Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Ser exakt lika ut på min Puma 08
Tror du misstolkade mitt inlägg. SLRK forum har funnits ett bra tag innan FB. Men ändå ökar aktiviteten på FB. Undrar varför?
Mitt förslag är att fortsätta rätta till krångel, och uppdatera forumet. Alternativet tror jag är en ökande användning av FB.
Troligen är det många som loggar in på FB kanske dagligen på ett enkelt sätt. Om det krånglar med inlogging i forumet, så minskar nog användandet. Kanske är alla problem lösta?? Att inte nämna de problem som är/varit tror jag vore fel, om man vill öka användningen.Icke medlemmar kan ha lättare att använda FB då ingen inloggning behövs. Med hopp om en frekvent och ökande användning av forumet.Jag besöker SLRK-sidan och FB regelbundet. Min uppfattning är större aktivitet på FB. SLRK Forumet är väldigt bra ex. då man kan söka på tidigare ”typfel”. FB får du snabba svar på, men försvinner ganska snabbt. Ett stort problem som jag ser är att forumet varit handikappat under ganska lång tid. Det har varit rätt många inloggningsproblem, väldigt gamla sidor som inte uppdaterats. Finns 2 olika rubriker med Roverland sök på det, och du finner endast några nummer från 2016. ”vanlig info ” blir snabbt gammal. Tror tyvärr småfelen måste rättas till fort, även uppkopplingen vid anslutning och sidbyte är för långsam. Alternativet är nog tyvärr en fortsatt övergång av allt fler till FB. Mvh SE
Glykol och bromsvätska är förbrukningsvaror med kort livslängd.Man måste inte byta. Men glykolen förlorar sitt rostskydd efter ca 2 år longlife efter ca 5 år. Bromsvätska drar åt sig fukt som gör att bromssystemet rostar. Bromsvätskebyte är nog ett av de mest bortglömda. Och du måste absolut köpa ”rätt oljefabrikat” Hihi. Värt att kolla luftningsslangarna för axlarna så de är hela, annars får man lätt in vatten och annnat i axlarna. Styrservot får nog väldigt sällan ett oljebyte….Då Land Rovers ofta läcker från servot kanske oljebyten och mjukgörar tillsats inte är så dumt. One shot förpackningarna för svivlar är bra, men på nyare axlar lite svårare att kolla nivå och byta ut. Kylkompressorer får nog ofta gå med samma olja tills den rasar… Hoppas du får många felfria mil i din LR.
Du har PM
TPS sitter på gaspedalen på 300 automat D1. Manuell saknar TPS går då ej med KCR box endast på automat.
Går att vrida befintlig boostpin, men naturligtvis byta till en med annan profil också. Bara att googla finns mycket om boostpin. De med TPS på 300 går det att montera KCR box. Blir skillnad.
Om du har det gamla systemet med två låsmuttrar kan du använda en polygrip/rörtång eller skiftnyckel. De muttrarna skall inte dras åt hårt. Med en bricka under inre muttern är ett sätt att kolla om den går att skjuta i sidled med en skruvmejsel. Skall gå trögt men gå att skjuta lite grand. Då har du en lagom spännkraft på lagret. Sen vikbricka och låsmutter, vik kanten på brickan när du är klar. Om du har den senare varianten med bara en mutter med ”rörbit” mellan lagerna behöver du en riktig hylsa då den dras hårt med momentnyckel. Alternativt de billiga plåthylsorna med en påsvetsad lämplig hylsa i yttre änden, förslagsvis 1/2″.
Frågan var lite oviss. Men karosser kan man ta bort färg på i ugn, med syradopp och blästring. Om det skall vara snabbt och heltäckande.
De är oftast i risigt skick som begagnade. Switchar etc. som krånglar. Nya är inte helt gratis, men ofta ett vettigare alternativ. Mät upp allt innan du monterar en begagnad.
Om du googlar flitigt så finns det en rad tips hur. Om du har Keycode tillgänglig så är det enklast och bäst. Obs en del av förklaringarna på nätet är för RHD resp. LHD så hur man vrider skiljer sig åt. P38 är riktigt trilsk, ett sätt är att skicka in datorn till England, de kan ta bort låsspärren. Keycode skall gå att få från LR , MEN datorn kan ev. vara utbytt då hjälper inte detfungerande fjärr så kan det ev. räcka. Framgår inte var du bytte batteri. Om du har Finns även en sync grej som ibland kan behövas för att synka ihop de olika datorerna, jag har en för P38 diesel. Lycka till det är inte så enkelt.
Jag kommer och tar en lunch, SE
Kostar mellan 25-30000 att renovera en Volvo låda. Går att googla hur du gör när du tömt tråget och bytt filter etc. Du tappar ur ex. 2,5 liter fyller på med 2,5 liter starta och töm 2,5 liter….. tills enbart röd fräsch olja kommer ut ur returen från oljekylaren via en extra slang. Då pumpar växellådans pump igenom nyare och nyare olja, inte lika dyrt som att låta någon spola lådan med maskin. Men går åt mer olja än vid enbart trågtömmning, ca 15 liter beroende på låda och nersmutsning. BILLIGT att byta olja istället för växellåda eller renovera.
- Det här svaret redigerades för 6 år sedan av .
D1 300 TDI där tänds ingen motorlampa med täckbricka.
Min högst personliga uppfattning är att oljebyte självklart är bra.Då jag lämnat låda för renovering och kollat med de grabbarna. säger de byt olja ofta, spola eller byt själv och låt pumpen spola ur oljan tills den är klarröd. Då kommer lådan att hålla längre, den går inte sönder av ny olja, däremot av förbrukad olja med föroreningar. Sen kan man diskutera tillsats av typ ”Omega”, kan faktiskt hjälpa gamla oringar och packboxar. Väldigt viktigt att köpa rätt olje kvalite som tillverkaren föreskriver idag. Många biltillverkare ser inget behov av oljebyte… man kan undra varför!! EX. XC70 lådorna sägs hålla mellan 17-30000 mil. Min rasade vid 23000! Inget oljebyte gjort på den lådan. Men automat lådor av idag ,är inga evighetsmaskiner.
- FörfattareInlägg