Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Ok, stort tack för dina erfarenheter. Jag börjar med att byta tråg och den inköpta oljan då du säger att detta är ok.
Att mäta upp lådan kan det göras med dessa vanliga landrover mätare som vissa har via odb2? Vilket värde är bra, vilket spann är bra? Dåligt? Måste bytas? Detta var helt nytt för mig, och jag blev klart nyfiken i hur detta fungera mmHej, Peter, intressant om jag nu byter tråget som troligen är ca 40-50%an lådans olja då borde rimligen en del av skiten som de talas om för att lådan ska gå bra finnas där. Du bytte ju allt fast det inte var riktigt min låda. Det är klart att jag vill byta all min olja, det finns 12 liter som väntar, men min mekaniker…rekommenderar inte detta och Youtube filmer som visar andra låder säger samma sak, inte byta, om oljan är svart…
Så då tänker jag, om jag byter tråg och en del av oljan så finns lite av dessa prtiklar kvar som dessa ”lammeller” behöver för att nypa så att säga för att driva rätt. Fast å andra sidan byter jag all olja så sägs det att den nya olja kan lösa upp gamla partiklar och göra lådan värdelös då ny olja svättar rent över allt.PETERS erfarenhet var för mig en trevlig överraskning och jag över väger mer och mer att göra en ”fegis” dvs byta trågboch en del av olja för att byta nästa år 4-5 liter igen…
Jag undrar vad ni tror om detta….alla idéer från er, är för mig nu mycket intressanta och jag beaktar dem alla.Nästa vecka bär det iväg, tung husvagn ca 700 mil…a 2,5- 3 ton varje sommar.
Sommris på er alla
Vad tror ni om detta att byta tråget och de litrarna som kommer ut så att helften av den gammla oljan är kvar?
Problemet när man tittar på olika Youtube filmer om vanliga automaterså ser det ut som att lådor som gått långt utan byte inte borde göras något på. Så jag undrar har någon gjort eller hört ngt om dessa lådor (9:an), där en enkelt olje byte med tråg gjorts, alltså inte en hel flush och som gått 17000mil.Alla tankar, ngt man hört/vet och erfareheter om detta är av stort intresse. Än så länge velar jag att inte byta eller bara ta tråget och dess volym.
Är det ngn som vet på ett ungefär vad en ny låda kostarc om denna skulle börja slira…
/// Peter
Kolla oljenåvån igen…då jag bytte på en VW bil så behövdes bara lite förmycket sen ville inte robboten arbeta rätt. Öppnade och det rann ut lite sen var allt ok.
- Det här svaret redigerades för 5 år, 7 månader sedan av .
Jag bytte mina bäljar för flera år sen och detta gjordes utan några ”fancy” verktyg. Ut med det gamla och in med det nya….så enkelt var det för mig.
Är lampan uppmätt
Har du ström fram i ngt läge?Följa alla rören, en del ligger mot karossen/stål detta skaver och leder till problem. Själv köpte jag en del gummi klämmore för avgassystem som delades och placerades på flera ställen…med resultat som gjort att systemet håller….nya rör men fästen går att beställa från eng..ej dyra men ta frakten via sertifierad firma då de annars kan bli skadade…
Mvh Peter
Hej igen, en följd fråga, detta pertier elementet är det kopplat så att knappen som ska lysa och att den ligger efter i serien så att säga? Varför jag frågar är att jag hör ett tydligt knäppande nere i lådan vard ljud återkommer ibland…
Knappen lyser inte vid tillslag men ngt börjar att näppa, bara ibland. När jag stänger av på knappen som inte lyser ”längre” så slutar knäppandet.
Rörig beskrivning men felet är skumt…
Detta element kan man komma åt det på ngt sätt, för att mäta upp det, allt slänga på 12 volt för att se om det fungerar?Tack på förhand…
Tack, då knappen inte lyser så börjar jag leta säkring sen blir detcatt klura vidare efter ditt element, och se om den får fram ngn spänning/ström…
Bytregulatorn enligt ovan, eller köp metall paciningen bara och byt den.
Mvh Kungen.
Stort tack…skönt att veta att manfortfarande kan serva detta som vanligt utan att behöva nolla systemet med dator…men vi är nog snart där.
Mvh… TACK.
Tack, om jag inte har nyckel….trycker jag på start utan att fota 4ggr, har jag tolkat dig rätt?
///PETER
HEJ, får ingen meny att aktiveras bara blinkningar.
Precis stolen går bara ibland rätt med ratten upp, men alltför ofta så går den fel.
”Lazy Entry aktiverat samtidigt som rattjusteringsknappen står i läge auto. Med LE aktiverat ska ratt åka upp och stol bakåt.”
Hur ser jag om Lazy… är aktiverat? Ska ratten vara i läget auto för att den ska fungera?Tack på förhand
Hej, har alltid samma nyckel….aldrig använt reserven.
Ska prove ditt recept men du skriver ”larm led ändrar blinkning” är detdå blinkningen slutat blinka efter pålarmning?
Fråga 2ska det dubbel larmas eller enkel larmas?- FörfattareInlägg