Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Jag misstänker att frågan är högst passé vid det här laget. Och inte kan jag svaret heller… men på seriebilar är det 2,5 mm som gäller. Kanske är det tunnare på Defender? Jag har i och för sig ett par mycket fräscha skrotbitar från Defender som jag kan mäta på om det alltjämt är en öppen fråga?
Nu funkar det nästan… det ska nog gå till slut.
- Det här svaret redigerades för 6 år, 11 månader sedan av .
Jo, jag insåg att det nog var det som var tanken lite senare, när både höger och vänster hjärnhalva råkade vara på samtidigt…
Om du ska ha samma fälgar bör däcken ha samma fälgdiameter också förstås. (R12…R13)
Äsch, så här gamla bilar är lätta att besikta.
Jag läste fel, eller hade dåligt närminne! Jag fattade att det var en Epa som du funderade på att göra A-traktor av.
Nåja, gör i ordning den, och då tycker jag att det är vettigare att den får bli bil igen. Men, jag vet inte, det kanske är bra betalt för A-traktorer också. Men om du haft den ett tag som traktor, och tittar framåt, så misstänker jag att du själv snart har b-kort ändå.
Som regel tjänar man varken stora eller små pengar på bilar…
Jag tror att det är klokast att regga om till bil, om du lägger ned arbetet att få den i ordning med fjädring och motor igen. Är en 88 så kort att den inte behövde kapas m gamla Epa-reglerna?
Har nu fått till en rullvals/sickmaskin/bead roller.
En provplåt är gjord, men den är lite slarvigt gjord, och jag ska göra lite prover med den för att försöka få bort de spänningar som finns i plåten eftersom den är ihopkrympt där den är veckad, jämfört med de ytor som är orörda. Själva valsningen funkade dock bra, och avslutningarna på ”pressningarna” gick bra att göra för hand. När man bockar plåten ovanför och nedanför pressningarna, så blir den ju med viss automatik riktad, men lite pyssel återstår ännu.
Jag har en 88. Av årsm. 1971.
Den är lbreg. Med två passagerare. Inga bilbälten nånstans. Två fällsitsar i bak, och en mittensits i fram. Inga besiktningsproblem…
Absolut, det normala med överraskningar med gamla bilar är ju inte att de är positiva, så man får vara extra glad när det händer!
Har borstat lite, och även om fotbrunnarna är ruttna är det mycket som är bättre än jag vågade hoppas.
Har kollat runt efter färdiga plåtar att laga fotbrunnarna med, men de jag hittat saknar de förstyvningspressningar som originalen har. Det finns plåtar m pressningar, men de är sällsynta och kostar en god tusing per sida.
Har nu börjat fundera på att göra plåtarna själv, och i så fall provar jag nog att göra en liten apparat att valsa pressningar med.
Jag råkar ha två torpedväggar. Jag trodde den som hör till ramen var sämre, och har övervägt att använda den andra istället. De är dock ganska likvärdiga, och det verkar som om fotbrunnarna är det som är verkligen dåligt. Dörrstolparna verkar ok, med undantag av den allra nedersta delen och fästet mot utriggarna. Området utanför ventilationsluckorna verkar inte lagat men helt.
Funkar inte för mig heller. Verkar ju enkelt att klicka in bilden i innehållet, men bara ”länken” hamnar där utan att nåt syns när man tittar på det färdiga inlägget.
Jag har ju utelämnat några moment och några hål, men principen är väl ändå övertydlig.
Det blev helt enkelt lite bitar över, nedan syns en del av dem. En hel del åkte ju med sopskyffeln. Jag hann sopa några gången från att jag började tills jag var klar!
Jag tror dock att ganska få av skadorna hade varit ett problem på besiktningen, om ramen inte hade varit blästrad. Någon skada hade säkert behövt lagas, men inte mycket. Det betyder i sin tur att rätt många ramar på bilar i trafik är ungefär som den har ramen innan den lagades, men med nån lappning här och där. Min ram hade ju nån lagning även på rambalkarna, som jag tog bort och gjorde om. Helt klart går det ju att laga en något sämre ram än denna också, men börjar man behöva kapa bort delar av rambalken på två, tre eller t o m fyra sidor, så krävs noggrannhet och teknik för att ramen ska ha rätt mått och vinklar när den är klar. Blästring är förhållandevis dyrt numera, det behövs som regel lite delar från England (bakre balken är INTE rolig att tillverka själv om den ska likna originalet), och sen ska man förstås få tag på 2,5-mm-plåt, och lägga ned rätt många timmar också. Jag gjorde ju också av med sisådär 15 kapskivor, gas för några hundringar osv. Så, i det läget framstår galvade ramar som de från Richards Chassis som ganska prisvärda! Min ram ska inte galvas, det är i och för sig inte så billigt, men risken är uppenbar att ramen slår sig, och utan fixtur eller riktbänk är det inte trivialt att få ordning på den. Målning är billigare, liknar original, och invändigt var förvånansvärt stora delar av ramen fortfarande blanklackade! Jag kommer förstås att rostskydda med hålrumsvätska och delvis åtminstone med underredsmassa utvändigt, och med det antal mil per år som en seriebil tillryggalägger så antar jag att livslängden i mitt personliga perspektiv kan betraktas som evinnerlig.
Nåväl, nu har jag börjat kika på torpeden, och den är lite bättre än jag befarade. Jag rullade även fram motorn, och konstaterade att allt talar för att det är matching numbers! Det går väl inte att styrka; det finns ingen dokumentation som visar vilka ram- och motornummer som hör ihop, men min ram och min motor är i alla fall tillverkade inom en väldigt kort tidsperiod. Dvs inget talar för att man bytt den mot en annan vid nåt haveri. Chansen att i det läget hitta en motor som är tillverkad i princip samma månad, är ju riktigt, riktigt liten!
- Det här svaret redigerades för 6 år, 11 månader sedan av .
- Det här svaret redigerades för 6 år, 11 månader sedan av .
- FörfattareInlägg