Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Hej Anders, är det som dom menar i länken ?
Håkan
https://www.elbe-gmbh.de/wp-content/uploads/Schwedisch.pdfTycker det är knepigt det där att kardan måste monteras tillbaks i samma läge. Varje kardanaxel är ju balanserad var för sig och så mycket mer massa är det ju inte på resterande av delar.
Någon åsikt bland mekarna?Lite mer om kardan. Ett knutkors glappar i sidled men är fast i rotationsriktningen. Hör inga vibrationer men bilen är ju inte precis ljudlös på vägen. Dags att byta ?
Glömde att säga att jag fick upp dörren innan det gick att plocka bort låset.
Först blev jag ???och slet av hela handtagspanelen, sedan bankade jag kraftigt med en Gummiklubba och då
var det något som lossade I låset. Blev lite knepigt att bygga om infästningen av handtaget.
Tack för all länkar om FR1, dom sparar jag i datorn.
HåkanTack igen Peter ?
Förresten- motorn spinner som en katt efter topprenoveringen. Nu är det bara att hoppas.
Det är ju en oändligt komplicerad konstruktion den där bagagedörren. När jag jobbade med konstruktion i en annan bransch lärde jag mig att när man börjar med en MASSA ”oj då vi måste nog ha med en sådan manick också” så bör man gå tillbaks och tänka ny princip.
Jag började med låset för all el skrämde mig. Lät det bada i fotogen och smörjde med tunn olja. Funkade, men man måste vara väldigt noga med placering av elkablarna annars ryker dom när rutan går ner automatisk när batteriet kopplas in, vilket jag numera lärt mig.
Hälsningar HåkanNej, inte nedspända. Är det de där förlängningsrören man använder till de långa bultars ? Fattade inte vad dom var till för. Tänkte det var för att dra ihop motorn så man skall kunna vrida vevaxeln som sägs fastna när toppen är loss . Har inte tagit i hård på fodren så jag får väl prova lite om dom känns lösa. Annars får jag väl hoppas att planingen av toppen gör det hela lite bättre och att extrapumpen håller jämn temperatur och skruva ihop grejorna.
Många tack så länge ! Bor du i Västsverige så kan jag komma över med ?
Hälsningar HåkanNu har jag mätt foder på 1,8-motorn. Se bilaga. Mått mellan 0,08 och 0,1 på någon hundradel rätt.
Lite snett ca 0,02 verkar det vara.
Vad tror Peter om detta ?Hälsningar Håkan
[attachment file=66948]
Fantastiskt !??
När man läser detta undrar man varför LR inte tagit till sig lösningen. Det verkar ju vara en variant som man
tänker sig helt spontant utan att veta att det fanns.
Den här tråden har du gjort till en källa av kunskap för 1,8-ägare som kämpar med topplockspackningar.
Det var en annan i tråden som precis köpt en Freelander och skulle byta packning. Hoppas han läser detta.
Då rapporterar jag höjder när jag fått bladmåttet.
I ovanstående nämns 0,002-0,004 tum över blocket vilket blir 0,05-0,1 mm.
Hälsningar Håkan0,02 mm så klart
Hej och tack igen. Då går jag ut och mäter foderhöjden exakt innan jag bestämmer mig.
Har skickat efter bladmått med blad ner till 0,2 mm.
Jag har en smörjgrop så det kanske kan gå att fixa att ta limma foder om det verkar vara ett måste.
I Haynes står att högsta mått är 0,075 mm och om fodren är under blocket är motorn skrot.
Knepigt att inte brickor nämns som alternativ.
Hälsningar HåkanTack Peter, kollade bilagan. Verkstadsbeskrivningarna är inte så lätta att förstå.
Fattade det som att man måste ha ur och dela motorn om man skall byta foder ?
I så fall blir det nog skroten efter 10 000 mil. Tänker att om man kan få upp fodren med motorn i, men hur skulle man få i kolvar med kolvringar när man skall ha i fodren igen.
Hälsningar HåkanDu e’ en klippa. Nu får jag fundera om jag vågar mig på det. Har bara bilen på vintern så det kan ju få ta några månader. Kanske det går att få tag i en mikrometer med stativ som kan mäta hur snett fodren sitter. Tycker att höjden varierar mellan cylindrarna, lägst mot kamdreven, men svårt att bedöma med linjal tycker jag.
Nu skall jag läsa din bilaga
Hälsningar HåkanTack Peter, du verkar ha stor erfarenhet av att meka. Hur drar man upp fodren utan att skada dom ? Polygrip blir väl inte så bra, eller måste man köpa nya ?
Är det limmet som ”sätter” sig ?
Skall man lägga i en bricka för att höja fodret ?
Många frågor från en som gör praktik på motorer. Någon på forumet hade som signatur :
Landrover gör mekaniker av män.
Verkar stämma ?!
Hälsningar HåkanNu har jag planat toppen, det var nog mest märken efter packningen som slipades bort. (0,13 mm)
Har fått ny packning och bultar från Paddoc. Den syns på bifogade bild och består av 2 delar, en 3-skikts stålpackning och en 1-skikts stålpackning.
När jag tog bort den gamla så låg 1-skiktspackningen överst. Jag har bytt en gång tidigare så jag hoppas den låg rätt. Det verkar lite knepigt med den där extra packningen.
Är det någon som vet om konstruktionen går att förbättra ?
En jag känner som fixat med motorer med lösa foder tyckte man skulle stryka på lite flytande packning (den tål bara 200 grader och det verkar kanske lite lågt så nära cylindern).
Hälsningar Håkan
Freelander 1
1,8 2005[attachment file=”IMG_1932[1].JPG”]
Hej Peter, precis så har jag gjort. Kul att höra att idén kanske inte är helt tokig. Nu gick packningen i samma veva jag monterade pumpen så jag provar ny packning. Har bara bilen som vinterbil så det blir många kallstarter och oftast korta sträckor.
Det hände knepiga grejor med kylningen! Det blir ju två pumpar i serie eftersom originalet sitter kvar, och den eldrivna är kanske en för kraftig pump. När jag malde på i 100 på motorväg sjunk motortempen hastigt och återgick när jag stängde pumpen.
Kanske blev tryckdiff över termostaten för stort när ordinarie pumpen fick högt varvtal så att den tillsammans med elpumpen släppte för mycket vatten till kylen ?? Vågar man ta bort ordinarie pumpen och lita på att elpumpen har lång livslängd ? Det var en typ som de sätter in på trimmade tävlingsbilar.
Gör en liten förbigång över termostaten så kan jag prova lite.
Hälsningar Håkan- FörfattareInlägg