Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Hej
Vilka felkoder får du?
Hur ser fuel trim ut om den luktar mycket bensin?//Niclas
Hej igen
Intressant diskussionstråd.Fast det är svårt att inte ramla ner i tekniken då det mestadels behövs teknik/instrument för att analysera felen på modernare bilar. Jag ville påvisa att det inte bara är auktoriserade verkstäder som idag kan göra djupare analyser utan även oberoende verkstäder som har specialiserat sig och nischat in sig mot LR.
Om du bor i närheten av Stockholm så finns det några stycken. Hur det sedan ser ut i övriga landet har jag inte så bra koll på, speciellt hur det ser ut med oberoende verkstäder i de norra delarna av det avlånga landet.Att andrahandsvärdet sjunker i rask takt är ju inte alltid dåligt. Det kommer då ”modernare” LR ut till bra priser till entusiaster som oss 🙂
Den utvecklingen för ju med sig att det finns större marknad för oberoende verkstäder som nischar in sig på dessa bilar. Många gånger så är servicen och kundbemötandet flera gånger bättre än från märkesverkstaden. Det finns ju till och med gamla anställda från märkesverkstaden som öppnat eget också utan att ha auktorisationen.
För precis som du skriver, att betala mer än halva bilens värde för en större service eller reparation på en 14-17 år gammal bil hos märkesverkstaden är inte värt pengarna. Då söker man sig till oberoende verkstäder och samtidigt får dem att leva också.Radikaliserad? Ja nog kanske man har blivit det redan fast det nu är 2,5 år sedan jag köpte bilen. Så jag är nog rätt så ung i sammanhanget om man jämför med majoriteten medlemmarna i SLRK. 🙂
Angående forumet så rekommenderar jag också att läsa i de engelska forumen. Av någon anledning så är de större än vårt forum 😉
Såg att det kunde ha något att göra med bromspedalen eller gaspedalen också.
Det finns LR servicemanualer och elscheman att köpa på eBay för cirka 100kr. Då får man en nedladdningslänk. Kan rekommenderas.
Även det gör att oberoende verkstäder kommer åt modellspecifik information.Nog har skrotarna i Sverige hiskeliga priser på begagnade delar, men trots det så går det att göra fynd och hos vissa finns det förståelse och prutmån medans hos andra så är intresset att sälja till privatpersoner lika med noll. Upplever att det är enklare att pruta hos de engelska skrotarna. Kan vara att de är flera till antalet och utbudet större.
Just supporten från märkesverkstäderna är nog mera en generell tendens att de bara säljer bilarna. Finns inte problembeskrivningar med i deras elektroniska system finns inte problemet. Med deras timpriser är det sällan som kunderna vill betala tiden för djupare felsökning när man inte vet om de kan laga felet.
Jag har samma erfarenheter från Citroën där jag hade en ny bil och fick problem med klonk från framvagnen. Trots idog påpekande att det är just den årsmodellen som har fel på en bussning så ville inte märkesverkstaden ordna det. Det var en ”egenskap” hos bilen och inget fel. Kontakt togs med Citroën Sverige som inte gjorde något alls. Samma sak var det med uppdatering av mjukvaran till ”skärmen” Där fick jag själv leta reda på artikelnummer till uppdateringsskivan genom engelska forum, gå med det numret till verkstaden och be dem beställa hem den. Jag fick dessutom visa dem hur de skulle lägga in den för ingen tekniker hos dem hade gjort det tidigare. Samma sak var det med Alfan jag hade tidigare.Jodå, jag kommer att åka till kalaset i Uppsala den 1/2. Det blir dessutom körning i skogen och lite lera går nog att hitta där också. Bor i Stockholm.
Dyster läsning, men tveksam till en del som skrivs.
Ta till exempel att det endast är auktoriserade verkstäder som har tillgång till heltäckande diagnosinstrument. Jag hävdar att eftermarknadsinstrumenten i mångt och mycket är bättre än vad JLR själva har. Ett exempel är IIDTool som jag har använt och gjort en del modifieringar med. Det verktyget kan lätt mäta sig med JLR SDD (förutom diagnosdelen). Den kan till och med aktivera en eftermonterad elektriskt justerbar rattstång, en eftermonterad adaptiv farthållare och aktivera eftermonterad elektriskt låsbara diff. Något som inte en auktoriserad verkstad gör då bilen inte hade dessa specifikationer från början. Och min bil är ”bara” 14 år gammal. En kille på en verkstad som jag frågade bara tittade på mig och undrade hur det kunde gå till och tvivlade starkt på att det ens var möjligt att eftermontera en elektriskt justerbar rattstång.
Dessa instrument kan göra så att oberoende verkstäder får fulla diagnosmöjligheter och programmeringsmöjligheter utan dyra licenskostnader till JLR samt, att det finns en hel del andra instrument ute på marknaden sedan länge, t ex Nanocom, Hawk-Eye mfl. Mycket anser jag mer hänger på personalens servicekänsla och erfarenhet än verktygen.Angående säkerhetskoder så vet jag inte hur det ser ut på nyare bilar än 2013 men med tanke på att IIDTool stöder upp till 2016 så torde inte det heller vara något problem. Dessutom utvecklas dessa eftermarknadsinstrument hela tiden. Så vilka hinder finns då för att oberoende LR-verkstäder inte skaffar sig dessa instrument? Jag har full förståelse för att som nybilsägare vill man ha den servad på auktoriserade verkstäder för att inte tappa garantin. Men med en 17 år gammal bil så finns det inga problem med att söka sig bort från märkesverkstaden baserat på kostnaden. Kostnad som lätt halveras och bilen får en minst lika bra, om inte bättre, omvårdnad.
Så ja, du törs verkligen behålla en 17 år gammal LR utan att behöva oroas över dyra reparationskostnader från auktoriserade verkstäder eller oberoende verkstäder som inte har diagnosinstrument. Titta in och leta på forumet eller ställ frågan i forumet var vi andra LR-ägare servar och reparerar bilarna någonstans. Finns många tips på verkstäder som går att lita på.
Som Patrik skriver, klart billigare att köpa en nyare modell nu utan att behöva vara orolig över att det enbart var auktoriserade verkstäder som kunde arbeta med nyare bilar 🙂
dessutom, hjälp finns det alltid härifrån er andra LR-ägare, iaf är det den erfarenheten jag har fått. Till och med så att man får kontakt med andra svenska ägare genom de utländska forumen också.Vad som är mer intressant är vad som händer med tullarna från UK till Sverige. Fast å andra sidan är begagnade delar till nyare bilar avsevärt mycket billigare från skrotarna i UK än från de svenska skrotarna. De tar hiskelit bra betalt för begagnade delar. Ibland med än nypris till och med.
Kommer 2 pers
Niclas Andersson
#5791Hej Pelle
Helt korrekt, jag glömde en 1a. Det ska vara 15/12, en söndag.Sonen bor i Stockholm.
//Niclas
Det var en riktigt trevlig dag trots den härliga höstdagen 🙂
Här kommer några filmklipp från dagen.
Vi är några som kommer från Stockholm också.
//Niclas
Oavsett vad är det snygga bilder 🙂
//Niclas
Hej
Jag har en SWR-mätare (HF-VHF-UHF) som jag kan ta med mig till Höstsafarin. Har även några kontakter utifall det är någon annan som behöver.//Niclas
Kan lugnt rekommendera Björn på GroundZero 4wd i Flosta-Altuna
//Niclas
Hej
Kommer om körningen blir av imorgon söndag.//Niclas
På min RRS ’06 kör jag med Goodyear Wrangler Duratrac 255/55R20 på sommaren och Hankook iCept R8 255/55R19 på vintern. Har inte haft några bekymmer alls och 20″ låter inte alltför mycket på vägen heller.
//Niclas
Hej Daniel
Tips på verkstad i Stockholmstrakten.
Jag har varit till CAAR Bilservice (caar.se) som ligger i BMGs gamla lokaler i Vinsta, Vällingby och fått ett väldigt bra intryck av dessa gubbar.
Annars finns alltid Björn på Ground Zero 4WD i Altuna mellan Heby och Fjärdhundra. Tar ca 1h20min från Stockhom och enkelt att ta sig kollektivt dit också.//Niclas
Hej Mats
Hur har det gått för dig att byta dämparen?
Intressant att höra hur det gick, står troligen inför samma här. Bilen kränger till rejält när man kör över brunnslock och annat så misstänker dämparna.//Niclas
- FörfattareInlägg