Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
här har du en annan som sägs vara duktig!!
https://www.dieselmeken.se/hej… efter vad jag läst så är kamremsbytet ändrat till 18000 mil…
glödstiften är ju som sagts a & o på dom breddgraderna!! och dom är inte jättekul att byta!!
bakaxelklumpen bör man kolla!! finns ett lager där som kan gå ner sig!!
men i det stora hela så är det en trevlig bil!! dock inte lika bra i terrängen som mina D1 och D2…
men dom är ju definitivt inte roliga i skatt!! förutom min D1 från -90 då… 🙂
försäkringen får jag väl erkänna att jag inte funderat på!! har ju bara såna bilar som har en förmåga att va ganska dyra!!
+ att jag har dom flesta avställda för det mesta!! är ju bara Freelandern som är påställd hela tiden!!luftmassemätaren kan definitivt stöka till det…
tycker absolut du ska kolla kablaget till spridarna!! vet dom som byter varje år för säkerhets skull!!
men låter som om du inte kör jättemycket!! så kolla i tanken också som nämnts tidigare!! du kan ju ha alger eller nåt annat där…
och kör på HVO 100 eller blankdiesel!! skälv kör jag bara på det senare!!!
var i landet finns du?? om du vill testa och byta luftmassemätaren så har jag 4 D2 TD5… så då kan du ju låna en och testa med!!
såvitt jag får fram så är den samma på Defender och D2…- Det här svaret redigerades för 2 år, 10 månader sedan av .
2021-11-19 kl. 18:52 som svar på: HJÄLP! Ska jag köpa en Evoque eller har jag blivit dum i huvudet? #93936ja köp!! nu har jag inte full koll på Evoque!! men min Freelander som väl delar motor med Evoque??
har gått väldigt bekymmersfritt så här långt!! och den hade passerar 30 000 mil redan när jag köpte den!!
så om du inte har oturen att hitta ett problemex… (som ju kan finnas bland alla märken) så tror jag du
kommer att ha ett relativt bekymmersfritt bilägande!!ja letar man på dom engelska firmorna så verkar dom sälja CHF-oljor… som den här tex…
https://www.island-4×4.co.uk/power-steering-colid-climate-fluid-ravenol-stc50519-p-27133.html
men CHF-oljor är ju inte så svåra att hitta!!
ska man ha helt rätt så antar jag att det är den här!?
https://rimmerbros.com/Item–i-STC50519
men osäker på om det går att beställa… iallafall Paddock skriver att dom inte skickar till utlandet!!
jag ska iallafall testa med syntetisk ATF när jag fixar nån D2a… av ren nyfikenhet!!
kör ju annars bara med Freelandern på vintern…- Det här svaret redigerades för 3 år, 1 månad sedan av .
hej.
enligt oljeguiden hos OKQ8 ska det funka med vanlig ATF dexron 3… dvs vanlig aut.lådeolja…
vilket för mig låter ganska rimligt!! kör det i dom flesta av mina bilar!!
men har dock inte testat i nån D2… än…hej. ja nu vet jag ju inte vad du har kollat… och vad du har koll på… så kanske upprepar sånt du vet!! 😉
igensatt luftfilter stryper ju motorn… likväl som en dålig turbo!! hur mycket har den gått??
kablaget till spridarna kan ju påverka!! det byter väl en del varje år!! kan ju skada ECUn annars…
nån broms som ligger på kan ju göra att den går tungt!! men då blir det ju varmt!! så lätt att hitta…https://www.island-4×4.co.uk/heater-glow-plug-tdci-puma-lr029960-p-37565.html
https://www.island-4×4.co.uk/heater-glow-plug-puma-beru-lr004377-p-36233.html
https://www.island-4×4.co.uk/heater-glow-plug-puma-britpart-lr004377-p-36232.html
https://www.island-4×4.co.uk/heater-glow-plug-puma-denso-lr004377-p-22866.htmlhittade dom här vid en snabbkoll… finns ju fler leverantörer!! köpte skälv från trodo.se till Freelandern…
men den är väl inte samma som pumans 2,2 eller??
hittade iallafall en till 2,2… och 3 till 2,4…http://www.boetsbildemontering.se/ dom här hade en rullad Defender när jag var där för ett par år sen…
så kan ju va värt att kolla… tråkig firma att handla av… vet nog inte vad service är!! men inte så överdrivet
dyra heller!! och dom har mycket grejer…hej. du har fått pm…
TD5?? är väl inte helt ovanligt att plattan som sitter mellan momentomvandlaren och svänghjulet spricker sönder!!
om det är en TD5a då… v8an har väl kraftigare grejer…
gissar att man kan se det om man skruvar loss startmotorn?? men har inte gjort det… än… så inte helt 100…ja precis som Thomas säger så blir det en massa konstiga fel på en modern bil om det fattas ström!!
du bör ha strax över 12 volt på batteriet när bilen är avstängd… och ca 14 volt när du startat…
var i landet finns du?? finns ju folk i klubben som har bra felkodsläsare för D4!!
skälv har jag några universal-läsare… som verkar funka på min Freelander 2 iallafall…
och en batteritestare… så om du finns i närheten av Norrköping kan du få hjälp att mäta!!Nanocom funkade bra för mig till fjädringen på P38an!! men när jag kollade senast så fanns den inte med program för 322an??
men får väl erkänna att det nästan bara är det jag använt Nanocom till!! men en bra felkodsläsare är guld värd!!hej. du har fått ett pm…
då kan det ju va läge att byta kopplingen när det ändå är isär!! för antar att lådan eller motorn måste bort för att man ska komma åt!? OM du lyfter ur motorn… och om det är en td4… så passa även på att byta kamkedjan!!
men att lyfta motorn är nog den svåra vägen att gå!! och har inte hört att nån Freelander råkat ut för kamkedjeras!!
men vet flera som fått det på BMW… men BMWfolket kanske gasar mer… 😉- FörfattareInlägg