Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Tack Håkan, Lyckades inte hitta någon tråd om Turbo byte i det gamla forumet heller………är tydligen inget vanligt problem……eller för banalt att skriva om…..
Söker vidare och bygger en egen tråd, hoppas andra kan fylla på efter hand.
Fakta info
Hej Håkan,
tack för info, Trodo´s pris var ju klart bra minst 20% lägre och det verkade vara samma märke.[b]Kollar runt lite till och tar fortsatt emot tips!!
Inte minst gällande det praktiska demontage och montage!![/b]
Någon enstaka Td5 ägare finns det väl där ute som bytt turbo…….?
https://www.lrparts.net/ase20-uprated-defender-puma-2-2-vgt-turbo-variable-vane-1.html
– [i]notera att man måste skicka tillbaka den gamla.[/i]Mer uppgradering än utbyte……men spännande
https://thomasperformance.co.uk/parts/vnt-turbosKollat upp lite ytterligare med Tullverket om tullavgifter [u]på varuleveranser över 1600:- [/u].
Utöver moms och hanteringsavgift tillkommer alltså en tullavgift, denna avgift varierat men för bildelar ligger den normalt mellan 3 – 4.5%.
Rådet från Tullverket att räkna med 5% ”så blir man inte besviken”.
Ska du ta in stora mängder så kanske du ska dubbelkolla ovan innan du beställer…….I do not have the accuracy down to the detailed level you have but I get an average inline with what you have….a bit depending on how much stuff
I have on the roof rack. In my view it´s OK for a ”heavy brick”….Från Postnords sida
För att upprätta en momsdeklaration tar PostNord ut en kostnadsbaserad avgift. I normalfallet är den 75 kronor inkl. moms för försändelser med ett deklarerat värde på 1 600 kronor eller lägre. För försändelser med ett deklarerat värde överstigandes 1 600 kronor behöver även tull betalas och en tulldeklaration ska upprättas. Avgiften blir i dessa fall 125 kronor inkl. moms.
Verkar vara lite djungel där ute för tillfället……..
Paddock och andra större firmor börjar nog få ordning på sitt sätt att hantera det, men jag tror också att vi fått en höjning p.g.a moms och fraktbolagens höjda avgifter.
Senast fick jag en Ebay beställning och åkte på Import moms på 6:- och Deklarations avgift på 75:-! och detta på en dekal för 2£!!
Allt var bättre förr!!Hej.
Är det någon som har koll på vad som gäller med leveranser från UK nu efter Brexit?
Verkar som många ändrat sina leveransvilkor.
DHL hanterade det smidigt i Januari men sägs ha ändrat igen……..osäker på vad som gäller.
Slipper man momsen i UK men får betala den i Sverige?
Gissar att det (givetvis) också tillkommer någon import avgift också, vet någon hur mycket?
Många frågor men gissar att många här har ett intresse i detta.Tack för alla bra råd och tips.
Själv sitter jag i omvänd problematik…..har en 2″ lift på bilen (90:a Td5) vid inköp och funderar på vad som är bytat och vad som krävs för att
få den tillbaka till orginal höjd. Fjädrar stötdämpare naturligtvis men…..vad mer?Oj, ser inte fram emot den övningen……..ska göra ett försök till innan jag går över till dessa ”brutala” varianter.
Förstod du någonsin varför du (och jag) har denna plugg med 3/8 hål?Hej,
ser inte att du fått något svar här men du kanske löst problemet i allafall?
Om så är jag intresserad av att veta dina slutsatser, dvs. måtten om du kan dela.
//HenrikDu får berätta om dina fortsatta framsteg, jag avvaktar …….. 🙂
Paddock har långsamt startat att skicka till EU igen, Sverige dock inte ”öppnat” ännu.
Bearmach beställde jag från härom dagen, beställde ena dagen levererades nästa! DHL!!
Hurvida någon av dessa har pluggarna tillgängliga vet jag inte.Enig tror det är den pluggen men vet inte varför det sitter en annan, har du beställt ny och i så fall var?
Har du provat värma eller kör du råstyrka? (vet inte hur mycket man vågar dra …)Lite märklig fortsättning på denna fråga men jag upptäckte att min avtappningsplugg inte alls var vad jag förväntade med en
stor plug med 32mm bult skalle utan en plug med 1/2″ fyrkant, varför? Dessvärre sitter den som berget också……kanske kan man värma?Kan bara hålla med Peter, Tack för trevlig läsning och inspirerande bilder.
- FörfattareInlägg