Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Tjenare Dennis!
Du är just nu på väg att kliva ner i det djupaste av träsken som Land Rover har skapat…
Jag ska försöka bidra med det lilla jag kan om detta ”svarta hål”. 🙂Jag har donat en del med detta system, men aldrig rotat i själva blocket.
Brukar vara en läcka som gör att pumpen börjar pumpa luft, och då väsnas den.
Några snabba frågor till att börja med.1. Har du tillräckligt med olja i systemet? Nej = problem.
2. Har du bytt filtret (se länk ”A”) som sitter i botten av blocket?Om du sedan bestämmer dig för att gå vidare så skaffa ett begagnat block först.
Det finns garanterat någon i klubben som har skrotat ett.
Rensa det från gamla rör, och renovera det.
Gamla rör demonteras med induktionsvärmare.
Du värmer tills packningarna (se länk ”B”) smälter, och kan passera ut genom det av aluminiumoxid krympta hålet.
Packningarna består bara av den vita ringen, och de gröna o- ringarna. Resten på bilden är ett ”monteringsverktyg”.
Sedan återstår noggrann rengöring av tätningsytor, och att skölja rent med massor av bromsrengöring.Montera sedan av det gamla blocket på din bil, också med hjälp av induktionsvärmare.
Var försiktig med de gamla rören, de brukar vara lite ”sköra”…
Om det ”svarta hålet” skulle öppna sig och hota att dra ner dig, ta en pilsner och kolla på länk ”C”.
Det mesta går att köpa (inte jättebilligt) och ersätta. Jag har ibland skarvat rör (se länk ”D”) och ibland bytt dem komplett.
OBS! Det duger INTE med skarvar köpta på ”Feltema”!
Vi snackar höga tryck när systemet är i drift och korrigerar lutningen på en 2,5 ton tung D2.Det är egentligen ett ganska roligt jobb med mest mekanik och hydraulik, och dessutom väl värt att bevara.
Personligen skulle jag aldrig ersätta det med ”vanliga” krängningshämmare”.
Oftast är det rost och läckor som knäcker systemet, om man inte som jag kör (väldigt…!) fort i terräng och hoppar högt med bilen.
Det tål det inte i längden… (Men det är roligt!!!)A: https://www.lrparts.net/rvj100010-ace-filter-and-seal-for-discovery-2-active-cornering-enhancement-valve-block.html
B: https://www.lrparts.net/rvw100010-seal-kit-for-ace-block-pipes-active-cornering-on-discovery-2.html
C: https://www.lrparts.net/catalogsearch/result/?q=discovery+2+ace+pipe
D: https://products.swagelok.com/en/c/straights/p/SS-10M0-6?q=:relevance:bodyMaterial:316+Stainless+Steel:connection1Size:10+mm:connection2Size:10+mmLycka till med felsökning, och eventuella reparationer!
Mvh, LR Doc Max
Hej Ingemar,
Jag & hustrun har för avsikt att deltaga, inklusive korvglad jycklo. 🙂
Jag fixar en liten tur efter det ”Juridiska” för de som har lust till några kilometers bilåkning i karavan.Mvh, LR Doc Max ⛑️
Stort tack till er som kom och förgyllde dagen och kvällen. 🙂
Fint besök från ”SmåLandRovers” uppskattas!
Lycka till med flygplanen. 😉Mvh, LR Doc Max ⛑️
Jag gissar att du fått svar på FB. 😉
Mvh, LR Doc Max
Dagens tips!
Nolla tripmätaren innan avfärd hemifrån. ?
Kan visa sig lönsamt.Mvh, LR Doc Max ⛑️
Hjärtligt välkomna!
Här kommer länken till Benny’s adress:
Vebäcksvägen 240
https://maps.app.goo.gl/6v2fyRoumoFhWvcg7Mvh, Max
Hej Emil,
Det ska du inte vara ledsen över. ?
Njut av sommarträffen.
Välkommen till Skåne, och till nästa träff som blir DO- valet i Rövarkulan.Mvh, Max
Hej Alex,
Barn är extra välkomna! ?
Vi samlas klockan 13:00 hos Benny.Mvh, Max
Hej Göran,
Det gör ni rätt i. ?
Mycket nöje alla som ska dit! ?
Vi har inte missat att det sammanfaller med sommarträffen.Mvh, Max
Det var så lite så. 🙂
Mvh, LR Doc Max
Tjenare Peter,
Slå en pling imorgon.
Mvh, LR Doc Max ⛑️Hej Stefan,
Det sitter en plugg, c:a 20 mm stor, mellan avgasportarna bakom grenröret. Nr. 17 på bilden.
Den är känd för att läcka. Mest troligt ingen toppackning om du inte får gojs i expansionskärlet.
Pluggen har en invändig sexkant, och du kommer inte åt den utan att plocka bort grenröret.
Dock kan den ses utan demontering, och det syns tydligt att den läcker.Byt pinnbultarna till grenröret samtidigt när du ändå är igång. 🙂
Mvh, LR Doc Max
Hej Stefan,
Grattis till en ”Gentlemans Defender”!
Så mycket bekvämare än att skramla runt i en gammal traktor (läs:Defender) som så många av oss här. :))
(Jag har kvar en gammal D2:a…)
Du har hittat en bil som kommer att ge dig många roliga mil, och en liten dos skruvande på köpet.
Efter att ha läst i din tråd här så verkar du ha rätt bra koll ändå.
Ovärderlig information finns här: http://www.discovery2.co.uk/
Vill du ha fler svar eller tips, tveka inte att skriva här. Vi är många som har åkt D2 till vardags i några år, och gillar att svara på frågor.
Ett litet tips är att hålla dina frågor till ett forum, d.v.s. detta, och att inte ha för bråttom att få svar.
Jag kan lova dig att det kommer svar om det är någon som vet
Så fort frågorna hamnar i det allmänna ”surret” på FB så slutar svaren att komma här…Njut av ditt lyxåk!
Wastegate- ventilen går att smörja upp med lite envishet och en dos kopparpasta utrörd i lite motorolja (så att den flyter).
Lyft av armen och lirka försiktigt med den tills den når ändlägena, så kommer du att få tillbaka 25 hk.Mvh, LR Doc Max!
Hej Patrik,
Du hittar det mesta här:
https://www.lrparts.net/
https://www.lrparts.net/lr020805-bonnet-lettering-for-range-rover-sport-2009-2013-in-titan-silver-spells-rover-genuine-land-rover.html
https://www.lrparts.net/lr020804-bonnet-lettering-for-range-rover-sport-2009-2013-in-titan-silver-spells-range-genuine-land-rover.htmlMvh, LR Doc Max 🙂
Hej Andreas,
Försvinner ljudet om du försiktigt lägger till handbromsen när du gasar på?
I så fall är det en klassiker du hittat.
Då har det med justeringen av handbromsen att göra.
Tror att det finns ett servicemeddelande om detta, men minns inte riktigt…
Det yttrar sig oftast som en typ av rasslande vibrationsljud vid gaspådrag.Det finns folk här på forumet som har jobbat på Land Rover som vet bättre. 🙂
Mvh, LR Doc Max
- FörfattareInlägg