Thomas Lönner

Forumsvar skapade

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • Thomas Lönner
    Deltagare

      Hej Doc Max.

      Stort tack för ditt svar, och att du bekräftade mina misstankar om annan orsak till det identifierade glappet hos bilbesiktningen. Mycket intressant att läsa om erat åtagande med att utbilda besiktningspersonal, och kul att de dessutom har ett tycke för LR. Verkligen en ”Win-Win-situation” i ordets rätta bemärkelse??.

      Efter gårdagens undersökning i mekargaraget, ( och med god hjälp av #343 Kjell, tack för hjälpen Kjelle!), så kunde vi konstatera ett tydligt glapp som framträdde om man hissade upp vänster framhjul, och tog tag i däcket (greppade ”kl.12” och ”kl.6” på däcket), och ryckte i det. Likadant var det när vi hade tagit bort hjulet och gjorde samma manöver genom att greppa om bromsskivan.

      Jag demonterade dammskyddet och drivflänsen, och kunde konstatera att både ”låsmuttern” och ”justeringsmuttern” hölls på plats av vikbrickan som låser båda muttrarna, men att ”justeringsmuttern” gick att dra åt några varv innan den gick dikt an mot ”Spacer-brickan” innnaför muttern. Förmodligen så hade jag inte fått de båda muttrarna och/eller tätninsringen riktigt i läge i navet, trots att jag hade ”drivit in” muttrar och tätningsring med en hylsa modell större som jag knackade/slog på med hammaren.

      Hade jag kontrollerat alltsammans efter den provkörning som jag gjorde innan besiktningen (för att få de utbytta bromsklossarna att sätta sig), så hade jag kanske kunna upptäcka detta och efterdragit muttrarna.

      Så felorsaken var med andra ord: ”SBS” (=Sk*t Bakom Spakarna)…?????

      Detta gav mig en ”heads-up” inför framtiden tills nästa gång som det blir att montera ett lager, och en förnyad önskan om en egen verkstadspress någon gång i framtiden, när ”verkstaden” i källaren är i ordning. ???

      Ha det gött!

    Visar 1 inlägg (av 1 totalt)