Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Well, seem to me we have really reliable cars then – when gas price is (a limiting?) factor to the budget. 🙂
When I was into ”street racing” (many years ago), gas price was the least of all costs (even thou we used VP96, 116 RON race fuel from 200 lit drums)…
STORT TACK, Martin !
För utförlig helglektyr och info på RPM-mätare 😉 !
Jag får ta mig en funderare på vägval.
Min tanke var att själv komplettera mätaren med ett ”cirkel-diagram” i transparent (grön eller röd) plast att placera på mätarens botten, där höjden från centrum (vid respektive RPM) motsvarar motorns relativa vridmoment (0% = 0mm från centrum, 100% = urtavlans radie).Då kan man fortfarande läsa ursprungliga tecken på mätartavlan, genom plasten, samtidigt som man ser hur man ”ligger till” på vridmomentskurvan vid (och inför) olika körmoment – såväl med släp som i terräng… jag menar naturligtvis, som på skogsvägar…
😉Ha en fin helg !!!
/
SvanteHej Ingemar,
Tack för din input.
Bra synpunkt om tempgivarens tillförlitlighet.
Får kolla lite om det (relativt enkelt) går att kalibrera (eventuell avvikelse) för att få rättvisande värde på instrumentet?
Annars får man göra en enkel kalibreringstabell, så avläst värde kan ge ett korrekt värde.Jag har möjlighet till relativt noggrann referensmätning (oavsett om det handlar om mätning i vätskevolymen eller yt-temp på metallen där givaren är monterad).
Jag kan återkoppla i denna tråd vart efter jag avancerar i progressen… 😉
Ha en fin veckoända allihopa !!!
/ SvanteToppen Henrik,
Det stärker övertygelsen att man kan nyttja N-com som kompletterande instrumentering – SPÄNNANDE och lovande, jag ser fram emot att prova detta till våren.
🙂 !!!
/ SvanteHej Max
Tackar ödmjukast för rådet – jag skall notera och prova denna tes när jag tar ut KLARA till våren.
Det låter mycket troligt, jag har inte ändrat några parametrar i Nanocomen – och mitt experimenterande med N avslutades ”i förtid” då jag upplevde det som en varning för dess egna inre komponenter…
…var ute efter att kontrollera maximalt laddtryck, så motorn var naturligtvis genomvarm redan innan jag kopplade in N och testet utfördes i lämpligt långa uppförsbackar på hög växel (för att ge maximalt laddtryck på turbon genom varvtalsregistret) vilket i sommarvärmen naturligtvis bygger extra motortemperatur.
😉
Jag tar ditt råd till mitt hjärta och återkommer när vårsolen börjar göra sitt intrång i landskapet på allvar.
Ha en fin fortsättning på det nya året !!!
/
SvanteHej och God Fortsättning, Ingemar !
Tack för din koppling till att använda Nanocom för uppgiften.
Jag köpte en Nanocom i somras, som jag ”bara provat” vid ett par tillfällen. Toppen bra hjälpmedel att kunna få alla dessa värden i realtid, tycker jag.
Glad i hågen, provade jag att koppla in den inför en 4 timmars resa i lite kuperad landskap (tänkte att jag skulle få möjlighet att se vilka värden bilen presterar under olika belastningar).
Dock varnar min Nanocom efter endast någon minuts användning med en text som säger något i stilen med att ”Varning, enheten håller på att överhettas/bli för varm”…? 🙁
Det står någonstans i manualen att den inte skall vara inkopplad permanent = under längre tid, har jag tolkat det som.
När jag (orolig) känner på ”aluminium skalet” kan jag inte känna någon märkbart hög temperatur…(?!?) men jag blev ändå osäker på om dess interna temperatur och valde därefter att inte ha den ”permanent inkopplad” – även om jag gärna skulle vilja ha all dessa värden presenterade i realtid när jag är ute och njuter av bilen.
Min tanke, när jag köpte den, var just att kunna ha den uppkopplad som multi-instrument med live-presentation, under lite längre tidsperiod. 😉Har du provat att ha den uppkopplad ”permanent” under längre användning? (varningstexten gick ju att ”släcka” för att sedan kunna fortsätta läsa av värden)
Det vore ju en kul lösning (om det visat sig fungera att ha den på permanent), då får man även laddtryck, temp samt några andra parametrar att kika på – i konkurrens med omgivningens hinder förståsss… 🙂 !!!Spännande att hörs dina erfarenheter kring detta!
Ha en härlig dag !
/ SvanteThat´s life (A day late – a dollar short… 😉 ), thanks for letting me know.
I´ll keep your offer in mind – you never know when it will come handy.
Have a great weekend !!!
/
SwedeHi Michael,
I´ll be happy to get it from you – always nice to have one.
Send me a sms on my cell: 0730-350 425 (and let me know if you have Swish)
Thanks and have a great day !!!
/
SwedeGreat pics and nice work on your front.
You make it look so easy… 🙂 LOLProblems solved –> ej längre till salu = Now, she´s a keeper ?!
Nytt pris: 365 000:-
Hejsan !
Jag släpper nytt pris här på forumet dagen innan jag gör det på Blocket. Ser gärna att om hon byte ägare så blir det någon som är genuint intresserad.
Vi tar av lite till, nytt pris: 375 000:-
Mvh / SvanteNytt pris: 385 000:-
Mvh / SvanteOups, You got some previous old mechanic´s hand still in there as well…
…let´s see if you safely can get that removed at the same time.
LOL
😉Thanks Michael, for your investigational thought about it (and good pictures)!
🙂
It´s always a good help to understand the cause and result, when such problems occur (and to try to avoid them in the future).
/Swede- Det här svaret redigerades för 3 år, 7 månader sedan av .
- FörfattareInlägg