Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Hej..
Ja, efter blod, svett..
Har bytt ut halvljusautomatiken mot en ”ny” enhet och nu funkar det som det ska iaf. sen nån månad tillbaka..
Verkar vara glapp i elektroniken i ”den (EB 706), lödde om några komponenter som det var glapp i , funkade bra en månad el. så men så kom problemen tillbaka..Hoppas att detta kan bespara dej tid och frustration..
(PM:a om jag kan vara till hjälp..)
Med vänlig hälsning,
Micke.
Hej.
”Lånar” tråden lite då jag har ett liknande problem med ljuset på en Puma.
Det finns spaltmeter att läsa om problem med ljuset på en Defender men tyvärr har det inte hjälpt mej..
Därför tänkte jag höra om det är någon som råkat ut för samma sak o är bättre på bilelektronik än vad jag är (det är iofs. snart gjort)? 🙂Jag har alltså en Puma 2013 o har vid tre tillfällen sen jag köpte bilen råkat ut för att belysningen slocknar när jag kör.
All ”ytterbelysning” och även instrumentbelysningen svartnar (blinkers, broms o dimljus fungerar), dock kan jag fortsätta köra vidare genom att föra belysningsbrytaren hela vägen framåt och på så sätt få halvljus o helljus att fungera.
Efter ett par timmar/över natten så har funktionen återgått till det ”normala” igen och allt funkar igen som vanligt.Har nu då det hände 3:e gången dragit slutsatsen att det är när jag kör med värmen på i bilen en lite längre stund (+15-20 min), dock NU med tillägget att ljuset ej kommit tillbaka som vid de 2 tid. tillfällen problemet uppstått.
Har som sagt läst om liknande fenomen på alla möjliga forum och har således inhandlat de komponenter som berörs av belysningen (iaf. de som jag läst mej till) dvs. ny ljusvippa och blinkers/helljus/tuta och passade även på att byta wiper brytaren.
Detta skulle var mkt. enkelt att byta enl. den forum/youtube info. som finns att tillgå.
Dock var det inte riktigt så enkelt då det gjorts några smärre ingrepp så det var inte bara plug and play som jag trodde..
Kopierade det som gjorts (något med halvljuset kanske??) efter inhandling av nya flatstift o lödtenn..
Tyvärr så kvarstår problemet och jag har helt slut på ideér..
Har kollat alla säkringar o bytt 1 säkring till tutan som troligtvis gått under fredagens/lördagens försök till lösning.Har någon haft liknande problem och löst det eller om någon har ett förslag på lösning så vore jag mycket tacksam.
Eller om någon har koll på en bra verkstad/handyman (bilel) i närheten på Gbg./Orust så tar jag gärna emot förslag, för nu har jag tappat tron på att jag kan lösa detta själv… 🙁Hade tänkt mej besikta bilen inom kort men som det är nu så är det inte så stor idé..
Med vänlig hälsning,
Micke.
Hej igen..
Tack för alla inlägg och tips.
Hur och framför allt var applicerar ni linoljan? Använder ni något ”sprutschema” eller efter eget huvud?
Fortsätt fyll på i tråden..
Nu fick jag till länkarna också..
Dinitrol behandling.
https://www.youtube.com/watch?v=FREqAZGzUzk
O Tectyls motsvarighet.
https://www.youtube.com/watch?time_continue
Här kommer en som gjort det själv med produkter från Bilt Hamber som jag skrev om tidigare.
https://www.youtube.com/watch?v=ugB9IHKEQPc
Glömde att nämna priset för en Tectylbehandling var för en 110:a 8.500:- i Göteborg.
Micke.
Tack för inlägget Knut.
(Sugen på extraknäck?) 😉
Vad har du använt för olika produkter/fabrikat och hur tycker du de olika (om du nu provat andra) fungerat?
Ja, det finns lite lättare fordon att skydda från rost än en Land Rover Series/Defender.
Har själv besökt några olika professionella rostskyddare.
Dinitrolcenter med 3 olika alt. där den som de rekommenderar Tuff-Kote Dinol behandlingen som för en 110:a kostar 9.070:-
Ditec-center som använder Valvolines produkter, där de jobbar med Tectyl och Locktite.
De använder ungefär samma upplägg med med rengörning med högtryck dock använder Ditec dessutom värme/ånga vid rengörningen. Upptäcker de rostangrepp efter ”torken”så används ”rostomvandlare” för att stabilisera ytan för vidare behandling.
Sen används ett lättflytande vaxbaserat rostskydd som de sprutar i balkar och ”alla” hålrum efter ett schema med ett x antal punkter. och efter det så läggs ett lager utvändigt med ett mer tjockflytande medel över hela underredet.
Inte så stor skillnad men å andra sidan hur men hur många sätt finns det ”att flå en katt”..?
Då kommer man osökt in på produkterna de använder.
Några erfarenheter när det gäller Dinitrol och Tectyl/Locktites och nedan produkter?
Har hittat andra intressanta produkter men dock verkar det svårt att få tag på dem lokalt (i Sverige), Dynax S-50 (verkar enl. oberoende tester vara ”top notch”) från Bilt Hamber och Corroless S o tillhörande Vax.
Ha nu en riktigt GO helg.
Micke.
- FörfattareInlägg