Juha Salmela

Forumsvar skapade

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • som svar på: Torkarrelä #104997
    Juha Salmela
    Deltagare

      Hej! Jag bytte min torkarmotor förra året och då fungerade allt som det skulle efter det. Felet var samma som beskrivs på denna tråden. Jag har läst mig till att det går att plocka isär spaken och rengöra kontakterna för de kleggar igen med tiden och det sparar ett byte av spaken. Vet inte hur jag kom fram till att felet inte satt där på min bil, så jag bytte motorn. Var sitter relät till torkarmotorn om man nu skulle behöva felsöka en annan gång? De där torkarmotorerna börjar bli svåra att få tag på och jag vet inte vad som var felet på min. Kanske man skulle kunna laga den på något vis, men då behövs väl någon som mäter upp den och ser vad felet är. Tror det finns en konverteringssats som gör att man kan använda en torkarmotor från en D2. Min bil är således en Disco 1 från 1998.
      Mvh Jussi

      som svar på: Fälgar till seriebil #60552
      Juha Salmela
      Deltagare

        Hej! Kunde inte låta bli att lägga mig i denna diskussion 🙂
        Disco 1 har 6.5 tums fälgar, seriefälgarna har 5.5 som angivet. Det funkar att klämma på 225mm breda däck på 5.5 tummarna, kanske bredare ändå, men det kanske blir för bra. Jag köpte mig fem nya defenderfälgar i plåt från ett företag som byggde om Defender till militär -och polisbilar och de hade en massa plåtfälgar över. Köpte fem nya för hela 2.300 kronor med frakt och allt. De ska jag ha på min Disco 1 -98. 225mm breda tänkte jag mig.

        som svar på: Ljusproblem enligt bilprovning. #45076
        Juha Salmela
        Deltagare

          Det är märkligt att de har olika tolkning beroende på vilken företag som besiktigar. Att du fick igenom din variant med manuell tändning av ljusen bak är märklig, men ändå inte. Så är det på flera nya bilar som körs omkring med släckta bakljus. De ljusen måste tydligen också sättas på manuellt om man nu inte kör på autoläget som de flesta nya bilar har. Alltså utrymme för mänskliga faktorn att glömma den detaljen och köra med släckta ljus bak när man borde ha det. Du har automatiskt ljus bak fram så det är väl det som är ok. Till mig sa de att ljuset måste sättas på bak o fram samtidigt….
          Besiktiga inte din bil någon annanstans än på Dekra när du fått den godkänd på den stationen, då finns chansen att du kommer att klara dig med din lösning ytterligare ett tag. Jag besiktigade på Besikta i Kinna i november och då gick bilen inte igenom. Fast året innan gjorde den det och det var samma personal båda gångerna. Man måste välja sin station känns det som och välja rätt dag att besiktiga också. Tjuriga besiktningsmän klarar man sig utan. Näst senaste gången lyckades en besiktningsman dra på larmet när han satt inne i bilen…..hur gör man det? Vet ej, men han lyckades. Nu har jag snart fixat ljuset utan halvljusautomatik, precis som bilen är tänkt att fungera från början. Och en ny besiktningsstation har öppnat på andra sidan gatan i Kinna och där har jag varit med alla mina fordon denna våren och det funkar bra.

          som svar på: Ljusproblem enligt bilprovning. #44928
          Juha Salmela
          Deltagare

            Ok, tack, det var väl lite så jag trodde det kunde vara, men hur ser orginalkopplingen ut innan de satte på den där halvljusautomatiken. Jag har sett ett inlägg här med kabelfärgerna som skulle stämma på de avklippta bitarna. På kopplingen in i halvljusautomatiken syns färgerna på kablarna, men jag ser inte var kablarna de blivit avklippta ifrån är. Det skulle ju vara enkelt att skarva ihop dem om jag bara såg dem.

            som svar på: Diffen på Disco 1 #41989
            Juha Salmela
            Deltagare

              Hej, ingen aning vad som är slitet i den. Tog ut de där stagen med splines på när jag grejade med att byta packbox på den. De såg väldigt fina ut, inget trasigt eller slitet i ändarna på dem. Jag plockade av kardanen och de där stagen och så körde jag omkring med framhjulsdrift när jag då la i spärren på fyrhjulsdriften. Under den tiden fick jag naturligtvis inte ett enda ljud från diffen, som annars har ett sågande, hummande läte, beroende på hur mycket jag belastar den. Den håller förmodligen min tid ut med bilen, men bilen är fin så nog vill jag kosta på den denna reparationen.
              Är det så att kronhjul och pinjonger är fel så är det lite mer att greja med.
              Ska ta och låna en diff som är bra och köra med den så kanske jag kan sortera ut lite mer fel.
              Bytt olja förra hösten och den gamla var helt ok, inget skräp i den.
              Bilen har använts som skogstraktor norrut och det är väl det som slitits mest som behöver bytas ut.
              Tack för info.
              Jussi

            Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)