Svante Lind

Forumsvar skapade

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • som svar på: When will the price of Diesel stop going up #97431
    Svante Lind
    Deltagare

      Well, seem to me we have really reliable cars then – when gas price is (a limiting?) factor to the budget. 🙂

      When I was into ”street racing” (many years ago), gas price was the least of all costs (even thou we used VP96, 116 RON race fuel from 200 lit drums)…

      som svar på: Varvräknare Td5 köpes, ny eller beg (gott skick) #96662
      Svante Lind
      Deltagare

        STORT TACK, Martin !

        För utförlig helglektyr och info på RPM-mätare 😉 !

        Jag får ta mig en funderare på vägval.
        Min tanke var att själv komplettera mätaren med ett ”cirkel-diagram” i transparent (grön eller röd) plast att placera på mätarens botten, där höjden från centrum (vid respektive RPM) motsvarar motorns relativa vridmoment (0% = 0mm från centrum, 100% = urtavlans radie).

        Då kan man fortfarande läsa ursprungliga tecken på mätartavlan, genom plasten, samtidigt som man ser hur man ”ligger till” på vridmomentskurvan vid (och inför) olika körmoment – såväl med släp som i terräng… jag menar naturligtvis, som på skogsvägar…
        😉

        Ha en fin helg !!!
        /
        Svante

        som svar på: Varvräknare Td5 köpes, ny eller beg (gott skick) #96607
        Svante Lind
        Deltagare

          Hej Ingemar,

          Tack för din input.
          Bra synpunkt om tempgivarens tillförlitlighet.
          Får kolla lite om det (relativt enkelt) går att kalibrera (eventuell avvikelse) för att få rättvisande värde på instrumentet?
          Annars får man göra en enkel kalibreringstabell, så avläst värde kan ge ett korrekt värde.

          Jag har möjlighet till relativt noggrann referensmätning (oavsett om det handlar om mätning i vätskevolymen eller yt-temp på metallen där givaren är monterad).

          Jag kan återkoppla i denna tråd vart efter jag avancerar i progressen… 😉

          Ha en fin veckoända allihopa !!!
          / Svante

          som svar på: Varvräknare Td5 köpes, ny eller beg (gott skick) #96554
          Svante Lind
          Deltagare

            Toppen Henrik,
            Det stärker övertygelsen att man kan nyttja N-com som kompletterande instrumentering – SPÄNNANDE och lovande, jag ser fram emot att prova detta till våren.
            🙂 !!!
            / Svante

            som svar på: Varvräknare Td5 köpes, ny eller beg (gott skick) #96354
            Svante Lind
            Deltagare

              Hej Max

              Tackar ödmjukast för rådet – jag skall notera och prova denna tes när jag tar ut KLARA till våren.
              Det låter mycket troligt, jag har inte ändrat några parametrar i Nanocomen – och mitt experimenterande med N avslutades ”i förtid” då jag upplevde det som en varning för dess egna inre komponenter…
              …var ute efter att kontrollera maximalt laddtryck, så motorn var naturligtvis genomvarm redan innan jag kopplade in N och testet utfördes i lämpligt långa uppförsbackar på hög växel (för att ge maximalt laddtryck på turbon genom varvtalsregistret) vilket i sommarvärmen naturligtvis bygger extra motortemperatur.
              😉
              Jag tar ditt råd till mitt hjärta och återkommer när vårsolen börjar göra sitt intrång i landskapet på allvar.
              Ha en fin fortsättning på det nya året !!!
              /
              Svante

              som svar på: Varvräknare Td5 köpes, ny eller beg (gott skick) #95995
              Svante Lind
              Deltagare

                Hej och God Fortsättning, Ingemar !

                Tack för din koppling till att använda Nanocom för uppgiften.
                Jag köpte en Nanocom i somras, som jag ”bara provat” vid ett par tillfällen. Toppen bra hjälpmedel att kunna få alla dessa värden i realtid, tycker jag.
                Glad i hågen, provade jag att koppla in den inför en 4 timmars resa i lite kuperad landskap (tänkte att jag skulle få möjlighet att se vilka värden bilen presterar under olika belastningar).
                Dock varnar min Nanocom efter endast någon minuts användning med en text som säger något i stilen med att ”Varning, enheten håller på att överhettas/bli för varm”…? 🙁
                Det står någonstans i manualen att den inte skall vara inkopplad permanent = under längre tid, har jag tolkat det som.
                När jag (orolig) känner på ”aluminium skalet” kan jag inte känna någon märkbart hög temperatur…(?!?) men jag blev ändå osäker på om dess interna temperatur och valde därefter att inte ha den ”permanent inkopplad” – även om jag gärna skulle vilja ha all dessa värden presenterade i realtid när jag är ute och njuter av bilen.
                Min tanke, när jag köpte den, var just att kunna ha den uppkopplad som multi-instrument med live-presentation, under lite längre tidsperiod. 😉

                Har du provat att ha den uppkopplad ”permanent” under längre användning? (varningstexten gick ju att ”släcka” för att sedan kunna fortsätta läsa av värden)
                Det vore ju en kul lösning (om det visat sig fungera att ha den på permanent), då får man även laddtryck, temp samt några andra parametrar att kika på – i konkurrens med omgivningens hinder förståsss… 🙂 !!!

                Spännande att hörs dina erfarenheter kring detta!
                Ha en härlig dag !
                / Svante

                som svar på: TD5 Electrics manual spare for sale #91978
                Svante Lind
                Deltagare

                  That´s life (A day late – a dollar short… 😉 ), thanks for letting me know.
                  I´ll keep your offer in mind – you never know when it will come handy.
                  Have a great weekend !!!
                  /
                  Swede

                  som svar på: TD5 Electrics manual spare for sale #91942
                  Svante Lind
                  Deltagare

                    Hi Michael,
                    I´ll be happy to get it from you – always nice to have one.
                    Send me a sms on my cell: 0730-350 425 (and let me know if you have Swish)
                    Thanks and have a great day !!!
                    /
                    Swede

                    som svar på: New cooling #90804
                    Svante Lind
                    Deltagare

                      Great pics and nice work on your front.
                      You make it look so easy… 🙂 LOL

                      som svar på: Defender 110 CSW Td5 -03 med 4 087 mil #90676
                      Svante Lind
                      Deltagare

                        Problems solved –> ej längre till salu = Now, she´s a keeper ?!

                        som svar på: Defender 110 CSW Td5 -03 med 4 087 mil #88990
                        Svante Lind
                        Deltagare

                          Nytt pris: 365 000:-

                          som svar på: Defender 110 CSW Td5 -03 med 4 087 mil #88781
                          Svante Lind
                          Deltagare

                            Hejsan !
                            Jag släpper nytt pris här på forumet dagen innan jag gör det på Blocket. Ser gärna att om hon byte ägare så blir det någon som är genuint intresserad.
                            Vi tar av lite till, nytt pris: 375 000:-
                            Mvh / Svante

                            som svar på: Defender 110 CSW Td5 -03 med 4 087 mil #88579
                            Svante Lind
                            Deltagare

                              Nytt pris: 385 000:-
                              Mvh / Svante

                              som svar på: Birds Nest #88214
                              Svante Lind
                              Deltagare

                                Oups, You got some previous old mechanic´s hand still in there as well…
                                …let´s see if you safely can get that removed at the same time.
                                LOL
                                😉

                                som svar på: Olja på kopplingspedal. #87858
                                Svante Lind
                                Deltagare

                                  Thanks Michael, for your investigational thought about it (and good pictures)!
                                  🙂
                                  It´s always a good help to understand the cause and result, when such problems occur (and to try to avoid them in the future).
                                  /Swede

                                  • Det här svaret redigerades för 3 år, 1 månad sedan av .
                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)