        • Det här svaret redigerades för 2 år, 1 månad sedan av .
        som svar på: Turbo rök #116352
        Hans Petzelius
        Deltagare

          När vi kommit så här långt i felsökningen och inte hitta något påtagligt diskuterade jag med min
          bilmekaniker, nästa steg ur med motorn och av med topplock, ytterligare en affär runt 100000 kr
          eller ge upp skruva ihop och ta en tankepaus.

          Vi valde tankepausen. Så dagen efter meddelar Magnus som han heter , bil hopskruvad och röker.
          Bilen utkörd från verkstaden och står på garagplanen. Nästa morgon ringer han mig igen och
          skickar en film. Bilen har stått ute kallt hela natten startar och låter bra, går på alla 8 cyl och röker inte.
          Har nu provat ett antal gånger, röker inte och låter bra. Har ännu inte kört bilen.

          Vad har då hänt sedan sist. Högtyckstvättat ventilkåpan invändigt, nya koppar bussningar och brickor
          på spridarna samt lite extra tätning på ventikåpans packnig runt spridare 8, som uppvisade lite deformation
          av förmodad lokal värme.

          Det hör till saken att närhaveriet hände tog .jag mig till märkesverkstad och dom ställe en första diagnos
          att spridar nr8 var bränd, kostnad 37000 kr, efter ett tag ringer dom och säger att man har hittat
          läcka på ventilkåpan, vad kostar det ca 40000 kr ja jag får väl ta det för att få ut en körbar bil tänker
          jag. Efter ytterligare ca en månad, besöker jag verkstaden, dom har tätat kåpan men bilen går inte att köra.
          Beställer bärgare och kör över bilen till min lokala verkstad. Jag slapp betala dom sista 40000 då kåpan
          inte bytts.
          Nu när ventilkåpan var av kan man se ett lagningen med lim som gjorts just bredvid spridare 8, ett hål som efter en spårskruvmejsel 8×1 mm där limmet har träng igenom och syns på insidan.
          Så vad har hänt här runt den bytta spridaren kan man undra, hål i kåpan, skadad packning i spridarhålet.
          Satt spridare fast så det har brukats övervåld eller vad?

          I morgon ska jag förhoppningsvis hämta bilen, just nu oljebyte. Båd därför att det är dax, men också en
          teori att spridar 8 fastnat i öppet läge och disel har tagit sig ner i vevhusoljan, spätt ut den och tack vare
          lägre viskositet gjort det lättar för olja att rymma.

          Så är dagsläget!

          som svar på: Turbo rök #116313
          Hans Petzelius
          Deltagare

            Klurigt problemet det här. Vad man ser är att det kommer rök från den öppna vänstra turbon och att det försvinner
            efter ett tag. När motorn kallnat och stått ett tag börjar röken igen. Som sagt intercooler bortkopplad,
            inget som helst övertryck i oljepåfyllnings hålet.
            Vore det olja i EGR så kan man inte förklara att röken avtar och sedan kommer igen.
            Vore det dålig vevhusventilationen så borde det kännas i oljepåfyllnings hålet tycker jag.

            Trevlig Thomas att du engagerar dig.

            som svar på: Turbo rök #116282
            Hans Petzelius
            Deltagare

              Det är renoverade turboaggregat som satts in. Kostade 14000 kr st.
              Är själv inne på teorin att tidigar vänstra turbon läckt ut olja i intercoolern
              och plötsligt for en oljemängd in i insuget och ner i motorn.
              Överkompressionen som uppstod knäckte topplockspackningen.
              Tänker tillbaka på kompressions testen som visade runt 8 kp jämnt på
              alla cylindrar. Lågt värde men testen gjordes med omvridning med startmotor.

              Att sedan sprickor i packningen låter olja passera in i motorn. Motorn är också svag
              och reagerar inte som den ska på gaspådrag,

              som svar på: Turbo rök #116263
              Hans Petzelius
              Deltagare

                Ja retur rören är bytta , och tryckta.

                Tack för frågan

              Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)