Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
[quote quote=81237]Hej Mats, Var står bilen någonstans? Och vilket pris hade du tänkt? Mvh Matti[/quote]
Bilen står någon mil NV om Kil, Värmland.
Åh ja, nu ser jag. De jag föreslagit är till åm 83-93, och de hade blivit alldeles fel. Tack!
Den stora fördelen med Forum jämfört med Facebook är att inläggen kan riktas modellspecifikt eller till ett särskilt distrikt. Facebook har den absoluta fördelen att det är rysligt snabbt! Enkelt att lägga in bilder och lätt att få svar. Där är Forum för omständligt. Ett exempel: Jag ville ha råd om huruvida jag skulle renovera eller skaffa nya bromsok till Defendern. Jag fotograferade oken med telefonen ute i verkstaden och lade ut bilderna på Facebook direkt. Inom en timme hade jag tillräckligt svar för att kunna beställa nya ok av rätt sort. Den snabbheten kan Forum aldrig få.
Om Facebook är Pressbyrån (snabbt och lätt) så är Forum som stadsbiblioteket (mer innehållsrikt men kräver lite sökning). Jag använder båda parallellt.
Tack för alla råd och tips. Jag har börjat få ihop grejerna nu.
[attachment file=60497]
Som jag har förstått turen så kör man fram till Lomstorp och fotvandrar sedan in till Lebiko och tillbaka. Om skalan stämmer så ska det vara 8-10 km runt. Eftersom finngårdarna är museum (Ritamäki/Ritaberg), bebodda (Svartbäcken) eller förfallna (Kissalamp/Kattjärn) kan det vara poäng att stanna till och vila och studera miljöerna. Kanske övernattning är onödigt. På skogsstig vandrar man ca 3 km/h så det kan gå på en dag utan övernattning. Fast vi kanske kan stanna till på något lämpligt ställe vid sjön Lomsen.
På kartan nedan ligger Lekvattnet i nordost.
[attachment file=60397]
- Det här svaret redigerades för 4 år, 11 månader sedan av .
- Det här svaret redigerades för 4 år, 11 månader sedan av .
- Det här svaret redigerades för 4 år, 11 månader sedan av .
Disco 2 Td5 2000 aut. RLO 040, påställd men med skuren vattenpumpen. Vattenpumpsbyte är snart klar. Sedan får du ta över den. Läs mer här:
• LB-reg
• Ca 31000 mil. Servad varje år.
° ACE
° Ingen taklucka som läcker
° Triplex-drag
Brister:
o AC-pump bortmonterad, ligger bredvid.
o Rostskador i ram samt i sidotröskel och sparklåda.
o Hö bakre dörrlås ur funktion.
o Spricka i förarsätets tygUtbytta delar mm:
• jan 2020: vattenpumpsbyte
• aug 2019: First Four winch bumper, Shadow styrstagsskydd.
Konvertering till spiralfjädrar. Komplett SLS med kompressor och 3 bälgar medföljer.
• april 2019: godkänd besiktning till 2020-06
X8R bränsletrycksregulator
ljusspak utbytt pga fel på instr-belysn
• april 2018: främre kardanaxel bytt pga brott.
• okt 2017: främre stötdämpare bytta.
• maj 2017: mellandämparen ersatt med rakt rör.
• EGR blankad
• Sommardäck BF Goodrich 235/70/16, dubbdäck Hakka 7 235/70/16 (dåliga)- Det här svaret redigerades för 5 år, 1 månad sedan av .
Ja. Gönäs Åstorp.
På v 45 ca 2 km N korsning med v61 tar man av V mot Gönäs. Vägen är dålig! Efter 3,8 km dyker vägen in under en jvg-viadukt. Kör då rakt fram förbi öppen vägbom. Efter 400 m slutar vägen på gårdsplanen. Välkommen.
OK, då kör vi på måndag trettondagen kl 10.00. Det kan vara för blött i skogen för vanliga vägdäck men var och en är välkommen att försöka. Tag med något att bränna över glöden samt dryck. Varm grill finns här och blir det för blåsigt tar vi kaffet i köket.
[attachment file=56907]
Mnja, helst inte. Men allt har väl ett pris, antar jag. Vad bjuder du? Vi kan fortsätta samtalet på mejl om du vill. [email]vagsande@gmail.com[/email]
Jag har nu lånat en Nanocom Evo som hittar SLS-inställningen. Men problemet är nu att den nya inställningen ”Suspension type: coil” inte tycks kunna sparas. Jag har inget minneskort i den lånade Nanocomen. Har det med saken att göra?
- Det här svaret redigerades för 5 år, 2 månader sedan av .
Hej och tack för alla tips och råd.
Jag har nu åtgärdat läckan. Jag tror det satt i ett av bränslerören (mellan regulatorhuset och bränslekylaren). Själva regulatorn var säkert OK. Några erfarenheter:
• Har du en dieselvärmare monterad längst bak till höger i motorrummet, mot torpeden, måste denna ur. Min dieselvärmare är trasig och skulle ändå väck förr eller senare.
• En packningssats enligt ovan räcker. Man behöver inte köpa hela tryckregulatorn med hus och allt. Packningssatsen innehåller tre o-ringar till bränslerören, en o-ring till silen, två blockpackningar av olika modell och själva regulatorn.
• I de engelska instruktionerna står det att man ska dra bränslerören genom att ”nip up”, dvs dra åt men inte för hårt. Jag har upptäckt att ”nip up” är hårdare än man anar.
• Man ska som sista åtgärd lufta systemet genom att pumpa fem gånger med gaspedalen och sedan starta. Det räckte inte i mitt fall. Jag fick pumpa länge och väl. Motorlampan slocknade inte. Till sist startade jag motorn i säkert uppemot en minut innan den hostade igång. Sedan startar den utan tvekan. Kanske min bränslepump är dålig…Felet beror troligen på det klassiska jordfelet i ABS-pumpens ventilmodul (SVS).
Oj! Jag har läst på andra fora om SVS mod. Det här var en tydlig guide som till och med jag kan klara. Tack!
- Det här svaret redigerades för 6 år, 2 månader sedan av .
Det finns en annons på sidan 42 i senaste RoverLand som berättar detta.
Tack! Just i det här fallet ska jag med av skam blossande kinder berätta att problemet kunde lösas på det enklaste och billigaste sättet – att fylla upp bromsvätskebehållaren till max-nivån. Jag har sedan hårdbromsat för att provocera fram de tre vännerna, men utan resultat.
- FörfattareInlägg