Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
I mitt fall hade nållagret inne i hubben havererat. Indikerade stort luftgap ABS sensor. Abs pulserade mycket kraftigt nästan ingen broms.
Intresset var lågt, så nu hamnade den i skrotpressen istället. Bilen alltså skrotad.
Hej står utanför Ramnäs i Västmanland
Nu har jag svaret på ABS problemet. Demonterade framaxeln på vänster sida som klagat på stort luftgap ABS-givare samt läckte svivelolja.
Bytte till fräschare swivel packboxar mm. Upptäckte att FTC861 lagret i stubaxeln inte fanns kvar….
Efter montering fyllning av oljor mm, fungerar nu ABS som den ska. De små vibrationer som fanns tidigare försvann också.Saxar även in ett tidigare svar om returhålets betydelse.
”Är du säker på att ingen har ändrat på slaglängden mellan bromspedal och huvudcylinder, om den är justerad fram för mycket så blockeras returhålet på huvudcylindern och trycket inte släpper.”
- Det här svaret redigerades för 6 år, 9 månader sedan av .
Hej har vid två tillfällen även haft problem med 2 st huvudcylindrar som det inte gick att få pedaltryck på.
Trots renoveringar, och sedan nya cylindrar kvarstod problemet. Pumpa på pedalen hjälpte till viss del, men ändå inte bra bromsar.
Hittade felet till slut på båda bilarna. På Valpen var stången mellan pedal och huvudcylinder krokig. Den tryckte snett uppåt i cylindern, olja läckte då förbi packningarna, rätade stången sen ok. På Cherokeen var det lurigare, hade tidigare varit ABS, men allt sånt var bortrivet. Bytt till ej ABS huvudcylinder, då passade ej pedalstället till 100% som tryckte snett in i cylindern. Fick byta pedalställ till 1990 istället för 1991 då funkade även de bromsarna igen. Så försök och kolla upp tryckstången, om det är rätt cylinder mm. Tveksamt om det är fel på den nya cylindern. Men kan vara av fel modell. Best of luck.Hej har haft liknande problem med en huvudcylinder som var fel hopsatt. Gick inte tillbaka hela vägen. Tror att fenomenet även kan uppstå när ett returhål är igensatt i cylinderväggen. Oljan kan inte rinna undan helt. Så vid ihopsättning kan bromsen fungera. Men efter en bromsning ligger de på lite grann efter fler bromsningar blir de helt anliggande.
Kanonbra hjälp, mycket roligare när länken fungerar. Mvh SE
[quote quote=37424]Halloj!
Tack för tipset. Jo jag har den ”uppdaterade” versionen av spännare, löprulle och remskiva. Bytt enligt proceduren beskriven. Men lik förbaskat så verkar den ju kava av, skäras på mitten och strimlas till ludd.
Kan tilläggas att jag inte hittar något direkt glapp i varken pump, kam eller vevaxel. (Axielt eller radielt). Men jag har iofs bara kontrollerat detta genom att rucka på dessa för hand…
//
Peter[/quote]
Upptäckte att min servopump axel åkte in och ut axiellt, efter byte av servopump, blev det ok.
[quote quote=39699]Tackar för hjälpen – trodde att gummilisten var formad efter formen på fönstret – ungefär som det ser ut på bilden.
Det som erbjuds verkar vara ”metervara”.
Får se vad som kommer från GB.
/Kent[/quote]Har bytt några sådana, gummit är en rak och slät remsa
. Plåtlisten brukar rosta bort. Jag har vattnat list gummi och glas så gott det går. Lättar att få glaset i listen då.Såld
- FörfattareInlägg