Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
5/16BSF i godset tydligen och 5/16 UNF till muttern.
Jag har också nånstans läst att det inte ska vara tvåpelare till Defender. Men jag lyfter både 110:or och ned till 80-tummare på min tvåpelarlyft. (Jag har helt avstått från att försöka lyfta min sju meters Crafter, även om det ska gå.)
Jag gillar den för att det inte är hjulbanor i vägen och för att hjulen och hjulupphängningarna blir avlastade omedelbart när man lyfter bilen. En fyrpelarlyft är förstås snabbare att köra upp bilen på, och så länge bilen står på hjulen på den, så är den ju oslagbart stadig. Att vika ut och justera lyftarmarna på en 2-pelarlyft kan ibland vara ett pyssel, men på bilar man lyft tidigare går det oftast fort, man vet ju vad man vill lyfta i. Och, jag lyfter ju bilen för att komma åt under, eller i hjulhus, och då är 2-pelaren bra eftersom det är helt tomt kring dessa ganska ofta lyfter jag bara en bit och så sitter jag på en pall och grejar i hjulhuset, och det går förstås snabbt att ändra höjd. Rätt typiskt är ju att man omväxlande arbetar under bilen och från motorrummet, så vissa jobb innebär ju att man ändrat från nästan golvläge till högt läge 25 ggr eller så.
Jag har lyften i länken ovan, från Twinbusch. Det är manuella spärrar och jag saknar inte de rätt primitiva elmanövrerade spärrar som brukar finnas. Jag har ett snöre från den bortre sidans dragögla över till sidan där lyft, och sänkreglaget sitter. Funkar hur bra som helst.Om du ska bygga garage, fundera ut var lyften ska stå och gör förstärkningar i plattan där den ska sättas i golvet. Ett golv som räcker för ”parkeringsgarage” (10 cm, enkel armering), är inte tillräckligt för en billyft.
- Det här svaret redigerades för 3 år, 9 månader sedan av .
- Det här svaret redigerades för 3 år, 9 månader sedan av .
2020-09-22 kl. 20:12 som svar på: Stockholm: Månadsträff 26/9 Greenlaningtur runt halva Mälaren #72251Vi är två pers som kommer från Enhörna. Så vi börjar väl med att kvarts varv runt Mälaren för att ta oss till Stäket…
Sisådär 8 anmälda bilar, och det blev 32. Det gav utrymme för mycket små besvikelser avseende uppslutningen!
Vädret var lite drygt acceptabelt också.
Jag var lite orolig med korvtillgången, 44 st samt ett 20-tal and-korvar, men många hade med sig själv, och ingen brist uppstod!Det drar ihop sig!
Jag har styrt upp med en sista bom-öppning, samt fått löfte om uppgraderad fikaplats, så nu kan är allt i sin ordning.Korvar m tillbehör organiseras ikväll, och några ser ut att kunna bli närodlade. Vädret verkar bli gott och väl acceptabelt. Se till att ta med kaffe, eller te, och ett glatt humör, så hoppas jag på en trevlig lördag!
Jag inhandlar ca 30 grillkorvar, bröd och senap o ketchup så borde det kunna räcka till de flesta. Jag kommer att ställa en grill på ett ställe som passar för en fikapaus strax innan rundan är slut. Dave Reeves kommer med Muurikka, så jag tror det funkar om jag och Dave står och grillar och övriga håller avstånd. Bordsservering kan vi dock inte åstadkomma! 😉
Det är alltid svårt att tidsberäkna, men jag räknar med att körningen tar omkring två timmar. Kanske 1,5 eller möjligen lite längre än 2. Det är mestadels mindre grusvägar, men nån etapp är ”skogsväg”. Om nån vill avstå den sträckan så finns det en enkel by-pass-väg.
/Anders
2020-03-27 kl. 15:47 som svar på: Stockholm: Månadsträff 28/3 Greenlaningtur till Stora Envättern #61582Hur går färden från Hallunda? Riksettan mot Södertälje gissar jag?
Åker ni sen vidare förbi t ex Branddalssund till Järna, eller åker ni över Tveta?
Jag ansluter nånstans på vägen tänkte jag.2020-03-24 kl. 14:48 som svar på: Stockholm: Månadsträff 28/3 Greenlaningtur till Stora Envättern #61418Ja, däromkring vill man gärna ta en tur!
0,0017 kubikmeter
Jag har för mig att karossplåten är i ett annat material på äldre bilar. Men, jag är osäker på hur stor betydelse det skulle kunna ha, det är säkert en förödande stor andel aluminium i både den äldre och nyare plåten, så det galvaniska egenskaperna borde kanske vara desamma. Men jag är lite för dåligt på både vad legeringsämnen kan ha för påverkan här, och vad det faktiskt i så fall är som skiljer plåtkvaliteterna.
Off Topic:
Bilsports Entusiastförsäkring var ju rätt enhetlig, det spelade inte nån större roll vilken bil det är. Fanns väl kanske ett maxvärde som dock få Seriebilar når upp till. Minns inte priset precis men en femhunka per år och 1000 mil, vill jag minnas. Priset står på websidan och det var rätt få varianter och därmed priser. Eftersom det var Folksam som är MHRFs partner, så tecknar man ju först försäkringen där preliminärt, tills bilen ev blir godkänd för veteranförsäkringen. Men eftersom deras trafikpremie för S2a:n var så hög blev det dyrt att invänta godkännandet… I båda fallen ska man ha brandsläckare och strömbrytare och så är det ytterligare några bivillkor, och då lite striktare i MHRF-fallet.
Det är ju egentligen Moderna som är bolaget för Bilsport, och jag sänkte sen med dem också priset på min Freelander ned till 60% av vad mitt tidigare bolag ville ha, men de var väl billigast när jag tog dem en gång…
Apropå försäkringar så måste jag tipsa om Bilsports försäkringar. Min bil var av förra ägaren försäkrad genom MHRF, men vid ägarbyte så var det minst sagt tidsödande att få bilen besiktad och godkänd för samma försäkring lustigt nog. Bilsport tog emot bilder över e-mail på bilen och godkände samma dag. Försäkringen innehåller mindre restriktioner och kostade väl typ 20 kr mer per år. Om jag minns rätt hade den blivit 50 kr billigare om bilen hade varit ett år äldre.
Beträffande det legala kan man ju lätt ställa på om så bara för transporten. Men, har den stått sen 90-talet, så låter ju dolly vettigt (då gäller 2wd). Om man bogserar bör det nog vara med dragstång, bromsarna borde vara rätt dåliga efter så många år.
Då beror det ändå på om ramen är någorlunda vettig att reparera, samma sak med torpeden. Om det mesta av inredningen är helst är det ju roligt, men det mesta finns ju att köpa nytillverkat till inte alltför höga priser. Behöver man både ny ram och ny torped är det ju risk att den mest kommer att betraktas som en reservdelsbil. Dörrar är ju vidare nåt som kan behövas 5 ”nya” av – eller inte. Svår fråga med andra ord, men priset kanske börjar vid 5000 som redan nämnts. Det är dock inte alla som vill transportera hem en reservdelsbil pga besväret, kostnaden och platsbehovet, så det är ju inte vem som helst som är intresserad…
- FörfattareInlägg