Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Hej Mats
Jag kanske inte har detaljkunskaperna. Men jag loggar in på SLRK-sidan, och sedan får jag en svart rand i överkant med ytterligare menyer, inklusive ett stort plus-tecken som heter ”Nytt”
Där hovrar jag musen och en drop-down meny kommer, längst ner i den finns Evenemang.
Då kommer jag till redigeringssidan för evenemang och kan skriva in detaljer och text.Hoppas det förklarar lite. Jag har dock inte närmare kunskaper kring hur man detaljerar informationen. Men en början i alla fall.
//Niclas
Hej Christian
Jag har för mig att man ändrar en eller två inställningar i bilens ECU och Car Config File. Så vad JLR säger ska man ta med en nypa salt. Det gick heller inte att eftermontera den adaptiva farthållaren sa dem…
Enklast att komma åt det är med en IIDTool, som jag för övrigt starkt rekommenderar.Det står en del i följande länk, jag gjorde bara en enkel slagning på Google och det finns mycket mer att läsa om timer-funktionen på Disco3 och Disco4 forumen.
https://www.disco3club.co.uk/phpbb/viewtopic.php?t=12571&start=10
Disco3.co.uk
Disco4.co.ukGod Jul och Gott Nytt År
//NiclasJa helt rätt, det är väster om Västerås som det ska vara.
//NiclasKolla med Björn på Phoenix Landrovers (fd GZ4WD). De ligger i Kolbäck strax väster om [s]Örebro[/s] Västerås.
//Niclas
- Det här svaret redigerades för 2 år, 11 månader sedan av .
Jag kommer självklart också 🙂
@Mattias, jag skulle vilja säga att det är fina och enkla spår med lagom utmaning på några platser. Det finns många som mer än gärna hjälper till och guidar dig och bilen på rätt spår och linje. Som svar på din fråga så ja det skulle man nog kunna säga att det finns.Det blir en ännu längre helg om du kollar in på Disco3.co.uk också 🙂 RRS delar mycket med D3 och D4 och en hel del trådar på D3 forumet handlar om RRS också.
Ha en trevlig helg du också.//Niclas
Hej Ethan
Angående ”humming”, i vilka hastigheter är det? Inte helt ovanligt att diffarna låter.Vibrationerna i ratten, har du kollat bromsskivorna då du skrev tidigare att det även märktes när du bromsade? De är lätta att byta själv och inte speciellt dyrt heller.
Landyman i Täby/Arninge kan enkelt ta hem om han inte har liggandes på hyllan.Angående verkstäder, kolla in på hemsidan och under Om klubben / Distrikten / Stockholm https://vps.slrk.se/stockholm/ Där hittar du tips på verkstäder i Stockholm och titta in på de andra distriktens sida, det finns en del tips på verkstäder i de distrikten också.
Själv kan jag lugnt rekommendera GroundZero4WD i Altuna-Flosta, mittemellan Fjärdhundra och Heby.//Niclas
Hi Ethan
Kolla in denna tråd på RRSport.co.uk som är ett grymt forum tillsammans med disco3.co.uk Där finns oerhört mycket information om dessa bilar.
https://www.rrsport.co.uk/forum/post515196.htmlDär bytte man en PAM-modul och en annan bytte en sensor och fick allt att fungera igen.
Jag skulle definitivt råda dig till att skaffa ett OBD-verktyg för att kunna läsa felkoderna och med ett lite dyrare så kan du även ändra inställningar i bilens kontrollenheter. IIDTool är grymt bra att ha och jag har även en Autel AP200 som fungerar förvånansvärt bra till dessa bilar.BR, Niclas
- Det här svaret redigerades för 3 år, 3 månader sedan av .
- Det här svaret redigerades för 3 år, 3 månader sedan av .
Bara att köra på, behöver inte göra något.
Ett tips dock, att med IIDtool eller annat OBD verktyg ställa om omkretsen/diametern till den nya. Då visar mätaren korrekt hastighet.Hej
Om inte jag minns helt fel så går det att programmera nycklar själv. I alla fall med IIDTool och med hjälp av Patrick på GAP.
Om IIDTool kan göra det så borde Nanocom också kunna göra det. Borde ju stå något i manualen eller liknande?//Niclas
Kan rekommendera Autel AP200 som en billig felkodläsare som kan lite mer än bara läsa felkoder. Den kan man dessutom utöka för en billig peng till andra märken också.
Har dock inte provat på en Defender 2012 men fungerar utmärkt på RRS ’06 och FFRR ’10Hej
Detta fanns skrivet om felkoden på Disco-forumet.
Har du surroundkamerasystem på din Disco Sport? Kanske samma fel, att enheten behöver kalibreras?https://www.disco3.co.uk/forum/u201a51-control-module-calibration-data-176451.html
U201a-51 control module calibration data
So I have retrofitted the surround cameras and germ ting there slowly but hav this fault code
System programming failed not programmed
Spoke to pat at gap and he says the surround camera ecu needs calibrating which the iid tool don’t do and I need to use sdd does anyone know how I can do thisJo, det är just dessa ”worst case” som lätt drar iväg. Länkarmar får man se lite som förbrukningsvara, bromsbeläggen nöts fort. Titta också i bakre hjulhusen efter rostiga bromsrör, krångligt att byta dessa.
Kompressorn får man nog mer eller mindre räkna med att den kommer så småningom. Luftbälgarna bytte jag på eget bevåg efter 15000mil och det blev en tydlig och märkbar skillnad i väghållningen. Det är med all säkerhet inte bälgarna utan stötdämparna som tar slut. Det finns dämpare att byta men jag tyckte att det var enklast att byta hela benet på en och samma gång. Jag fick byta diffen fram också, så det blev en stor kostnad.
Fördelen med 4,4L V8 är att den har kamkedja så jag vet inte vad det kostar att byta kamremmarna på dieselmotorn.
Å andra sidan med bensin V8an får man en törstig bil men ett stort leende på läpparna när man åker omkring och stöder staten med stora inbetalningar av bränsleskatt och moms, räkna med 2l/mil om du ska köra mycket här i stan. Drygt litern på landsväg och 1,4-1,6 med tungt släp/husvagn eller tung fot.
Jag hade tidigare en Mistsubishi Outlander Plug-in, den drog i snitt 0,2l/mil i stan, så det är inte för förbrukningen man köper en sådan här bil 🙂
Det är mina erfarenheter.Men jag ångrar inte köpet 🙂
- Det här svaret redigerades för 3 år, 10 månader sedan av .
Hej Patrik
Jag bor själv i Vällingby.Jag fick tidigare ett pris från CAAR (i Välingby) på en vanlig service, olje och filterbyte på drygt 3000kr. Den servicen gör jag själv för cirka 1500kr, har jag för mig, tar drygt 1h på OKQ8 GDS. Samma med oljebyte i diffar, spolning av automatlådan och fördelningslådan. Enkelt att göra själv.
Byte av luftkompressor, räkna med 15000kr alternativt att det går att köpa ett renoveringskit för kompressorn från X8R.co.uk som gör bättre delar än LR själva.Jag har bytt en del själv och lämnat bort en hel del till GZ4WD och det är humana priser tillsammans med ett grymt bra och professionellt bemötande från Björn.
Byte av luftbälgarna på verkstad, kompletta, var inte billigt. En luftbälg kostade drygt 9000kr från LR, Jag hittade Dunlop från LR-parts, fyra stycken för ca 9000kr istället och bytte dessa själv på parkeringen hemma utomhus.Tänk också på att 2010-2011 årsmodell så är navigationssystemet inbyggt i en hårddisk och kan inte uppgraderas förutom på en auktoriserad verkstad, om de ens har kvar utrustningen eller kompetensen för att göra detta. På 2012 och nyare kan du köpa online från Here.
//Niclas
- Det här svaret redigerades för 3 år, 10 månader sedan av .
Hej
Jag har en 2006 RRS med 4,4L V8, bensin och det är en härlig maskin. Vet ej hur de andra motoralternativen är förutom att 2,7 och 3,0 har sina problem med vevstakar och turbo. Andra kan säkerligen fylla på med info där.Som vanligt på dessa tunga bilar är det en hel del pyssel med dem och vanliga fel.
Börjar med den enklaste frågan. Verkstad. Jag bor också i Stockholm och själv åker jag till GroundZero4WD i Altuna Flosta mittemellan Fjärdhundra och Heby. Annars finns CAAR AB i Vinsta (Vällingby) som jag vet andra rekommenderar som har använt sig av dem. Har själv också bra erfarenhet av dem. Det finns några till också, titta in på Distriktsidan för Stockholm på hemsidan så finns det några verkstäder uppräknade där.Ett tips när du tittar efter en RRS (och även Disco3/4), höj upp bilen, vid vänster bakdäck, böj dig ner och titta in på bakdiffen och se om det finns en rund elektrisk kontakt där, då har den elektrisk låsbar bakdiff. Jag har sett några bilar där säljaren helt missat detta och inte vet om att bilen har det.
Annars är det de vanliga tipsen, lyssna efter missljud när du provar de vanligaste funktionerna som luftfjädringen (den ska inte ta för lång tid på sig att höjas och inga felmeddelande ska komma upp). Lägg i lågväxeln och prova att köra runt lite. Lyssna efter klonk från framvagnen, då är det troligen dags att byta bärarmarna. Lyssna efter vinande ljud från diffar runt 70-80 och 100km/h.Driftsäkerheten? Ja, ta i trä, min har rullat på riktigt bra med några längre resor med husvagn och några resor med släp med annan Land Rover på efter ett grymt dyrt första år att komma ikapp med service.
Annars, se till att ha med en felkodsläsare när du är ute och provkör för att se vad som ligger kvar i bilen och vad som kan tänkas komma upp under provkörningen. Har bilen redan låsbar diff så lägg i lågväxel och kör runt med 180graders svängar, gärna på grus eller annat halt underlag. Det ska inte komma några missljud eller klonk.Var i Stockholm bor du?
Lycka till med köpet.
//Niclas- Det här svaret redigerades för 3 år, 10 månader sedan av .
- FörfattareInlägg