Håkan Gillbro

Forumsvar skapade

Visar 5 inlägg - 16 till 20 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • som svar på: Motorproblemen med motor 1,8 bensin. #65267
    Håkan Gillbro
    Deltagare

      Förresten, glömde fråga: Någon som vet hur mycket fodren skall sticka upp ur cylinderhuset .
      Håkan igen

      som svar på: Motorproblemen med motor 1,8 bensin. #65264
      Håkan Gillbro
      Deltagare

        Välkommen i gänget med konstanta motorproblem !
        Vad backventilen skall vara bra för övergår mitt förstånd.
        Jag har en Freelander 1 från 2006 men lilla bensinmotorn. På den modellen sitter den nya varianten av termostat, men det hjälper inte något alls. Köpte bilen då den gått 7000 mil. Vid 8000 gick packningen som jag bytte själv.
        Nu har den gått drygt 10000 och det bubblar ur kylvattenkärlet, så det är dags igen.
        Men nu har jag tappat lusten för jag tror det är ett hopplöst projekt att byta packning eftersom det kan vara så att toppen har blivit blite skev samt att cylinderfodren kryper nedåt och inte tätar mot packningen.
        Bilen är för övrigt verkligen i toppskikt och jag har vårdat den omsorgsfullt, nybesiktigad, väl rostskyddad och slitdelar, remmar, pump mm utbytt.
        Är någon intresserad att köpa bilen ?
        Alternativ : är det någon som vet om man kan skifta till en av de andra varianterna av motorer som bilen kunde köpas med som ny ?
        Hälsningar Håkan

        som svar på: Motorproblemen med motor 1,8 bensin. #54076
        Håkan Gillbro
        Deltagare

          Eftersom jag funderar på det där med extrapump, som ju kanske inte är klokt- men vad kan bli värre med motorn än vad det redan är – så har jag funderat på vad vattnet skall kyla bort. Hittade uppgiften:
          Av värme in med bensinen:
          30% till drivningen
          38% till avgaser
          9% till värme från motorn till motorrummet
          16% till kylvatten
          Så om man åker upp på en alptopp och använder 80 kW längre stund så puttar man in 80/0,3= 266 kW
          Varav 9% 24 kW skall kylas av vatten. Vid 10 graders tempdiff blir det ca 2800 l/tim som pumpen skall klara. Vad motståndet är i kylarsystemet för att få rätt pumpkurva blir svårt att få reda på verkar det.
          Något skall man ju hålla på med som pensionär så jag sätter in en pump som ger 6000 l vid 0 mvp och 0 l vid 9 mvp.

          som svar på: Motorproblemen med motor 1,8 bensin. #53742
          Håkan Gillbro
          Deltagare

            Jo, det är en 2006 så jag tror det fanns sådan termostat från början. Ett bättre sätt är väl att sätta en ny pump parallellt med det går ju inte. Bilen är i väldigt bra skick för övrigt så jag retar mig på motorproblemen.
            Har du prövat något själv ?
            När jag bytte packning tog jag bort kulan (backventilen) som jag inte begrep mig på. Den verkade också fastna. Jag borrade också upp ett extra hål till samma plast- manifolder där slangen med kulan satt och anslöt en slang för extra cirkulation till expansionskärlet.

            Hälsningar Håkan Gillbro

            som svar på: Avtryck från foder i toppen #52433
            Håkan Gillbro
            Deltagare

              Jag har bytt topplockspackning själv en gång vid 8000 mil och tänker att nästa gång är motorn skrot. En bilmek jag träffade påstod att den lilla bensinmotorn (1,8) går Max 20 000 mil.
              Nu hade jag en idé om att montera en elvattenpump i serie med den remdrivna eftersom det faktiskt sker kokningar när motorn stannas efter att ha varit belastad.
              Någon som provat ?

            Visar 5 inlägg - 16 till 20 (av 20 totalt)