Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Nja, tycker väl att det räcker att byta olja och båda filtrena vid 1000 mil… Så dammigt har jag det inte på gårdsplanen 😉
/M
- Det här svaret redigerades för 6 år, 10 månader sedan av .
Hej Denis
Inte hur man flyttar oljefiltret men…
Med risk att få på huvudet så är det väl så att LR menar att det är motoroljan och rotorfiltret som byts oftast enligt intervallet beroende på körförhållanden på en Td5. Bytesintervallet på oljefiltret vid normal körning är 36000miles/60000 km. Om man laddar ner ”Service sheets Td5” 1999-2001 respektive MY 02 ON så förekommer det olika siffror med miles eller km efter…
Men visst, placeringen är väl inte optimal ur ett serviceperspektiv och det känns ju märkligt att byta olja och bara ett av två filter men så är det skrivet 😉
http://www.web-rover.co.uk/nav.php?p=td5kb/servicing
/Martin
Angående olja finns här några tips:
Välkommen och lycka till!
/Martin
Svårhanterat var ordet, sa Bill… svårhanterat sa Bull.
1.Vad skall man göra för att få till e-post avisering? Jag har klickat i rutan ”Allow email notifications of new messages” och fyllt i min e-post i profilen. Försökte ladda upp skärmdumpar för att illustrera men det går ju inte.
2. Prenumerationer. I min profil framgår det att jag prenumererar på tex Discovery 3 under överskriften ”Forumprenumerationer”. Under överskriften ”Bevakade ämnen” står det ”Du prenumererar inte för närvarande inte på några ämnen”. Hur skall jag tolka det?
3.Det är blandat engelska och svenska lite varstans.
4. I en del kategorier avmarkeras inläggen som lästa men inte i alla kategorier.
5. Jag går in på forumet några gånger på helgen. I övrigt har jag inte tid, där hade Tapatalk gjort sitt (hoppas att det löser sig)… Men, nu upptäckte jag att jag hade ett meddelande men det har inte kommit något mejl kring det. Hopplöst… 🙁
Fast nu segade det ner igen… =(
Välkommen till hemsidan och till klubben. Om du inte hittar informationen här kan den finnas på vårt gamla forum eller på engelska dito:n. Google is your friend.
Om du inte vet vilken typ av glykol som finns i motorn nu och när den senast byttes är det väl lika bra att tömma, spola rent och fylla på med rätt glykol och blandning. OAT, finns bla på Mekonomen. Färgkoderna på glykolen behöver inte vara en sanning för vilken typ det är.
Vad gäller PAS förklaras ersättaren här:
https://cglapps.chevron.com/msdspds/PDSDetailPage.aspx?docDataId=282836&docFormat=PDF
men det blev ingen glad av mer än att “Cold Climate PSF 14315″ är ersatt av ”Texaco Cold Climate Power Steering Fluid”. Vidare googling ger att ”Texaco Extreme Climate PAS Fluid 14315 har Land Rover part number STC50519”. Om du googlar på det får du hur många träffar som helst. Att blanda olika typer av styrservo-olja är ingen framgångsfaktor.
Hur Biltemas eller mackarnas produkter matchar specarna finns det säkert någon vänlig själ som kan. Eller åker du helt enkelt till Land Rover och kastar upp lädret…
http://slrk.egetforum.se/ace-vatska-t5881.html
Gå gärna med i klubben och bidra med dina egna erfarenheter så fylls kunskapsbanken på.
Skall du ändå klicka hem produkterna kan du ju lika gärna ta alla vätskor samtidigt så har du allt hemma =) Då finns det några tips här:
Det verkar vara bättre drag avseende hastigheten på forumet nu! Tack.
AF har hyfsade skisser men naturligtvis inte lika bra som LR Microcat även om de sannolikt kommer därifrån… Duger oftast iaf.
https://www.advancedfactors.co.uk/
Rovers North är rätt bra ibland när man försöker förstå rätt artikelnummer till rätt årsmodell…
http://www.roversnorth.com/Land-Rover-Parts/WebHomePage
Jag köpte en microcat-skiva på eBay som jag har som back-up om den ryska sidan inte är tillgänglig. Ganska bra om man är i beställar-tagen och sidan ligger nere. Lite omständligare eftersom den bara funkar i en 32-bitar windows miljö men det är löst av flinka eBay-säljare.
Tex:
/Martin
http://www.disco3.co.uk/wiki/Fuel_Burning_Heater
Här får du en överblick kring möjliga lösningar.
/Martin
Visst finns det ett intresse. Jag ringer.
/Martin
Finns ganska mycket info i både gamla och nya forumet.
I Sverige kan du kontakta Landyman, Kastells eller Bodins som säkert gärna hjälper dig.
Annars finns det mängder med nätbaserade firmor i Storbritannien. Det är ju bara att googla på ”oil filter series 3” så får du bra många träffar.
Lycka till och välkommen att gå med i klubben.
/Martin
Känns ju mest som om motorn får för stort motstånd när torkarna ligger an. Rengöring och smörjning av axlar och vajrar löser kanske problemet? Svår att byta? Inte mer än att de byggde inredningen runt torkarmotorn med 1000 skruvar =) Men det är ju bara att skruva ner instrumentpanelen. Skall du byta torkarmotor blir det ju så i alla fall… 😉 Läste om nå´n Puma för ett tag sedan med liknande problem och om jag kommer ihåg rätt smordes utgående axlar med lyckat resultat. Lycka till och välkommen med erfarenheter i tråden efter att du löst problemet.
/Martin
Kolla här. En fantastisk klubb. Kostar en slant men det finns oändligt med kunskap.
http://www.series2club.co.uk/pages/technical/oils.html
Jag kör bara sommartid och har 20w-50 (API SL/CF) i motorn och SAE 80w-90 (API GL4) i övrigt. Verkar funka. Finns en del info om oljor här:
https://vps.slrk.se/forum/topic/den-eviga-traden-om-oljor/
/Martin
Vet inte om länken funkar men det är DLRK facebooksida där det finns en hardtop till salu
/Martin
- FörfattareInlägg