Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Nej, Puman måste tyvärr luftas med en extern pump.
Du är helt felinformerad om att startmotorn är svår att byta, faktist väldigt enkelt om man vet hur man gör. Införskaffa en hylsnyckelsats storlek 3/8. Den här duger utmärkt https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/hylsnyckelsatser/hylsnyckelsats-38-12-delar-2000038569. Det finns bara en klurig bult, den översta mot blocket. Det är dessutom annan storlek på den än de andra. Vill minnas att det är en 13 men är inte säker. Mha 3/8 förlängaren kommer du åt utmärkt. När du väl lärt dig tricket byter du startmotor på under 30 min.
Det finns kontakter i solenoiden som slits. Finns renoveringssatser att köpa. Men det är inte dyrt att köpa ny startmotor. Snåla inte utan köp originalkvalitet (denso) annars får du andra problem.
Mattias
Hej!
Varför fungerar inte datummärkningen i huvudrubrukerna på forumet? Generellt fel eller nåt på min enhet? Smått omöjligt att hänga med i forumet om det inte går att se vad som uppdaterats sedan man var inne sist. Tidigare har det gått att ladda om sidan för att få datum på senaste inlägg uppdaterat, men det hjälper inte nu.
MattiasHur kunde besiktningen få för sig att egr:en inte funkade???
På min Puma är den avaktiverad i mjukvaran, på min TD5:a är EGR:en helt bortplockad. Aldrig ett ljud på bilprovningen på någon av bilarna.
Hej!
Mattias Nyström #5713 anmäler sig.Kommer!
MattiasHur har det gått för dig? Jag har samma problem.
Förtydligande
Samlingsplatsen är Svinö. För er som inte känner till det så kör mot Öland och just innan man kommer ut över vattnet står det skyltat ”P – Svinö”.Jag dyker upp men tyvärr i ickebil då mina Deffar tyvärr är lite indisponibla för tillfället.
Ombyggnadskit som ska lösa problemet. Har inte testat själv då det är så enkelt och billigt att byta kulleden så jag inte ser det som ett problem, det jag brukar få kämpa mest med är att få fast fjäderstålet som håller kvar damasken.
Skrollar ni ner här: https://gwynlewis4x4.co.uk/sumobars/ så finns lite ytterligare information.
/
MattiasLmm är så billig att ta hem från England att jag vill påstå att det bara är att byta. Går dock utmärkt att köra utan. Min erfarenhet är att det faktiskt ger lite bättre effekt på låga varv, men något sämre på höga. Jag beställde en ny oem och kör med den inkopplad. Tror den gick på nånstans kring 700kr.
Klockan är väl den som styr egr- ventilen. Är det inte en vakumslang som tillhör den? Det är inte så att din egr är blankad och att slangen normalt sitter på egr:en? Så här ser min ut.Hej Jonas!
Jag tar med mig grabben och dyker upp!
MattiasÄntligen!!! Resan har börjat! Första natten hos Ewa och Göran. 700 anmälda bilar. J*klar vad kul detta ska bli!
Vi dyker upp hos er på onsdag Ewa, vid 18- tiden om allt går bra. Jag nås på 0706687837.
MattiasSnabbt fixat! Funkar bra igen, tackar!
- FörfattareInlägg