Håkan Edberg

Forumsvar skapade

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 267 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • som svar på: Dieselpump CAV #97540
    Håkan Edberg
    Deltagare

      här har du en annan som sägs vara duktig!!
      https://www.dieselmeken.se/

      som svar på: Köpa Freelander 2 som fjällbil #97179
      Håkan Edberg
      Deltagare

        hej… efter vad jag läst så är kamremsbytet ändrat till 18000 mil…
        glödstiften är ju som sagts a & o på dom breddgraderna!! och dom är inte jättekul att byta!!
        bakaxelklumpen bör man kolla!! finns ett lager där som kan gå ner sig!!
        men i det stora hela så är det en trevlig bil!! dock inte lika bra i terrängen som mina D1 och D2…
        men dom är ju definitivt inte roliga i skatt!! förutom min D1 från -90 då… 🙂
        försäkringen får jag väl erkänna att jag inte funderat på!! har ju bara såna bilar som har en förmåga att va ganska dyra!!
        + att jag har dom flesta avställda för det mesta!! är ju bara Freelandern som är påställd hela tiden!!

        som svar på: Defender 110ccpu #96019
        Håkan Edberg
        Deltagare

          luftmassemätaren kan definitivt stöka till det…
          tycker absolut du ska kolla kablaget till spridarna!! vet dom som byter varje år för säkerhets skull!!
          men låter som om du inte kör jättemycket!! så kolla i tanken också som nämnts tidigare!! du kan ju ha alger eller nåt annat där…
          och kör på HVO 100 eller blankdiesel!! skälv kör jag bara på det senare!!!
          var i landet finns du?? om du vill testa och byta luftmassemätaren så har jag 4 D2 TD5… så då kan du ju låna en och testa med!!
          såvitt jag får fram så är den samma på Defender och D2…

          • Det här svaret redigerades för 2 år, 10 månader sedan av .
          Håkan Edberg
          Deltagare

            ja köp!! nu har jag inte full koll på Evoque!! men min Freelander som väl delar motor med Evoque??
            har gått väldigt bekymmersfritt så här långt!! och den hade passerar 30 000 mil redan när jag köpte den!!
            så om du inte har oturen att hitta ett problemex… (som ju kan finnas bland alla märken) så tror jag du
            kommer att ha ett relativt bekymmersfritt bilägande!!

            som svar på: Servoolja?? #92286
            Håkan Edberg
            Deltagare

              ja letar man på dom engelska firmorna så verkar dom sälja CHF-oljor… som den här tex…
              https://www.island-4×4.co.uk/power-steering-colid-climate-fluid-ravenol-stc50519-p-27133.html
              men CHF-oljor är ju inte så svåra att hitta!!
              ska man ha helt rätt så antar jag att det är den här!?
              https://rimmerbros.com/Item–i-STC50519
              men osäker på om det går att beställa… iallafall Paddock skriver att dom inte skickar till utlandet!!
              jag ska iallafall testa med syntetisk ATF när jag fixar nån D2a… av ren nyfikenhet!!
              kör ju annars bara med Freelandern på vintern…

              • Det här svaret redigerades för 3 år, 1 månad sedan av .
              som svar på: Servoolja?? #92247
              Håkan Edberg
              Deltagare

                hej.
                enligt oljeguiden hos OKQ8 ska det funka med vanlig ATF dexron 3… dvs vanlig aut.lådeolja…
                vilket för mig låter ganska rimligt!! kör det i dom flesta av mina bilar!!
                men har dock inte testat i nån D2… än…

                som svar på: Defender 110ccpu #91973
                Håkan Edberg
                Deltagare

                  hej. ja nu vet jag ju inte vad du har kollat… och vad du har koll på… så kanske upprepar sånt du vet!! 😉
                  igensatt luftfilter stryper ju motorn… likväl som en dålig turbo!! hur mycket har den gått??
                  kablaget till spridarna kan ju påverka!! det byter väl en del varje år!! kan ju skada ECUn annars…
                  nån broms som ligger på kan ju göra att den går tungt!! men då blir det ju varmt!! så lätt att hitta…

                  som svar på: Problem med tändning vid start #91894
                  Håkan Edberg
                  Deltagare

                    https://www.island-4×4.co.uk/heater-glow-plug-tdci-puma-lr029960-p-37565.html
                    https://www.island-4×4.co.uk/heater-glow-plug-puma-beru-lr004377-p-36233.html
                    https://www.island-4×4.co.uk/heater-glow-plug-puma-britpart-lr004377-p-36232.html
                    https://www.island-4×4.co.uk/heater-glow-plug-puma-denso-lr004377-p-22866.html

                    hittade dom här vid en snabbkoll… finns ju fler leverantörer!! köpte skälv från trodo.se till Freelandern…
                    men den är väl inte samma som pumans 2,2 eller??
                    hittade iallafall en till 2,2… och 3 till 2,4…

                    som svar på: Sökes instrument panel #91467
                    Håkan Edberg
                    Deltagare

                      http://www.boetsbildemontering.se/ dom här hade en rullad Defender när jag var där för ett par år sen…
                      så kan ju va värt att kolla… tråkig firma att handla av… vet nog inte vad service är!! men inte så överdrivet
                      dyra heller!! och dom har mycket grejer…

                      som svar på: 2 x disco 2 säljes! #90997
                      Håkan Edberg
                      Deltagare

                        hej. du har fått pm…

                        som svar på: Automatlåda ”slirar” #90996
                        Håkan Edberg
                        Deltagare

                          TD5?? är väl inte helt ovanligt att plattan som sitter mellan momentomvandlaren och svänghjulet spricker sönder!!
                          om det är en TD5a då… v8an har väl kraftigare grejer…
                          gissar att man kan se det om man skruvar loss startmotorn?? men har inte gjort det… än… så inte helt 100…

                          som svar på: Discovery 4. Tdv. Bilen startade inte….. #90881
                          Håkan Edberg
                          Deltagare

                            ja precis som Thomas säger så blir det en massa konstiga fel på en modern bil om det fattas ström!!
                            du bör ha strax över 12 volt på batteriet när bilen är avstängd… och ca 14 volt när du startat…
                            var i landet finns du?? finns ju folk i klubben som har bra felkodsläsare för D4!!
                            skälv har jag några universal-läsare… som verkar funka på min Freelander 2 iallafall…
                            och en batteritestare… så om du finns i närheten av Norrköping kan du få hjälp att mäta!!

                            som svar på: Problem med luftfjädring #90748
                            Håkan Edberg
                            Deltagare

                              Nanocom funkade bra för mig till fjädringen på P38an!! men när jag kollade senast så fanns den inte med program för 322an??
                              men får väl erkänna att det nästan bara är det jag använt Nanocom till!! men en bra felkodsläsare är guld värd!!

                              som svar på: Secondary Air Intake eller ECU? #90734
                              Håkan Edberg
                              Deltagare

                                hej. du har fått ett pm…

                                som svar på: Växellåda, #90268
                                Håkan Edberg
                                Deltagare

                                  då kan det ju va läge att byta kopplingen när det ändå är isär!! för antar att lådan eller motorn måste bort för att man ska komma åt!? OM du lyfter ur motorn… och om det är en td4… så passa även på att byta kamkedjan!!
                                  men att lyfta motorn är nog den svåra vägen att gå!! och har inte hört att nån Freelander råkat ut för kamkedjeras!!
                                  men vet flera som fått det på BMW… men BMWfolket kanske gasar mer… 😉

                                Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 267 totalt)