Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Hej,
Vi kommer gärna 2 st och firar den 4/2.
/Jesper & TeresaHej,
Bytte du det mindre batteriet? Min start/stop fungerar inte längre och min lampa ”ECO” lyser också. Jag har fått lite olika tips vilket batteri det är som styr detta.
Har du fått löst det?Mvh
JesperHej Staffan,
Jag (eller förhoppningsvis vi) kommer gärna med på Hallandsåsturen.
/Jesper
Uppdatering:
Fick lite hjälp med att undersöka var vattenläckaget kom ifrån och det visade sig komma från nederkanten av framrutan. En bubbla i limmet runt rutan. Vindrutan byttes för inte så länge sedan så de fixar till det.[quote quote=96083]Jag har haft två läckage på min D2:a
1: Returslangen/röret från pumpen, kommer inte exakt ihåg, men tror att det var två rör som gnagde hål på varandra, eller iaf det ena. I mitt fall var det returen som läckte, den är ju i princip trycklös oich går bra att ersätta med en oljebeständig slang.
2: Oljan går i ett kylrör under radiatorn, det hade rostat hål på min, jag bytte rör , du kan nog kika in från höger hjulhus under kylaren om det kommer där.[/quote]Hej,
För att hjälpa någon så hittade jag läckan. Det var som du sa Per (och även Jim). Slangen mellan behållaren och pumpen har legat emot motorn och det har blivit ett litet hål där vätskan sipprat ut.
Tack för hjälpen![quote quote=96368]Jag hade ett läckage på min Disco 1 i höstas, det var packboxen på ingående axel i svälja styrsnäckan. Jag vet inte hur det ser ut på D2. Men kolla även runt där så att allt är torrt och fint.[/quote]
Ok, tack Palle. Jag var ute och kikade lite idag. Svårt att se, men vad jag kan se så ser det lite blött ut under pumpen. Kan det vara slangen från behållaren till pumpen tro?
[quote quote=96083]Jag har haft två läckage på min D2:a
1: Returslangen/röret från pumpen, kommer inte exakt ihåg, men tror att det var två rör som gnagde hål på varandra, eller iaf det ena. I mitt fall var det returen som läckte, den är ju i princip trycklös oich går bra att ersätta med en oljebeständig slang.
2: Oljan går i ett kylrör under radiatorn, det hade rostat hål på min, jag bytte rör , du kan nog kika in från höger hjulhus under kylaren om det kommer där.[/quote]Tack snälla för tipsen. Ska undersöka lite bättre nu.
/JesperTack Jim, menar du i slangen/röret som går från pumpen och ner?
Hej Stefan,
Tack så mycket för tipset. Ska kolla dessa.
Mvh
Jesper[quote quote=83026]
Håller med Bengt om att använda värme, kyla och inte minst TID. Kan gå att lägga på en mutter och svetsa inuti den så den fäster mot din avbrutna bult, svetsa med försiktighet så man inte skadar godset i toppen förstås.
Har med framgång flera gånger använt metoden Patrik beskriver. Alltså att lägga en mutter ovanpå en pinnskruv som brustit i nivå med omgivande material(oftast pinnskruvar för avgasgrenrör i cylinderlock) och sedan ”fylla i” muttern med MIG-svetsen. Har även sett på Wheeler Dealer att mekanikern Ant demontera pinnskruvar som brustit några mm nedanför omgivande material. Han byggde försiktigt försiktigt upp pinnskruven i hålet med TIG-svets så han kunde få tag på pinnskruven med en svetstång och skruva upp den.[/quote]
Tack så mycket för de hjälpsamma tipsen!
[quote quote=82997]I have not done this trick myself, but it may be worth a go. Horrible music, but good skills https://youtu.be/TyM3g-klQow[/quote]
Thanks Michael, that was some good skills. I’ll try to find some skills like that.
[quote quote=82990]Håller med Bengt om att använda värme, kyla och inte minst TID. Kan gå att lägga på en mutter och svetsa inuti den så den fäster mot din avbrutna bult, svetsa med försiktighet så man inte skadar godset i toppen förstås.[/quote]
Tack Patrik, jag ska se om jag kanske kan hitta någon som är duktig på att svetsa för jag måste på något sätt få ut bulten.
[quote quote=82985]lite småtips, låt det ta tid ! o använd så lite våld som möjligt, värm upp godset runt bultstumpen det räcker med varmluftpistol kyl sen med kylspray ,slå lagom försiktigt på bulten med hjälp av en lien drivdorn ,efter ett antal sådana upprepade manövrar kommen bulten att släppa nypet mot gängorna så att den går att få ut, framförallt ta det lungt o försiktigt 6098 Bengt[/quote]
Tack för tipsen Bengt, jag måste bara på något sätt få tag i bulten. Nu sitter det som sagt redan ett borr som gått av i bulten.
[quote quote=81119]Det är ju inte helt ovanligt att grenröret slår sig på td5:an kolla så att alla bultar till det är hela.[/quote]
Jodå Jimmy, så vad det tyvärr. Den nedre bulten längst in är av. Tänkte se om jag kan få grenröret planslipat och få bort den avbrutna bulten. Byta alla pinnbultar och packningarna.
[quote quote=81119]Det är ju inte helt ovanligt att grenröret slår sig på td5:an kolla så att alla bultar till det är hela.[/quote]
Tackar för tipset Jimmy. Ska kika på det till helgen.
- FörfattareInlägg