Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Haha, tametusan om det inte fungerade! Fyra meter regel i famnen, på knä bakom bilen och så ett tiotal rejäla svingar mot bakhjulets insida. Tack för rådet!
Rättning mittår. Enligt nya invändningar är kolen på bilden inte alls slut. Felet på generatorn måste alltså sitta någon annanstans. Spänningsregulatorn eller lindningen?
[quote quote=40092]Är du intresserad?[/quote]
Nej tack. Ny generator monterad. Nu delar jag på den gamla och hittar kol som är helt nedslitna
[attachment file=40095]Känns lite surt att ha köpt en ny generator för flera tusen när en kolsats kostar 100 kr. Men, jag fick en starkare generator och massor av kunskap och erfarenhet.
Öppna generatorn? Jag har just skruvat den på plats… Nå, jag klarar mig utan varvräknare. Men tack!
[attachment file=40067]
[attachment file=40063]
[attachment file=40064]- Det här svaret redigerades för 6 år, 9 månader sedan av .
- Det här svaret redigerades för 6 år, 9 månader sedan av .
- Det här svaret redigerades för 6 år, 9 månader sedan av .
Tack. Ja, de där bilderna hittade jag också – men vad gör jag då?
Jag har haft tur på så många sätt. Haveriet skedde när jag körde ca 20 km/h. Dagen innan hade jag kört i motorvägsfart som vanligt. Haveriet skedde mindre än en kilometer hemifrån. Dessutom visar det sig att denna kardanaxel är densamma som manuellt växlade bilars. Årsmodellen efter byter man till en annan växellåda och den axeln kostar £150 mer för automatväxlade bilar.
Detta är främre kardanstångens bakre ände. Är det någon som vågar sig på en gissning på vad som har hänt här?
[attachment file=39893]
[attachment file=39894]Jag hade en sprucken slang mellan wastegateregulatorn och det rör som går mellan IC och turbo. Det gav effekten att när jag gasade på kändes det som gasen tog – dog – tog – dog, som en pumpande känsla. Nya slangar gjorde susen. (D2 aut -00)
Jo, det var jag med på. Mödan är krypa under bilen är det inte värt. Bilen står i en snödriva i väntan på torr barmark under så att jag kan ta bort kardanaxeln hel och hållen. Sedan ska jag dra hem bilen och beställa reservdelar. Under tiden kör jag Defendern, fast den här en havererad generator. Denna kommer förhoppningsvis till helgen…
Det kommer närmare information i nästa RoverLand. Den är planerad till slutet av april.
Tack. Denna information nådde mig från flera håll. Att jag har en diff-bar låda visste jag, men jag ser ingen anledning att lägga ned tusentals kronor på ett spakställ. Nu står bilen närmare hemmet och jag avvaktar snösmältning för att kunna montera bort resterna av kardanen och bogsera sista biten.
Nej, främre kardan har brustit i den bakre knuten. Men varför har jag då ingen drivning med bakaxeln?
//Mats
Huruvida det är OS eller NS framgår inte. Är de inte vändbara?
Skillnad på 551275 och 552174?
Så, då var det färdigåkt. Jag kom ca en kilometer hemifrån idag. Halva sträckan körde jag med lågväxeln som vanligt. Sedan blev vibrationerna starka och så släppte något med ett ”klonk” och ett skrammel och jag tappar all drivning. Inte hög eller låg, ingenting.
När bilen kommit av vägen hittar jag dessa bitar. Det är en illa åtgången skruv eller gängad tapp i en plastplugg. Metallringen är jag inte säker på om det är min, men den låg 50 m före där jag fick stopp.
När jag blir bogserad till en mötesplats 100 m bort slamrar det och det är något som ligger löst i lådan och rullar. Totalras?
All uppmuntran och goda råd emottas tacksammast.
Jag trycker i ”Mode” när jag kör i lågväxel i djupsnö. ”M” tänds för att visa att automatlådan inte växlar. Menar du att ”M” tänds under körning? Med högväxel i ska ju ”S” tändas och då ska man tydligen få ”Sport-läge”: Det har jag aldrig vågat prova.
- FörfattareInlägg