Sven-Erik Berg

Forumsvar skapade

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 86 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • som svar på: Svårstartad bensin 1,8 #60751
    Sven-Erik Berg
    Deltagare
      som svar på: Svårstartad bensin 1,8 #60744
      Sven-Erik Berg
      Deltagare

        Läs av felkoder, det kan ge bra vägledning. Istället för att byta delar planlöst.

        som svar på: ”Överväxel” #60238
        Sven-Erik Berg
        Deltagare

          Hittade en pryl hos Ashcroft. The latest generation of the Compushift is here and its better than ever !

          Brief Description of Operation.

          The compushift is a stand alone ECU that allows you to control the electronic version of the ZF 4HP22/24, it takes various inputs from the vehicle and uses this data in conjunction with shift maps to decide when to shift, how hard to shift and when to lock the torque converter etc. Whats great about this system is that you can easily adjust all these variables yourself very easily using the free phone app. This is very nice for the LandRover and conversion world where you can have a variety of engines in different weight vehicles often doing very different jobs so you can adjust the transmission to suit how you want it to drive.

          The ECU will need various inputs depending on the application :

          Shifter position, the ECU needs to know which position the shifter is in, this can be done with either the Disco 2 XY switch or with our potentiometer system, Note the Disco 2 type switch can only be used on a Disco 2 V8 or TD5 autobox as these have a different selector shaft, marked with an ’O’ stamped on the end of the shaft.

          Clean 12 Volt switched feed

          Throttle Position Sensor (TPS). The ECU needs to know the throttle position, this signal takes the form of a 0 – 5 V signal which can come from either the existing vehicle TPS if you are converting a TD5 or TDCi or you can use a small linkage connected to the throttle mechanism and use this to activate a separate small TPS. On EFI V8’s you can use the pot on the plenum chamber. On startup this needs to be calibrated but it’s very easy, you just press the relevant button on the ECU or display and you have 5 seconds to fully stroke the throttle to max and back to zero, the signal ”self calibrates”.

          Manifold Air Pressure (MAP). The vehicle will drive better if its connected to the MAP sensor on diesels or the vacuum sensor on petrols if it has one, the Compushift will work without this input but will drive better with.

          Temperature Sensor, this is used for 2 reasons, the shift pressures are adjusted depending on the oil temp to allow for the changing viscosity and if the system is used with the optional display you can monitor this temp and check for overheating. The sensor can be fitted to one of the diagnostic plugs in the pump housing, location will be in the fitting instructions.

          Applications

          We have helped develop the Compushift for the conversion of the 2007 onwards TDCi Defender to Automatic but it can be used anywhere the ZF 4HP22/24 EH is used, i.e. Defender TD5 conversions, 2.8 TGV auto conversions, V8 competition vehicles. You can easily add tiptronic control and have total control over the torque converter lockup clutch. This system is perfect for the conversion world as you can adjust all the variables to suit your application to get the vehicle driving as you want it to driv

          som svar på: ”Överväxel” #60233
          Sven-Erik Berg
          Deltagare

            Gissningsvis så har du en ”Lockup” som går in nånstans mellan 80-90. Den tror inte jag går att styra utifrån. Du kanske har för stora däck med original utväxling, och drar tungt? Stora däck och ny utväxling är ett bra recept för att få bilen körbar, eller originaldäck. Lockup är ingen överväxel ,utan ett sätt att rent mekaniskt låsa ihop svänghjulet med utgående axel. Då försvinner slirningen som finns i turbin, spar även bränsle.

            som svar på: Motorn tappar kraften #59514
            Sven-Erik Berg
            Deltagare

              [quote quote=59165]Jag har ännu inte löst problemet så jag tackar för ny input. Vilka sensorer var det som du rengjorde?[/quote]

              Jag rengjorde MAP sensor med bromsrengöring, efter tips här på forumet lite längre ner. Klippte ur några förslag till.
              1. Faulty / Dirty MAP sensor
              2. Faulty/dirty MAF sensor
              3. Popped turbo hose
              4. Extremly high CHT sensor temps
              5. Faulty CHT sensor
              6. Blocked air intake
              7. Injector timing issue?….although this will rather cause knocking?
              8. Fuel rail pressure problem

              som svar på: 1 #59157
              Sven-Erik Berg
              Deltagare

                1

                • Det här svaret redigerades för 5 år, 3 månader sedan av .
                som svar på: Motorn tappar kraften #59156
                Sven-Erik Berg
                Deltagare

                  Tackar för ett bra tips, i mitt fall har det räckt med rengöring sensor.

                  som svar på: Reservdelar Nya och begagnade #56792
                  Sven-Erik Berg
                  Deltagare

                    Sökte i medlemsregistret men hittar ingen 5176. Var i landet finns du?

                    som svar på: Cubbybox #56791
                    Sven-Erik Berg
                    Deltagare

                      [quote quote=56778]Hej, Jag har en splitterny ifrån Exmoor med nyckellås. Foto kan skickas vid förfrågan. Pris ????
                      Mvh
                      Bengt[/quote]

                      Jag fick tag på en nyligen , men tack för visat intresse.

                      som svar på: Sommarträff/årsmöte 2020? #55519
                      Sven-Erik Berg
                      Deltagare

                        Då ska du nog kolla upp fjällsafarin till hösten, så du är ledig.

                        som svar på: Träff i Sälen? #54595
                        Sven-Erik Berg
                        Deltagare

                          Tror ett datum är bra, så man ser om man kan. Bra initiativ.

                          som svar på: Nybliven Discovery II ägare #54275
                          Sven-Erik Berg
                          Deltagare

                            Är inte nackdelen med Nanocom att den är begränsad till en bil?? Kör själv Hawkeye som är öppen för flera modeller.

                            som svar på: Uppdatering av forumet #54125
                            Sven-Erik Berg
                            Deltagare

                              Problemen med ”Logga in” och uppdatera, har återkommit med förnyad styrka!

                              som svar på: Torkarrelä #52963
                              Sven-Erik Berg
                              Deltagare

                                De gånger jag råkat ut för att torkarna stannar nånstans på rutan när man drar tillbaka spaken till noll. Har felet legat i torkarmotorn. Kontakten som ger självhållning efter att motorn startat tills den når stoppläget . Har varit trasig i motorn. Men har inte haft felet än på min D1.

                                som svar på: HVO100 #51857
                                Sven-Erik Berg
                                Deltagare

                                  Fungerar lika bra att köra , märks ingen skillnad. Men miljövänligt?? Slaktrester är väl ok, men knappast palmolja. Sen får den vara hur certifierad som helst. Då tyvärr certifieringar och Eko, inte alltid håller vad de lovar. Skattehöjningar på HVO100 har inte heller hjälpt till.

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 86 totalt)