Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Hej Hans!
Var i Sverige finns kalaset?
Jag ska kika efter vad jag har i lådorna! Tror eventuellt att jag skulle kunna ha 2, 3 och 4 liggande. (:
Var finns du och den?Tjena,
Jag skulle kunna mäta lite imorrn, återkommer!
Dock: hur är den trasig? Går den inte alls?
Har precis lagt ett par veckor på att bråka med min EAS för att få den att fungera som den ska nämligen, och det var rätt lurigt hitta felen kring kompressorn tycker jag…Allt gott,
RobinHmm, @Mats: det visade sig att guiden jag tänkte på fanns i den långa listan över guider som tidigare låg på rangerovers.net, men som försvann i samband med att de bytte servrar…
Jag har den som HTML nånstans men hittar den inte för tillfället, tänker att jag ska försöka ladda upp den när jag hittar den – den har varit min bibel.
@MU: det behöver inte vara tillfälligt tror jag! (: läste lite andra trådar och det verkar ju vara fler som kommit fram till att reläerna i sig själva är underdimensionerade. Insåg också att jag faktiskt har nyare 40A-relän i min låda, vet inte vad det var från början…En annan teori var att kontakterna bakom panelerna vid fötterna fram (footwell – vad tusan heter det på svenska?), som förr eller senare geggar igen totalt av oxid leder till dålig kontakt som i sin tur överanstränger reläerna på något sätt…
Jag gillar den teorin, för jag tror att de där två kontakterna ligger bakom 49% av alla elfel. Övriga 49% ligger i reläboxen och återstående 2% beror på mörk magi. 😉Ajaj, har gått igenom samma…
Vad jag gjorde till slut (ett relä hade smält och dessutom vägrade BECM:en starta fläktarna när bilen startade) var att ta isär reläboxen och göra om lödningarna – om jag minns rätt var teorin på nåt engelskspråkigt forum att dåliga lödningar/kontakter under relät leder till arcing (hoppande el, väl?) som hoppar mellan kontakten och kretskortet runt –> värmeutveckling.
Sen dess har jag inte haft något problem med smältande reläer i alla fall.
Säg till om du vill ha tips när det gäller att plocka isär reläboxen, kan säkert hitta nån bra guide på annat forum!Allt gott
Tjena Magnus!
Hur har det gått?
Om du fortfarande letar instrumentbräda verkar det finnas på boets bildemontering: https://www.bildelsbasen.se/se-sv/LandRover/LANDROVER-RANGE-ROVER-P38A/1994_2001/Inredning/Instrumentbräda/Alla/ID-24173262/Mind you, den har funnits där i åtminstone ett par år, de tar generellt fantasisummor för delar till p38…
Om du tagit tag i innertaket är jag nyfiken! Är själv halvvägs igenom samma process och har valt en lite oortodox väg. Lägger upp bilder när det är klart, vi får se vem som hinner först!
Så blev man en dip head…
I samband med att innertaket åkte ner i vintras plockade jag av plast-trimmen på alla stolpar. Tyget såg så risigt ut att jag bestämde mig för att klä om dem på ett eller annat sätt. Efter ett par timmars bråk med klistret som håller fast tyget gav jag upp och bestämde mig för att ta det senare. Så här såg det ut då ungefär:
[attachment file=67677]
Av en slump snubblade jag dock över referenser till Biltemas gummifärg för någon vecka sen och snöade in helt på plast dip…
Ett par googlevändor senare hade jag fått reda på att CRC:s label remover som jag försökt använda för att få bort klistret var helt fel, det var T-sprit som skulle till. Hällde på lite och helt plötsligt gick det äckliga klegget bort hur lätt som helst.Köpte först vit gummifärg och testade på en plastbit. La en otvättad och en tvättad bredvid för referens:
[attachment file=67678]
En stund senare tog jag mitt förnuft till fånga och köpte mattsvart istället. Mycket bättre imho. Hur mycket jag än googlade lyckades jag inte hitta exempel på svart pelarplast i en P38, så här kommer bilder för internets skull:
[attachment file=67679]
På med fyra-fem lager med 20 minuters mellanrum och låt dem ligga över natten (ska räcka med fyra timmar, men ville vara säker…) så får man detta:
[attachment file=67680]
[attachment file=67681]
Faktiskt mycket nöjd med resultatet. Härnäst ska innertaket kläs, och jag hoppas att det matchar det mattsvarta någorlunda väl.
[quote quote=66995]Välkommen tillbaka! ?[/quote]
Tack! 🙂 Kommer försöka fylla på denna tråd med saker jag gör när jag gör dem. Vi får se hur långt jag kommer denna gång!Så var man tillbaka i träsket…
Ganska kort efter att jag skrev det första inlägget i tråden ovan fick jag nytt jobb, ny livssituation och ny bostad, och när ett nytt fel dök i bilen (trasig TPS) gav jag helt enkelt upp, tog mig till en uppfart jag kunde använda för kontemplation, parkerade och gick därifrån. Bilen fick bli en huvudvärk för framtiden.
Efter oändliga mängder velande föll det sig sen helt plötsligt så att jag behövde ett nytt hobbyprojekt – och varför inte återuppliva ett gammalt? Dessutom kom jag av en slump över ett gediget E85-konverteringskit – särskilt utformat för en V8, något jag velat testa sen jättelångt tillbaka. Hittade en extra sorglig syn när jag återvände till uppfarten eftersom registreringsskylten hamnat på sniskan…
[attachment file=66985]
Gjorde snabbt en lista över saker jag ville få gjort och landade i ungefär detta:
• Åtgärda de förbannade vattenläckorna som plågat mig sen jag började jobba med bilen från första början
• Få bukt med det hängande innertaket
• Byta ut/fräscha upp den äckliga tygklädseln på pelarna
• Fixa den nästan helt bortslitna läderklädseln på förarstolarna
• Åtgärda den där förbannade TPS:en som orsakat vild tomgång och feltändning från början…Den sista var lättast: lyckades hitta en någorlunda rimligt prissatt TPS från en skrot på eBay. Bytte ut den men tomgången var fortfarande knäpp: bilen startade men rusade snabbt till typ 2500rpm och klättrade långsamt uppåt.
Bestämde mig då (för att få lite motivation) att ta tag i något annat: vattenläckorna!
Började fundera på var jag sett vatten läcka in och insåg att det kom från två håll, tackluckan OCH vindrutan.
Efter att ha tagit ner innertaket kunde jag snabbt konstatera att tackluckan (alltså glaset) hade släppt från metallramen som ska hålla i den. Gissningsvis har det varit så sen bilen kom till Sverige, men varken jag eller någon annan har reflekterat över att det kanske är värt att laga.Tog bort det gamla limmet:
[attachment file=66980]
Skrapade bort gammal rost/oxid och hammarlackade metallramen:
[attachment file=66981]
[attachment file=66982]
På med nytt lim och pressa ihop:
[attachment file=66983]
För att inte trådbomba allt för mycket (och för att jag verkar vara begränsad till fem bilder i taget): fortsättning följer…
- FörfattareInlägg