Peter Segeblad

Forumsvar skapade

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 43 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • som svar på: Bromsar, H bak. #52657
    Peter Segeblad
    Deltagare

      Stort tack, ett klick bak ska provas, ngn som vet om det är upp eller ner annart testar jag mig fram.
      Har också konstaterat att höger skiva blir varm, så jag ska nog kolla upp oket om det också blir varmt….=nytt ok sen.

      Finns det inte ngn ”mellan givare” som styr hyralvätskan på vägen bak som lastbilar har…luft. Jag tror att det är hela rör utan avbrott från motorummet till oket. Tror jag hade en äkl…Ford som hade ngt som knöt ihop bromsrören långt bak i mitten innan rören gick ut till oken, och dess syfte var nog att påskynda broms förmågan ( tror jag).
      Övrigt så blir det en rejäl luftning också…i helgen.
      Kan man bara byta h bak vajer eller måste en helt komplett system bytas? Är det ett stort jobb? Måste man ha dator, efter byte för att det ska fungera?

      Kommer man på ngt mer som kan göras så tuta och kör…. OCH SÅ ETT STORT TACK, ALLTID ROLIGT MED ANDRA TANKAR.

      som svar på: Släpvagnskontakt #52606
      Peter Segeblad
      Deltagare

        Följ Björns rekommendation byt och fyll den med exempelvis med vaselin eller ngt annat…så håller det länge.

        som svar på: Glykol #51713
        Peter Segeblad
        Deltagare

          Hej, nu vill jag byta ut allt och följer jag boken så blir den blå…att jaga vad en verkstad har bytt till senast känns bara onödigt då jag vill byta till det som ska vara. Om det nu är den blåa som boken nämner.Det bästa vore om det fanns ettt nr som man kan leta mot för att vara 100:a.

          • Det här svaret redigerades för 4 år, 11 månader sedan av .
          som svar på: Webasto utan fjärr #51390
          Peter Segeblad
          Deltagare

            Min bil fick inte detta vinterskydd. Lr i Danderyd levererade ett genomskinligt tillsågat plastskydd som placeras mellan befintligt galler. Som sagt billigt och ser oproffsigt ut… Lr I D borde skämmas, det är sådant som gör att man inte vill ha med dem att göra…

            Lycka till, Kungen av Tellus

            • Det här svaret redigerades för 4 år, 12 månader sedan av .
            som svar på: Polis Discovery 2 #50204
            Peter Segeblad
            Deltagare

              Bensin….och dra tungt blääääää

              som svar på: Är detta "normalt" slitage för en 2010? #49747
              Peter Segeblad
              Deltagare

                Hej, fanns felen på bilen vid köp, köpt av bilfirma åk tillbaka och se vad de är villiga att göra.

                Vibbrationer kan vara myckt, obalans, ansamlad smuts på fälgarna mm, i ditt fall klunkande ljud, som sagt, felet vid köp åter…

                Backluckan är lätt att fixa finns Youtube filmer om hur du byter ut kontakten…. Alt åter

                Sänka bilen görs inte så ofta, lev med felet alt åter om felet….att laga och fel söka… Kostar.

                .
                Bromsar som gnisslar….öppna och se att du har pads kvar, annars kan du lägga lite koppar pasta bakom, brukar lösa problemet…

                Sensorer ska fungera vid leverans…åter eller byt ut den som felar…

                Klonkand ljud ska ALLTID verrifieras, kan vara något farligt….åter eller be om hjälp att undersöka ljudet innan större fel dyker upp.

                Lyyyycka till. KUNGEN AV TELLUS

                Peter Segeblad
                Deltagare

                  Fattar inte, har du en D4 med problem? Årsmodell??????????

                  Peter Segeblad
                  Deltagare

                    Nej det behövs inte ngt sådant. Vill du tömma görs det som vanligt underifrån och altt åker ut då. Det som du nämner är inget jag skullle göra…
                    Då du lossar bulten så håll emot lite vid utsläpp så sprutar det inte så brett och du slipper kladdet.

                    Som sagt det du nämner är något som verkstäderna börjar använda sig mer o mer av och om du tror att allt åker ut så får det stå för dem som gör detta.

                    Peter Segeblad
                    Deltagare

                      Har du ingen garanti kvar på bilen så gör den själv. Då vet du att allt blir gjort och rätt olja används, samt att du själv ser hur statusen är på delarna. Min erfarenhet och från mina vänner är, att kan en verkstad fuska så görs det.
                      Om jag måste lämna in min bil så är det med fasa om jag inte själv ror på felet. Får jag vara med och iakta vad som görs så är det starkt rekommenderat att göra det.

                      Övrigt så tror jag inte att en sådsn service kostar i material särskilt mycket. Tror du landar under 1000 kr med en C 1 olja.

                      Peter Segeblad
                      Deltagare

                        Instämmer intervaller på 3K suger och bör inte följas alls om du frågar…
                        Byt ofta olja och filter och de andra oljerna är inte dyra, men den löjliga stämpeln vart tredje K mil, ger jag inte mycket för.

                        Tror inte det finns många bilägare som kör en sådan fin bil och inte byter olja ofta. Minimum är ju satt på 3K som standard idag och som oftast så får du som ägare betala for kommande problem, så som oil for liefe i växellådan mm.
                        BYT, BYT OCH OFTA, DU SPARA MÅNGA SKÖNA SLANTAR NÄR DU GÖR DET SJÄLV. >1500mil.

                        Peter Segeblad
                        Deltagare

                          om jag får säga en del så är delarna både billiga och lätta att få tag på, så, om bromsskivor mm inte är i topp byt dem. Både lätt o billigt. Serva bilen själv, lätt och billigt.
                          Filmer på you tube finns för de flesta problem som du kan följa och göra rätt.

                          Min verkstad rekomenderade starkt att inte köpa 2,7motorm, som tur var är min en 3.0. Han sa bara sälj…. Utan att förklara varför.

                          Att göra arbeten själv kräver att du har uppsättning av bra verktyg och utan det så är du helt körd.

                          Momentnycklar, stor låda med olika hylsor, oljor, lyft, värmare, hävarmar, dorn, ringnycklar, mejslar, torx, och mycket mer…och jobbar du under bil utan bra lyft så måste du bekta detta också.

                          som svar på: Har alla D4 möjlighet till Takräcke/Roofrack? #46380
                          Peter Segeblad
                          Deltagare

                            Vad jag vet så har alla bilar en lång eller kort räcke som du kan använda dig av. Det går också beställa tvärgående stag, special…

                            Jag själv ska beställa efter semestern en hel takkonstruktion med stege och plattform till hösten.

                            Lycka till

                            som svar på: VÄXELÅDAN MED VRED "9A:N" #46207
                            Peter Segeblad
                            Deltagare

                              Byter oljan med tråget imorgon, får se om det blir bara halva eller allt beroende på verkstaden…annars byterr jag ut en vända till om en månad.

                              som svar på: Bakbromsarna #45576
                              Peter Segeblad
                              Deltagare

                                Hej, då ingen hunnit svara så lyfte jag bilen igen och upptäckte att dessa gummi belädda glidpinnar som oket flyter på inte gick att få ut idag de var liksom fast…
                                Efter mycket mekande så togs dessa pinna ut och smörjdes mm upp,… igen. HUR JAG ÄN GJODRE SÅ VILLE DESSA PINNA INTE IN IGEN. Det som blev tvunget att göras var att ta bort gummit med en visst svagt glapp.

                                Vad är tanken med detta gummi som sväller? Jag undra om man kan köra med 2 metall glidpinnar/ok utan gummi, dvs att jag köper 4 st och byter ut samtliga 4 då de kärvar på alla fyra oken.

                                Som info har jag bytt på många bilar och servat bromsar utan detta gummi och alltid med gott resultat, så detta fel är för mig helt obekant…

                                • Det här svaret redigerades för 5 år, 3 månader sedan av .
                                som svar på: Kylskåpet #45524
                                Peter Segeblad
                                Deltagare

                                  då var kylskåpet lagat och jag som trodde jag skulle kunna mäta upp kretskortet och laga det. Ack inte hade de samma komponenter så denna får ligga till man får tid och undersöka var felet ligger.

                                  Nu är det ny ratt och växellåds oljan på tur…

                                  Startar en tråd om ratten…

                                  Sommris på er alla.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 43 totalt)