Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Snyggt och bra jobbat!
Som det ser ut nu så krockar detta med Älgjakten… MEN… då jag jagar nära Junsele tätort så tänker jag att man kan ansluta till eftermiddagsaktiviteterna? Men i så fall blir det ingen övernattning för mig.
//
PÄntligen!
Efter 1,5 år med vissa återkommande ”mekaniska motgångar” så passerade kärran idag besiktningens skärskådning med blanka papper. Whoop Whoop! Så nu finns det inga hinder för ett deltagande (missade Gålö och Safari förra året)
Tror däremot att tweedkavajen blir svårare – kan uppbringa en svart/vit rutig keps, och jakt-väst för syns skull annars 😉
Trevlig Helg!
//
PeterHej Ray.
Pricipen ”Mer sås mer kräm” är universiell. Öka diselflöde genom att justera/byta styr plunger i pump samt justera förspänning på denna. Googla Boost Pin och Boost Ring så får du upp video på lite alltternativ.
Sen en variabel turbo och större IC sen kan du pjäxa så mycket man kan med en 300. 😉
//
Peter #5671Hej Sven -Erik.
Jag har funderat på något sådant också, bytte vattenpumpen lite proaktivt pga detta. Vet du om det finns något gränsväder för lagerspel i exempelvis PAS? Kan själv tycka att remspännaren arbetar lite väl mycket när bilen står på tomgång. Men kan inte riktigt koppla det till någon av remskivorna.
Hur som helst så har jag skruvat i hopp bilen igen och det ser ut att fungera. Beställde en ny remskiva till vevaxel/kamremm. Den nya jag fick var mer gedigen och kanterna var pressade. Hela enheten upplevdes mer som ett homogent stycke än den tidigare som hade lösa punktsvetsade sarger i vekare metall.
Nu håller vi tummarna för en stunds haverifritt ägande.Mvh
Peter
Halloj!
Tack för tipset. Jo jag har den ”uppdaterade” versionen av spännare, löprulle och remskiva. Bytt enligt proceduren beskriven. Men lik förbaskat så verkar den ju kava av, skäras på mitten och strimlas till ludd.
Kan tilläggas att jag inte hittar något direkt glapp i varken pump, kam eller vevaxel. (Axielt eller radielt). Men jag har iofs bara kontrollerat detta genom att rucka på dessa för hand…
//
Peter
Seger!
Eftermycket om och men är nu kärran igång igen. Nu blir det inställelse för inspektion och förhoppningsvis blir det höstsafari efter det. ???
Intressant!
Du sitter inte på mer information eller kanske kontaktuppgifter?
//
Peter
Swedol kan jag rekommendera i detta fall. Vettiga priser, sortiment och kvalité.
//
Peter #5671
Toppen lyftes igår. Har inte hunnit tvätta och rengöra något speciellt, men den första inspektionen verkar lovande.
Pyssligt med topplocksbultarna som sitter under ”Dropplisten” vid vindrutan. Blir blir till att ta hjälp den den lyfts tillbaka då bultarna måste sitta i toppen vid montering där.
Byter kamföljare, stötstänger, kamrem och toppackning för att försöka hinna till Safarait – Bara att hålla tummarna att det hinns med efter jaktvekckan!
Fast nu när man rivit så är man väldigt sugen på att byta och uppgradera lite slitna delar också… Fast det får nog bli ett senare projekt det.
//
Peter
Hej Håkan.
Lite sent svar men det är lite omständigare att skriva via telefon i nya forumet. (I alla fall på min experia).
Jag bor i Sörberge dvs Västernorrland, så inte så nära tyvärr. Ska logga in via datorn så kommer ett längre svar framöver
//
Peter
Ett litet förtydligande. Det går även bra att köpa en bil med Motorn i. Dock human kurs då det endast är Motor + Automatlåda som är av primärt intresse.
<p style=”text-align: left;”>Ja då är beställning från Paddock gjord. Hoppas nu bara att inget större haveri gömmer sig under toppen. (Som lyfts senare i veckan… ??)</p>
Det skulle ju vara toppen, (höhöhö), då kanske man har den igång till Höst Safarit. 🙂
Hej Håkan.
98’ans 300tdi. Ja så är det är nog så. Kanske fel packat? Dubbel kollade nummer från följesedeln. Vill tro jag beställde rätt. Har monterat ett beg-ok för att lösa det tillsvidare.
Peter
- FörfattareInlägg