Markus Johansson

Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • som svar på: P38 startar ej #52447

    Jag har bytt bensinpumpen! Det var – som du säger – inte jättekul. Men egentligen inte så svårt. I mitt fall var bränslerören så dåliga att jag var tvungen att byta även dessa (går från pumpen till filtret ungefär).

    Du bör höra pumpen när du sätter på tändningen.

    Tror också att det skall finnas en krocksensor någonstans som stänger av pumpen om en krock upptäcks, det händer tydligen att att denna sensorn löser ut felaktigt.

    som svar på: Kvalitet #41881

    Mm, jag baserar mina misstankar dels på ryktet, dels mina egna erfarenheter av P38:an (och Land Rover som märke), och på Doug DeMuros videor. Nu har han ju en garanti som gör att man så klart vill fixa allt, vissa av de saker han fixar kanske man hade kunnat leva med. Och har man ett eget garage så kan man förstås spara in säkert 60-80% av hans kostnad. Men det är ändå på något sätt olustigt att se hur mycket som pajjat och vad det kostat.

    Det är så många delar att byta i förebyggande bara… (om du har bensinare) har du förresten fått oljepumpsbultarna åtdragna? Iaf på BMW med den motorn är det vanligt att de skruvar ur sig. På min bimmer låg en bult löst i tråget, och i princip alla andra satt löst…

    som svar på: Kvalitet #41429

    Hmm, inget svar… Undrar just om jag skall tolka det som att min slutsats angående kvalitén är helt fel? I så fall kanske det är dags att börja leta efter en 🙂

    • Det här svaret redigerades för 6 år, 6 månader sedan av .
    som svar på: Höja P38 #39362

    Jag är inte helt säker på detta, men jag tror att man kan vara tvungen att nolla någon felkod om väl EAS-datorn gått i något felläge, så att bara få igång kompressorn kanske inte hjälper om ventilerna inte arbetar (eventuellt kanske man kan ”tjuvkoppla” även dem).

    Om de inte redan gjort det på verkstan, spraya såpvatten, på kuddar (”fjädrarna”), och slangar och ventilblocket tills du hittat läckan. Hittar du ingen läcka skulle det kunna vara en intern läcka i ventilblocket, man kan behöva serva det med nya o-ringar (finns filmer på tuben). Finns även ett avsnitt av Wheeler dealer där de kör en P38, om jag inte minns helt fel så hade han problem med luftfjädringen där med.

    som svar på: Höja P38 #39103

    Lite lite of topic kanske, men vad är det som gett upp?

    De här fantastiska spjälmotorerna! En av min personliga favoriter med bilen. GBG – Branäs, full kyla på min sida sista halvan av vägen, och värme på tjejens. Satan va kallt det var! Branäs – GBG, full värme sista halva vägen på min sida och kyla hos tjejen…

    Du hade bytt dina? Plockade du bort hela instrumentpanelen för att lyckas med det?

    som svar på: Ny medlem med P38 2.5DSE 1999 #38289

    Hej!

    Skulle precis skriva att det stämmer säkert, men så hittade jag faktiskt en som har varit till salu, just den hade bara 5000kr/år, men jag tycker att det lät väldigt ”billigt”, har tidigare kollat upp A8 3.3TDI och de låg på över 10000kr/år.

    Enligt car.info (bra sida) finna det 101 diesel P38:or i Sverige (och 460 bensin, där 4.6:an är överlägset vanligast). (Egentligen är det 101 ägare, men jag antar att det är ungefär samma).

    Skatten på dieselbilar är mycket lägre för moderna bilar, jag gissar att det har att göra med om bilen har partikelfilter eller inte.

    som svar på: Hög bränsleförbrukning #38288

    Jag hade ett hål i returen till min tank, lite osäker på om det hade varit där länge eller om det bildades i samband med att jag tog ner tanken. Men då borde det ju droppa under bilen så det borde du märkt.

    Men du kanske har hittat felet vid det här laget?

    Annars är väl de först sakerna att göra, en service (för minskat motstånd i axlar och motor), kolla däcktrycket.

    Men det låter ju mer som att det är något som är fel. En ren gissning (som jag inte vet om det är möjligt på våra bilar) är att det kanske är någon givare, typ llm eller lambda eller något som gör att motorn kör på ett ”säkert” program. Har jag förstått det rätt matar den in extra soppa för att minimera risken för knackningar osv.

    Min drar runt 1.7-2.0 (med lite grövre däck). Antar att det är det man får räkna med.

    som svar på: Körteknik: Vinterväg #38146

    Kort varning, om ni aldrig provat att bromsa med vänster förut, gör inte detta första gången i en kurva på hal väg. Det har en tendens att bli lite hårdare än man tänkt sig…

    som svar på: Nya Forumet – Status #36733

    Ta bort den här scrolleffekten eller vad man skall kalla det hade också varit väldigt välkommet. Inte minst – gissar jag – av oss som kör safari…

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)