Sven-Erik Berg

Forumsvar skapade

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 86 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • som svar på: Nyinflyttad #107125
    Sven-Erik Berg
    Deltagare

      Phoenix i Kolbäck, tidigare Ground Zero. Skruvar LR på heltid.

      som svar på: Elektronik problem efter byte av bilbatteri #103501
      Sven-Erik Berg
      Deltagare

        Batterifel brukar trigga massor av konstiga fel. Känns som toleransgränser är satta medvetet lågt från fabrik. Kunde ju ha räckt med en varning om låg batterispänning, innan allt annat spårar ur. Medicinen brukar vara att läsa och återställa felkoder först. Sen läsa igenom en gång till. Vet ej hur det är på just din bil. Men idag måste man koda in det nya batteriet också mot många bilar.

        som svar på: Hjulinställning #103332
        Sven-Erik Berg
        Deltagare

          [quote quote=103224]Hej På min Disco 2, 2000 V8 bensin, har jag heavy duty stag monterade, alltså styrstaget o parallellstaget samt krängningsdämparen. Har nu bytt styrleder och skulle göra en hjulinställning. Men däckfirman klarar inte av att göra hjulinställningen. Finns det några tips o tricks man behöver tänka på . undrar Göran WP[/quote] Vet att en del firmor saknar data till hjulinställningsutrustningen till vissa bilar. Så kan löna sig att fråga på fler ställen, och påtala vilken bil det gäller. Men alltid lite klurigare på ombyggda bilar. Är nog ont om bra data då.

          som svar på: Månadsträff 2/4 -22 #100318
          Sven-Erik Berg
          Deltagare

            Om en vit man fryser vid grillelden, är brasan för liten. Gammalt ordspråk från ”Bullen”?

            som svar på: LR verkstad Gotland #91272
            Sven-Erik Berg
            Deltagare

              Om någon har Hawkeye på öjn så tror jag du kan få hjälp.

              som svar på: Växellåda R380 köpes #90206
              Sven-Erik Berg
              Deltagare

                Jag har en tidigare renoverad R380, från en P38 diesel. Osäker om den passar.

                som svar på: Tappat hjul, Defender -85 #85971
                Sven-Erik Berg
                Deltagare

                  Borde ha låtit väldigt illa då hjullagren ser ut att ha totalhavererat. Så nya hjullager en rejäl rengöring och en stund i verkstan så är den nog på rull igen. Mycket går att goggla fram tex lagerbyte. [quote quote=85808]Hej alla!
                  Är idag tredje dagen jag äger en Diesel Defender från 85. Igår när jag skulle provköra den efter att ha bytt hastighetsmätare vajer så kör jag ett par hundra meter på vägen och när jag ska växla mellan 3:an och 4:an så tappad jag all kraft. var som att jag gasade med bilen och hade kopplingen nertryckt. Lägger den i ett annat drivläge och kör sedan max 100 meter sen så tappar jag hjulet och drivaxeln. Se gärna bilderna https://imgur.com/a/S4LYpcy
                  Min fråga är hur fixar jag detta på bästa sätt? Jag är orolig för att diffen har tagit skada eftersom drivaxeln ser ut som den gör, men kan ju också vara för att den ”krasat” på vägen ut.
                  Jag tittade på hjulet lite närmare idag och ser även att änden på navet är ovalt så kommer behöver byta den garanterat.
                  Det klunkade en del när jag växlade så passade på att känna på kardanaxeln bak också, för mig känns det som att där är väldigt mycket glapp i ”skarven” som jag försökt få med på sista bilden.
                  Jag är ny med att meka land rover och ny med att meka bilar så all hjälp och tips mottages! ?
                  Tack på förhand, killen som ändå är ganska nöjd med att vara land rover ägare[/quote]

                  som svar på: Hjälp med nanocom #83578
                  Sven-Erik Berg
                  Deltagare

                    [quote quote=83367]Ingen som vet om det går komma in och programera nyckel eller dylikt utan att kunna stänga bort immobilisern? Eller få fram EKA kod eller vad som? Jag har försökt med olika tips och idéer i 4 veckor utan resultat nu. Finns ingen ärg i boxar eller dylikt. Nyckelmottagaren är nybytt mot en exakt likadan helt ny, batteriet i nyckeln har jag bytt. Den eka som landrover får fram fungerar inte, misstänker att nån bytt eka utan att notera detta. Måste ju finnas något sätt att lösa nyckelproblemet utan att transportera bilen till landrover verkstad 25 mil bort?[/quote]
                    Med Hawkeye tror jag du dels kan läsa EKA koden, men även stänga av funktioner så du kan starta bilen igen.

                    som svar på: Garagelyft ? #80194
                    Sven-Erik Berg
                    Deltagare

                      Idag blir bilarna bredare och mycket tyngre. Tex senare Disco jämfört med din 110. Jag har en fyrpelarlyft som är godkänd för 2,5 ton. Men skall byta till en nyare fyrpelare som klarar 3,5-4 ton. Om garaget är trångt finns det lite mindre lyftar, men man får leta lite på nätet. För mig så överväger fördelarna prisskillnaden. Men skall finnas centrallyft annars fungerar det inte. Du kan alltid lägga ifrån dig verktyg på körbanorna. Bilen kan aldrig tippa om du släpper ner ex en axel. Du har full åtkomst för att svetsa en tröskellåda, eller om du vill jobba inne i bilen när den är upplyft. En och två pelarlyftar är alltid i vägen, du behöver en rullande vagn att lägga verktyg och delar. Men det är bara mitt sätt att se på saken. Många är nöjda med andra typer. Bra med minst 4 m i tak, gärna 4,5. Har man dåliga knän är det väldigt skönt att slippa ligga på knä, och styra in armar? Lätt som en plätt att köra direkt upp på ramperna.

                      • Det här svaret redigerades för 3 år, 12 månader sedan av .
                      som svar på: Feltankning #78459
                      Sven-Erik Berg
                      Deltagare

                        Har fyra begagnade spridare från en Puma 2008 liggandes. Fungerade felfritt vid byte. Om nån behöver.

                        som svar på: Allt om glykol #78177
                        Sven-Erik Berg
                        Deltagare

                          Nu råkar jag ha en utmärkt motor i min Range Rover TD6, så då gör det inte så mycket med referenserna? Är ju ett svårt ämne idag, finns mycket att tillgodogöra sig. [quote quote=78175]Bra info, synd bara att det har de där tyska referenserna ? Men annars bra[/quote]

                          som svar på: Hawkeye eller Nanocom #73706
                          Sven-Erik Berg
                          Deltagare

                            Intressant att se vad som föreslås. Anser själv att det kan vara svårt att utse ”bästa” instrument. Tror väldigt få har provat många fabrikat. Olika vad man egentligen behöver, och olika vad instrumentet klarar av. Original Land Rover är troligen det bästa. Men tokdyrt för de flesta ”amatörer”, däremot kan det vara väl värt att betala för en felsökning/åtgärd med ett sådant. Hawkeye plus som jag har klarar ju många olika modeller, men inte allt utan adaptrar. Tyvärr går inte alla adaptrar att köpa längre. Har även Icarsoft, ett mindre billigare sånt som fungerar, på flera men inte klarar allt. Har även ett dyrare Icarsoft som aldrig har fungerat, ingen vill heller ta ansvar för ev. reparation. Men får nog bli en film så småningom med dess destruktion då de pengarna var helt bortkastade. Väntar nu på ett från RSW solution men fungerar bara på min RR L322, men går att köpa till licenser för flera. Det tror jag kan vara ett av de bättre.. Men att tvärsäkert föreslå det bästa, det ger jag mig inte in på. Första frågan när man tänker köpa ett instrument är nog vilket behov man har, och vad man är beredd att betala. Floran är stor, men nyttan kan variera. Lite om vad RSW skall klara. på EN L322

                            Designed from the ground up to be an OBDII diagnostic tool sepcific to the L322 Range Rover (2002-2005). This tool allows you to communicate with many of the proprietary Land Rover vehicle computers which cause the most pain to the vehicle owner. The purchase includes the hardware and software necessary to communicate with your vehicle.

                            The All Comms tool, requires the use of a Windows PC; Windows XP, Windows 7, Windows 8 and Windows 10. Apple OS users can emulate a Windows PC using a Windows Parallel environment. I will continue to make updates to the software as time progresses. The All Comms Software is a small and lightweight installation that also has the ability to receive updates automatically from RSW Solutions when updates are released. Updates to the software and the addition of new communications functions are always free to customers of RSW Solutions.

                            If you are interested in a portable Windows tablet solution, please see the HP Stream 7, Windows 8 tablet. This tablet will run the software without issue and is inexpensive compared to other alternatives.

                            Working Diagnostic Sub-Systems
                            Recode Steering Angle Sensor Module
                            Recode Body Control Module
                            Read & Clear Faults – ABS
                            Read & Clear Faults – SRS Air Bag System
                            Read & Clear Faults – Headlight Leveling
                            Read & Clear Faults – Air Suspension
                            Read & Clear Faults – HEVAC
                            Read & Clear Faults – Body Control Module
                            Read & Clear Faults – Seat Module
                            Read & Clear Faults – DSP
                            Read & Clear Faults – Left HID
                            Read & Clear Faults – Right HID
                            Read & Clear Faults – Instrument Pack
                            Read & Clear Faults – Lighting Control Module
                            Read & Clear Faults – Navigation Module
                            Read & Clear Faults – Parking Assist Module
                            Read & Clear Faults – Engine Petrol Immobilizer
                            Read & Clear Faults – Engine Petrol
                            Read & Clear Faults – Engine Diesel
                            Read & Clear Faults – Rain Sensor
                            Read & Clear Faults – Steering Angle Module
                            Read & Clear Faults – Security Module
                            Read & Clear Faults – Transfer Box
                            Read & Clear Faults – Transmission Petrol
                            Read & Clear Faults – Tire Pressure
                            Customize – Body Module (2002-2004)
                            Customize – Lighting Module (2002-2004)
                            Customize – Calibrate Air Suspension
                            Customize – Vehicle Entry Functions
                            Customize – Parking Sensor Functions

                            When purchase has been completed, a download link and activation key will be emailed to the user. Software can be activated and deactivated on different end user machines. Activation keys an licenses cannot be transfered to other users.

                            • Det här svaret redigerades för 4 år, 4 månader sedan av .
                            som svar på: Hawkeye eller Nanocom #73477
                            Sven-Erik Berg
                            Deltagare

                              Hawkeye har funkat bra för mig, men man behöver adaptrar till vissa saker. Alla går inte att köpa längre!!

                              Sven-Erik Berg
                              Deltagare
                                som svar på: Prisförfrågan… #70652
                                Sven-Erik Berg
                                Deltagare

                                  Bensin eller diesel och utrustning har nog större inverkan än Tongagrön, om nån skall ge ett bra svar.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 86 totalt)