Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Hej Denis,
tack för trevliga tips!
Har sett någon som monterat in V50 säten i en Defender och det såg bra ut.
Till Peter´s kommentar om Bilelsbasen.se, håller helt med fick [u]löjliga priser[/u] på delar från dem, billigare att köpa nya!![b][u]Fler alternativ[/u][/b];
https://www.amazon.se/Sparco-00961NRSKY-sports%C3%A4te-konstl%C3%A4der-justerbar/dp/B00L2A79A6/ref=asc_df_B00L2A79A6/?tag=shpngadsglede-21&linkCode=df0&hvadid=476534954580&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=16405754981997767787&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1012566&hvtargid=pla-563588164440&psc=1
-[i] ingen erfarenhet av Sparco säten men kanske någon annan har[/i].
– [i]standard variant men lite till snyggad, inte direkt billig men[/i]………Tack vare Brexit så tillkommer ju lite kul avgifter på allt från UK 🙁
Hej Peter,
jag tittar också ganska brett för att hitta några roliga alternativ.
Ska det vara begagnat ska det vara riktigt fina LR stolar annars försöker jag nog hitta något nytt.
En kompis köpte stolar på Ebay och skicket var inte alls vad han förväntade sig när han fick hem dem……men returnera dem var i princip omöjligt.
Frågan är om det finns några andra ”rally” inspirerade stolar som kan passa, troligtvis försvinner väl möjligheten till att komma in i förvaringen under då.
Men kanske ett rimligt alternativ i allafall?
Någon sa att Exmoortrim erbjöd fri frakt i hela Europa men det har jag inte sett.[b]This is the link[/b]
https://turboladdare.se/turboladdare/land-rover/defender/renoverad-turboladdare-land-rover-452239-5001rsI also believe the leakage isn´t directly from the turbo but it still got some movements and then…..if above works the cost is reasonable.
Hi Michael,
snorkel fitted and yes that might be one obstacle to get the correct flow through the engine.
So you decided for a cartridge change, when you say upgraded what does that mean?
Have not yet ordered anything but leaning towards the replacement unit at approx. 3300:- (see link above)Hej Patrik,
du kan säkert ha helt rätt, dessvärre är väl mekaniker kompetensen inte helt på den nivå som man skulle önska…….
Framför allt är det kanske erfarenheten också i dessa fall när man ska avgöra ”glapp”…..
Oljeläckage klarar jag av att indentifiera rimligt och det förefaller vara returen som läcker, slangen är bytad men
kanske bytte man inte packning eller?
35 000 mil är imponerande!Hej Håkan,
tack, håller med dig!
Vi får hoppas att någon mer känner sig manad eller har tips på verkstäder med LR kompetens.
Skulle kännas lite trist om man inte kunde äga en LR utan att vara utbildad mekaniker eller privatförmögen! 🙂
-[i] i allafall i Skåne…….[/i][b]Så kommentera gärna med nya tips eller erfarenheter![/b]
[u]Fortsätter lite på denna tråden.[/u]
Kan själv också känna att det vore trevligt med någon gärna mindre erfaren verkstad som man kunde lämna över till när ens kompetensnivå
inte riktigt motsvarar kraven……..
Men personligen är jag lite avigt inställd till de stora drakarna som Autoropa & Förenade bil etc, skulle hellre se en lite verkstad på landet som
vet vad de sysslar med. Inte främst för att det skulle kunna bli billigare men mer erfarenhet och kundfokus……..är tveksam på om Förenade bils personal
skulle ens vilja ta med tång i min 22 år gamla ögonsten 🙂Som någon skrev en bra mekare kanske räcker men det vore trevligt om de hade någon LR erfarenhet.
En annan kommentar var att det finns massor med duktiga mekare i klubben, säkert sant men[u] finns det några medlemmar som mot ersättning gör jobb[/u]?Kanske läge före en lista med rekommenderade ställen OCH sådana att undvika?
– [i]man kan ju kanske sträcka sig LITE norrut in i Halland, Småland och Blekinge[/i][u][b]Fler förslag önskas!![/b][/u]
[u]Found another interesting alternative[/u]
https://turboladdare.se/turboladdare/land-rover/defender/renoverad-turboladdare-land-rover-452239-5001rs3000:- plus 300:- in freight and 900:- in deposit (but paid return freight) for a refurbished unit, no extra Brexit tax and you can pay with Klarna!
[u]No experience with the company as such[/u], but look OK.
Checked a bit yesterday and have some leakage from the oil drain pipe and as mentioned before some ”movement” on the turbo wheel, leaning towards a replacement unit for ease at this stage and maybe refurbish the old unit anyway afterwards. The 8000:- sek offer for a new unit in Sweden seems like a good one.
Someone mentioned the availability of better O-rings or something for the drain pipe connection to the engine but I lost that link somehow.Hi Michael, thanks for loads of information!! 🙂 MUCH appreciated, have been off-grid a few days will dig in further.
I have checked the Waste gate, not stuck.
The exchange option is a little bit more tricky and costly these days after Brexit, but price is attractive for sure.
Approx. 1800:- sek for a cartridge unit in Sweden is also a reasonable price
Stay tuned!Hej Michael,
you are probably onto something good, think the price level on a replacement kit is reasonable and the installation seems fairly simple.
Video you sent is good, I found another good and include that for future reference, if someone else need to make a turbo swop.[u]Will investigate cartridge’s alternatives and post here for inspiration[/u].
[i]These are only examples, I have not tested any of them or have any personal relationship to any of them.[/i][b]If someone have good experience with a supplier please share that![/b]
[u]Cheap version from China[/u]:
https://www.ebay.co.uk/itm/Turbo-cartridge-GT2052S-452239-for-Land-Rover-Defender-Discovery-II-2-5-TDI-TD5/284128598511?hash=item42276259ef:g:iLEAAOSw97df6A4qThanks, I took the advice and investigated a little more on Allisport.
I think that it´s a great alternative but probably a bit more advance than I look for.
To get the full utilization of the VNT turbo you need to remap the ECU, install an uprated intercooler and preferable also change the manifold.
Convinced that you get good boost with this setup but the cost of all this……… >30 000:-?
Not sure that this is justified for my old engine at this stage, probably more looking at a std version swop over at more reasonable cost.Allisport verkar göra fina varianter,[b] kan du (eller någon annan) utveckla lite varför man ska spendera en extra slant på en VNT variant?[/b]
– [i]som det verkar kostar den nog upp mot 15 000;- innan man har den hemma, mot den standard variant som Trodo hade till cirka 8000:-.[/i]
Och om du har någon erfarenhet av montaget av en dylik, krävs det modifikationer i övrigt?Hej Huggles,
är det något du kan dela med dig på något vis?
För oss som inte var med 2015.
Tack!Kollat ”glappet” på turbo hjulet och det är nog mer än det borde, känns i övrigt också lite trött mm.
Läcker olja vid retur olje slangen
Inget dramatiskt eller akut behov- FörfattareInlägg